Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-07, 18:38
  #1
Medlem
Zayns avatar
Ohoy!

Nu är det så att jag har en fraktur/spricka i handleden och för närvarande är gipsad i ett par veckor framöver. När jag blir av med gipset vill jag givetvis iväg och träna så snart som möjligt men för att undvika onödig belastning och ökad skaderisk tänkte jag i början köra med någon slags stödlinda eller liknande, någon som har förslag på en bra sådan? Ska man köra elastiska eller icke-elastiska?

Självklart tänker jag träna upp handleden igen på riktigt men jag känner att det kanske är smart att åtminstone ha lite extra stöd vid bänkpress och dylikt, speciellt då jag redan innan skadan kunnat känna en del påfrestningar vid liknande övningar.
Citera
2009-01-07, 18:44
  #2
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Zayn

Handledsstöd är onödigt i ditt fall, tycker jag. Varför inte börja å träna upp den redan nu? Du kommer få mer belastning på handleden med ett stöd. Det är musklerna som ska stödja leden, inte något annat.
Citera
2009-01-07, 18:49
  #3
Medlem
bloodbrothers avatar
Låter du bli att böja handleden behöver du inget skydd.. jag fick en spricka i ena benet i handleden (det "översta"..) och bröt även båtbenet.. Tränade samma dag som jag tog av gipset efter 10 veckor... var bara lite problem att hålla hårt runt stången, man blir ju lite avtrubbad.. men någon ortoped behövde jag inte.. iron man
Citera
2009-01-07, 18:59
  #4
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
handledstöd fungerar bra vid skada tycker jag, men har man inte ont finns det ingen anledning
Citera
2009-01-07, 20:52
  #5
Medlem
Zayns avatar
Givetvis vet jag att det är musklerna som främst ska stödja handleden det försökte påvisa i mitt första inlägg just för att slippa sådana svar. Skulle ju vara trist om jag samtidigt drog på mig en våldsam stukning (vilket verkar högst sannolikt) som jag sedan lyckas förvärra igen bara för att jag tror det har läkt och kör för hårt. Har haft diverse skador tidigare och jag vet hur lätt det är att lura sig själv att man är bra för att sedan överraskas av ett hugg som sedan sitter i flera veckor till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback