• 1
  • 2
2009-01-08, 16:35
Medlem
Ja som min fråga lyder, vad betyder förkortning 'ffa' sett att den används ett flertal gånger men vet inte vad det betyder.
Citera
2009-01-08, 16:39
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Ja som min fråga lyder, vad betyder förkortning 'ffa' sett att den används ett flertal gånger men vet inte vad det betyder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/FFA

// Ivar Vidfamne
Citera
2009-01-08, 16:40
Medlem
wzbzs avatar
Det första som ploppar upp i mitt huvud är Free-For-All, men det är nog för att jag har spelat för mycket datorspel.
Citera
2009-01-08, 16:42
Medlem
Fickludds avatar
Jag googlade fram detta:
Betyder Free For All och beskriver tjänster på nätet där du kan lägga in en länk helt gratis. Men det låter bättre än det är. Ingen besöker de här sidorna eftersom de sällan är kategoriserade och sökmotorerna ser med avsky på den här typen av sidor.
Citera
2009-01-08, 16:45
Medlem
Noonahs avatar
Är det bara jag som tänker på lata Playahead-fjortisar som inte orkar skriva framförallt?
Citera
2009-01-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noonah
Är det bara jag som tänker på lata Playahead-fjortisar som inte orkar skriva framförallt?

Jag håller med om framför allt, men det kan nog vara bra att se i vilket sammanhang ffa används.
Citera
2009-01-08, 16:52
Medlem
jumpcuts avatar
FFA laser jag endast som Free For All ur en spelsynpunkt. Alltsa en spelserver dar vem som helst far vara med och spela.
Citera
2009-01-08, 17:07
Moderator
feldgraus avatar
I lite mindre nät-/spelrelaterade texter så är ffa ofta en förkortning för "framför allt" precis som Noonah säger. Att det skulle vara fjortisrelaterat håller jag dock inte med om.

/feldgrau
Citera
2009-01-08, 17:26
Medlem
Detta var på ett läkarforum som det verkar vara ständigt återkommande.

Märker nu att framförallt passar bra, tack allihopa!

Edit: var på www.underlakare.se det användes frekvent
Citera
2009-01-08, 19:07
Medlem
Egon3s avatar
Kungen Gustaf VI Adolf hade som valspråk: Plikten ffa. Nåja: Plikten framför allt.
Problemet är bara att avgöra vad plikten är. Att vägra värnplikt var knappast
vad GviA menade med plikten.

SAOL-13 har »framförallt« i ett ord. Det är ett stort steg att välja det som står
framför allt. Inte ens om den duktigaste kör eller orkester kan man säga att de
framför allt. Ingen hinner att framföra allt. För det krävs körkort, busskort,
skepparexamen, trafikflygcertifikat etc.
Citera
2009-01-08, 21:12
Medlem
Noonahs avatar
Hm, varianten framförallt ger ändå 2 400 000 Google-träffar. Jag tyckte väl inte att det såg helt fel ut.
Citera
2009-01-08, 21:30
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noonah
Hm, varianten framförallt ger ändå 2 400 000 Google-träffar. Jag tyckte väl inte att det såg helt fel ut.
Den hopskrivna varianten är som sagt välsignad i Svenska Akademiens namn.
På Google är det nästan dött lopp mellan "framförallt" i ett ord och "framför allt".
Sammanlagt är det hög frekvens för det som vanligen är en rejäl överdrift, xvis
i frasen »Karriären framför allt«. Jfr http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

Ibland används särskrivningen fyndigt, som i »Fasaden framför allt«.
Det är ingen hyperbol, eftersom fasadens väsen är att vara främst.

SAOL-13 stöder tydligheten med »framförallt«. Vill man vitsa med presens
verbet »framföra« så bör det vara medvetet.
Senast redigerad av Egon3 2009-01-08 kl. 21:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback