Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-07, 15:54
  #1
Medlem
kuryakin79s avatar
Har lånat en riktigt dyr och avancerad logger för att kolla energiförbrukningen i en fastighet. Den mäter 1- till 3-fas och kopplas in med hjälp av klämmor.

Min fråga är: hur kopplar jag in den? Var sätter jag klämmorna? Måste jag skala kabel eller finns det nåt lämpligt ställe i huvudcentralen där man lite smidigt kan sätta klämmorna?

Sjukt tacksam för svar!
Citera
2009-01-07, 16:26
  #2
Medlem
Om jag vart du hade jag kopplat in den direkt efter elmätaren. Vart som blir lämpligt beror på hur det ser ut i just din anläggning.
Däremot förstår jag inte varför du behöver ha en extern pryl när du kan kolla på elmätaren som oftast har en eller två decimaler beroende på modell.
Citera
2009-01-07, 16:36
  #3
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0rd3n
Om jag vart du hade jag kopplat in den direkt efter elmätaren. Vart som blir lämpligt beror på hur det ser ut i just din anläggning.
Däremot förstår jag inte varför du behöver ha en extern pryl när du kan kolla på elmätaren som oftast har en eller två decimaler beroende på modell.

Jo, men jag vill mäta och logga hur mycket energi som förbrukas över en månad. För att se hur förbrukningen varierar under dygnet, med utetemp osv.

Jag frågar eftersom jag är en teknisk idiot. HUR gör jag för att koppla in skiten? Brukar det t ex finnas plintar där man kan koppla in den?
Citera
2009-01-07, 16:40
  #4
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuryakin79
Jo, men jag vill mäta och logga hur mycket energi som förbrukas över en månad. För att se hur förbrukningen varierar under dygnet, med utetemp osv.

Jag frågar eftersom jag är en teknisk idiot. HUR gör jag för att koppla in skiten? Brukar det t ex finnas plintar där man kan koppla in den?
Är det typ tångamperemeter-klammor? Isåfall behöver du inte skala utan bara sätta runt de inkommande faserna.
men du måste ju fått med nån beskrivning för inkoppling och handhavande av din logger? Ta lite foton av den och lägg upp annars så vi får se om det är några märkningar.

Du bör nog veta exakt hur den ska kopplas in så du inte bränner den. Såna där prylar har en tendens att kosta pengar.
Citera
2009-01-07, 17:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Är det typ tångamperemeter-klammor? Isåfall behöver du inte skala utan bara sätta runt de inkommande faserna.
men du måste ju fått med nån beskrivning för inkoppling och handhavande av din logger? Ta lite foton av den och lägg upp annars så vi får se om det är några märkningar.

Du bör nog veta exakt hur den ska kopplas in så du inte bränner den. Såna där prylar har en tendens att kosta pengar.
Dock går ju de inkommande kablarna gå direkt från huvudsäkringarna till elmätaren. Elmätaren hade det ju vart smidigt att koppla in dem på men nätägare brukar inte gilla att man bryter plomberingen.
Jag hade kopplat in mätaren direkt efter elmätaren men innan de första säkringarna som kommer efter den. Låter nog lite krångligt...
Alltså innan de första säkringarna på "din" sida om elmätaren.
Skruva av kåpan som sitter kring säkringssocklarna och lokalisera rätt kablar/plintar. Detta förutsätter förstås att du är lite kunnig då det tyvärr annars blir farligt.
Citera
2009-01-07, 22:57
  #6
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Är det typ tångamperemeter-klammor? Isåfall behöver du inte skala utan bara sätta runt de inkommande faserna.
men du måste ju fått med nån beskrivning för inkoppling och handhavande av din logger? Ta lite foton av den och lägg upp annars så vi får se om det är några märkningar.

Du bör nog veta exakt hur den ska kopplas in så du inte bränner den. Såna där prylar har en tendens att kosta pengar.

Japp, det är klämmor som på en tångamperemätare. "Sätta runt de inkommande faserna", var då mer exakt? Det står inte i manualen hur man kopplar in den...de förutsätter att man kan det. Fy fan, jag har ju tom läst 5 p grundläggande ellära på universitetet ju.

En sån här är det iaf: http://elma.dk/ElmaInstruments/_res/...E_20070208.pdf
Citera
2009-01-07, 22:59
  #7
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0rd3n
Dock går ju de inkommande kablarna gå direkt från huvudsäkringarna till elmätaren. Elmätaren hade det ju vart smidigt att koppla in dem på men nätägare brukar inte gilla att man bryter plomberingen.
Jag hade kopplat in mätaren direkt efter elmätaren men innan de första säkringarna som kommer efter den. Låter nog lite krångligt...
Alltså innan de första säkringarna på "din" sida om elmätaren.
Skruva av kåpan som sitter kring säkringssocklarna och lokalisera rätt kablar/plintar. Detta förutsätter förstås att du är lite kunnig då det tyvärr annars blir farligt.

Ska man alltså behöva gå in och skruva så mycket? Jag kanske skippar det hela isf...
Citera
2009-01-08, 06:56
  #8
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuryakin79
Ska man alltså behöva gå in och skruva så mycket? Jag kanske skippar det hela isf...
Inte för att vara taskig, men ja, det är nog bäst du ber någon annan koppla in den för det är rätt tydligt på sidan 8-9 hur det ska kopplas. En ampereklämma runt vardera fasledare, sen ska du in med några trådar för att mäta spänningen mellan alla faserna och nollan.

Jag tycker programmeringen av loggern ser värre ut .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback