Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-08, 11:07
  #1
Medlem
Tjenare.

Skulle behöver ha hjälp om man kan se ifall någon har varit inne på min dator fysiskt under en dag. Detta borde jag väl kunna se på något sett, vad tror ni?

Finns det några tips, jag vill bara se om datorn har varit på eller inte när jag inte har varit hemma.

R

OS: Win Vista
Citera
2009-01-08, 11:27
  #2
Medlem
Uber0ns avatar
En enkel lösning vore att skriva ett program som bara lägger till en rad med datum och klockslag i en loggfil varje gång du startar datorn
Citera
2009-01-08, 11:33
  #3
Medlem
sök på filer som ändrats/lagts till under den specifika perioden. Nästan all surf genererar grejjer.
Citera
2009-01-08, 11:48
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Spector Pro
Citera
2009-01-08, 11:49
  #5
Medlem
kanulas avatar
Enklare: Använd loggboken i Windows. Den finns under Kontrollpanel --> Administrationsverktyg. I loggboken kan du titta under Windows-loggar --> System. Där är det enkelt att se när datorn startades genom att titta på tidsstämplarna.

Edit: Mitt 500:e inlägg
Citera
2009-01-08, 11:52
  #6
Medlem
PNISÄNs avatar
Du kan göra så här...

För fyra år sedan gjorde jag ett program som skapade en logg varje gång någon loggade in på min dator. Dessvärre kräver programmet att du har samma användarnamn som jag, vilket du nog inte har.

Men koden har jag kvar, så ladda ner Qbasic och en kompilerare, så har du halva jobbet gjort:

Kräver att du skapar en mapp vid namn c:\pld, och där lägger två tomma filer vid namn db.dbb och dbc.dbb.

Kod:
SHELL "title PLD"
CLS
PRINT "PERSONAL LOGIN DEVICE"
entry$ = CHR$(16) + "Logged in at " + TIME$ + " " + DATE$
PRINT entry$
SHELL "c:"
SHELL "cd\pld"
OPEN "db.dbb" FOR INPUT AS #1
INPUT #1, cmp$
CLOSE
OPEN "dbc.dbb" FOR OUTPUT AS #1
WRITE #1, entry$ + cmp$
CLOSE
SHELL "copy dbc.dbb db.dbb"
PRINT "LOGIN CLEAR"
CLS
SHELL "exit"

Kompilera skiten, öppna registereditorn (regedit.exe) och gå till HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Curre ntVersion\Run. Lägg till en standardpost som pekar på var du nu väljer att placera den kompilerade filen, exv "c:\pld\pld.exe".

Och vips, öppna c:\pld\db.dbb i Anteckningar, så ser du när någon loggar in på datorn...

Åh herregud, det här var tider!

Edit: Detta gjordes för Win XP, men jag ser inte varför det inte skulle fungera även på Vista.
Citera
2009-01-08, 11:52
  #7
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Enklare: Använd loggboken i Windows. Den finns under Kontrollpanel --> Administrationsverktyg. I loggboken kan du titta under Windows-loggar --> System. Där är det enkelt att se när datorn startades genom att titta på tidsstämplarna.

Edit: Mitt 500:e inlägg

Grattis!

Så kan man göra. Men det är inte lika kul som i posten ovan...
Citera
2009-01-08, 12:05
  #8
Avstängd
Bowzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Grattis!

Så kan man göra. Men det är inte lika kul som i posten ovan...
Men ack så mycket smidigare det såg ut... :\
Citera
2009-01-08, 12:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Enklare: Använd loggboken i Windows. Den finns under Kontrollpanel --> Administrationsverktyg. I loggboken kan du titta under Windows-loggar --> System. Där är det enkelt att se när datorn startades genom att titta på tidsstämplarna.

Edit: Mitt 500:e inlägg

Tack för alla som har svarat i tråden.

Jag hittade inte administrationsverktygen i kontrollpanlen, kanske är det en annan genväg på windows vista.

Jag var mest intresserad att se om någon har varit inne under de senaste dagarna, då jag anar att någon har varit och rotat i min dator.
Citera
2009-01-08, 12:11
  #10
Medlem
Uber0ns avatar
Om du nu ska koda ihop något eget under Windows så behöver du inte göra det svårare än nödvändigt - vad sägs om följande batchfil i autostart?

Kod:
ECHO %username% - %date% - %time% >> C:\log.txt

Exempel på output:

Citat:
Uber0n - 2009-01-08 - 12:09:53,93

Var dock beredd på att Vista kan vara gnälligt med att skriva till filer direkt under C:\ - så skapa gärna en loggmapp som du skriver till istället. C:\logs\log.txt borde fungera utmärkt.
Citera
2009-01-08, 12:14
  #11
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riktning
Jag hittade inte administrationsverktygen i kontrollpanlen, kanske är det en annan genväg på windows vista.

Tryck på Windows-tangenten och skriv in %SystemRoot%\system32\eventvwr.msc /s

Tryck på enter.

Eller så går du via Start - Program - Administrationsverktyg - Loggboken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback