Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-07, 00:29
  #1
Medlem
Hi!

Vad är det egentligen för skillnad på "helliggande" och "ända uppgående" sit-ups? Har det någonting med slutresultatet att göra?

Tack i förhand!
Citera
2009-01-07, 00:57
  #2
Avstängd
pjnorlings avatar
tror det när man liksom rullar upp och itne så långt tränar mitten av magen. typ den där linjen mellan revbenen och ner. sa min tränare förut
Citera
2009-01-07, 01:32
  #3
Medlem
pezrulezhaakons avatar
pjnorling och Aktafallet

Lite anatomikunskap skulle nog inte skada

Det går inte att träna delar av magen!!!! ("övre" & "nedre") Slösa inte tid på det!

Antingen tränar man magen effektivt, eller inte effektivt. Skillnaden mellan att inte gå så långt upp jämfört med att gå hela vägen är att magen inte används speciellt effektivt i en sit-up, jämfört med en crunch. I sit-up övningen betonas höftböjarmusklerna mest (iliacus och psoas major/minor). Magmusklerna deltar lite som stabilisering av höften i den rörelsen.

I crunchrörelsen arbetar magmusklerna odiskutabelt effektivast. Det innebär att man inte går så högt upp, utan låter höftleden vara still och utför rörelsen högre upp i bröstryggen. (bröstkorgen närmare höften)

Ingen av övningarna är bättre eller sämre. Det beror på vad man vill träna. Är det stabilitet man är ute efter funkar sit-ups hyfsat. Men är det ökad muskelmassa i magen man vill ha (inkl rutor) är det crunchrörelse man ska göra.

Håll inte på med samtida böj/vridrörelser, det skadar bara ryggen tids nog.
De sneda magmusklerna tränar man lika effektivt med RAKA crunches!

Detär INTE magen (obliqerna) som roterar kroppen, utan det är ryggen som gör det!! (multifiderna)
Citera
2009-01-07, 04:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Lite anatomikunskap skulle nog inte skada

Det går inte att träna delar av magen!!!! ("övre" & "nedre") Slösa inte tid på det!

Antingen tränar man magen effektivt, eller inte effektivt. Skillnaden mellan att inte gå så långt upp jämfört med att gå hela vägen är att magen inte används speciellt effektivt i en sit-up, jämfört med en crunch. I sit-up övningen betonas höftböjarmusklerna mest (iliacus och psoas major/minor). Magmusklerna deltar lite som stabilisering av höften i den rörelsen.

I crunchrörelsen arbetar magmusklerna odiskutabelt effektivast. Det innebär att man inte går så högt upp, utan låter höftleden vara still och utför rörelsen högre upp i bröstryggen. (bröstkorgen närmare höften)

Ingen av övningarna är bättre eller sämre. Det beror på vad man vill träna. Är det stabilitet man är ute efter funkar sit-ups hyfsat. Men är det ökad muskelmassa i magen man vill ha (inkl rutor) är det crunchrörelse man ska göra.

Håll inte på med samtida böj/vridrörelser, det skadar bara ryggen tids nog.
De sneda magmusklerna tränar man lika effektivt med RAKA crunches!

Detär INTE magen (obliqerna) som roterar kroppen, utan det är ryggen som gör det!! (multifiderna)

Tack för svaret!

Jag har gjort sit-ups länge nu. Jag utför det så att jag inte riktigt går upp, utan jag ligger där det "tar som mest". Och undrar bara om slutresultatet blir annorlundare på det, än om jag skulle gå ända upp. Alltså formen på rutorna, om dom blir lika "ihoptryckta" eller inte.

Tack!
Citera
2009-01-07, 15:46
  #5
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Aktafallet

Resultatet efter situps och crunches kan aldrig bli samma. Det blir alltid olika, eftersom du har två olika övningar.

Hur dina rutor ser ut, antalet, formen, och om de är "raka" eller "sneda" i förhållande till varandra är något du aldrig kan förändra med träning. Det är genetiskt. Du kan förändra storleken på rutorna med träning, och då menar jag hur mycket de "putar" ut. Då krävs det att du behandlar magmusklerna som vilken annan muskel som helst. Magmusklerna måste därför kontraheras med belastning. De ska köras tungt och kontrollerat, med tillräcklig vila emellan passen. När du kör crunches så ska du vara helt avslappnad i höften.
__________________
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-01-07 kl. 15:48.
Citera
2009-01-07, 18:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Resultatet efter situps och crunches kan aldrig bli samma. Det blir alltid olika, eftersom du har två olika övningar.

Hur dina rutor ser ut, antalet, formen, och om de är "raka" eller "sneda" i förhållande till varandra är något du aldrig kan förändra med träning. Det är genetiskt. Du kan förändra storleken på rutorna med träning, och då menar jag hur mycket de "putar" ut. Då krävs det att du behandlar magmusklerna som vilken annan muskel som helst. Magmusklerna måste därför kontraheras med belastning. De ska köras tungt och kontrollerat, med tillräcklig vila emellan passen. När du kör crunches så ska du vara helt avslappnad i höften.

Tack så mycket för hjälpen! Tråden kan låsas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback