Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-10, 23:04
  #97
Medlem
Snorlyktans avatar
[quote=Catya]
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan

Ska man hårdra det så är de ju faktiskt parasiter i MINST 18 år

Plånboksiglar, ja.

Men de klarar sig biologiskt utan modern så länge de får mat av någon/några andra efter vecka 23-24.
Citera
2009-01-10, 23:08
  #98
Medlem
[quote=Catya]
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan

Ska man hårdra det så är de ju faktiskt parasiter i MINST 18 år


Hehehe exakt, terrorist parasiter....
Citera
2009-01-11, 13:39
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David
Är det inte ett bättre alternativ att adoptera bort barnet, just för att slippa att antingen döda det eller låta det växa upp under dåliga förhållanden? Vilket skulle du själv ha önskat om du vore i barnets situation?

Tanken att behöva föda ett barn för att ge bort det i en redan överbefolkad värld är absurd tycker jag. Jag skulle vara väldigt mkt för abort om jag var tjej och var gravid idag och skulle göra allt i min väg för att få göra min abort. En tanke som dock är hemskare är att behöva ge bort ett barn och veta hela livet ut att man har ett barn som någon annan bär på. Samt risken att bli jagad efter en sisådär 20-25 år där man möter sitt barn och får frågan; varför gav du bort mig? Då hade jag nog fan hellre stått mitt kast.

Tänker inte ens sätta mig i "barnets" situation, eftersom det inte är ett barn. När en abort är möjlig så ser jag det inte som ett barn, långt ifrån. Givetvis är jag dåligt insatt, men om man är i veckorna då abort är möjligt så finns det ju ingen kropp. Ingen kropp = inget barn i min lilla värld. Något som inte har en kropp, är i min mening inte en levande organism och ALLRA minst en människa..? Bara för att det KOMMER BLI ditt barn så småningom, så betyder det ju inte att du har ett barn bara för att du gått o blivit gravid (anser jag får jag tillägga återigen, talar bara för mig själv).

Citat:
Ursprungligen postat av JuliaFleur

det är för fan inte ett liv, det är skräp på en livmoder som lätt kan hamna där igen, vid ett senare, mer genomtänkt och bättre tillfälle.
QUOTE]

sjuk tanke. Du har inga barn, det hörs.

Larvigt, mycket larvigt svar. Om jag nu hade varit farsa och haft ett jättefint barn och var glad och tacksam över det, skulle det med all säkerhet inte få mig på andra tankar vad gäller min åsikt att sålänge det går att göra abort är det inget foster/människa/liv. Det står jag fast vid, förälder och som icke-förälder. Jag förnekar inte att barn är något fint och vackert om det är det du insinuerar. Trångsynt verkar du va i alla fall.

Och nej, jag har inga barn som tur är då jag inte är redo för det förrän om sisådär 10-15 år .

Summan av kardemumman: knulla med kådis eller ät piller för I HELVETE.
__________________
Senast redigerad av myc0s 2009-01-11 kl. 13:55.
Citera
2009-01-11, 14:20
  #100
Medlem
Om jag i förväg fick reda på att fostret hade någon form av avvikelse som skulle innebära ett livslångt handikapp så skulle jag välja att avbryta graviditeten. Skulle det visa sig efter förlossningen så får man väl stå sitt kast, men hade jag möjlighet att välja skulle jag avbryta.
Sedan är det viktigt att komma ihåg att det finns en hel del ganska otäcka avvikelser som man inte kan se i förväg,man undersöker inte alla avvikelser med fostervattensprov och allt syns ju inte på ultraljud heller.

Jag har i min yrkesroll träffat ett antal äldre föräldrar, i 70-årsåldern, som har vuxna barn med downs, och de sitter nu oroar sig halvt ihjäl för hur det ska gå för deras vuxna utvecklningsstörda barn när de själva har dött. Den ångesten vill jag slippa.
Citera
2009-01-11, 14:35
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phenomena
Jag halkade in på forumet familjeliv och förfärades över den ständiga häxjakten på kvinnor som skulle göra abort om det visade sig att deras foster hade Downs syndrom. Den ena morsan (de hade givetvis barn med ds själva) Jag tycker att de överlag verkligen dumförklarar de som skulle välja abort i denna situation. Jag läste ord som mord, rasism, nazism mm.

Jag undrar lite vad ni som hänger på fläskbak tycker? Jag vet att det är en känslig fråga, men om man mår så fruktansvärt dåligt (som dessa FL-mammor verkar göra) så kanske man bör undvika trådar som handlar om downs syndrom.

Själv har jag inte riktigt bestämt mig hur jag skulle göra, men det jag VET är att jag skulle skita i vad andra väljer att göra. Metoden finns förmodligen av en anledning. Nämligen att alla kanske inte anser sig förmögna att ta hand om ett barn med DS. Men enligt FL-mammorna verkar det vara väldigt kränkande att alla inte vill ha ett barn med DS. Det är ju tydligen en baggis att ha barn med DS. Allt annat är kränkande.


Jag har vuxit upp med ett utvecklingsstört syskon och skulle absolut inte vilja ha ett barn med DS, det skulle jag inte orka med, tror jag, har sett min mamma slita ut sig i förtid med mitt syskon, så jag anser mig ha erfarenhet. Sedan kan man aldrig veta, våra barn kan råka ut för en olycka och bli multihandikappade, men då får vi ta den smällen då, men får man välja före barnet är fött väljer jag hellre ett friskt barn!

Förr i tiden då man inte fick_välja och i många andra länder göms ju barn med DS och andra åkommor undan eller adopteras bort och det ser jag inte som ett bättre alternativ till abort. Hellre då att de som verkligen anser sig orka ta hand om DS-barn väljer att göra det och att de som inte tror sig klara det också får välja
Citera
2009-01-11, 14:38
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David
Kan bara instämma, tyvärr har jag hört just det argumentet flera gånger tidigare. Att man kan kalla sitt barn för "skräp" är otäckt tycker jag.

Skräp är inget barn, men alla embryon är cellklumpar. Man behöver inte vara hyperreligiös och se en klump celler som en bebis med alla möjliga etiska och juridiska rättigheter, tycker jag, oavsett om det finns en kromosonavvikelse eller inte? Ur den aspekten är resonemanget rimligt. Man kan ta bort en cellklump och försöka inplantera en ny med bättre "styrsel"!
Citera
2009-01-11, 14:52
  #103
Avstängd
zataccs avatar
nope abort

Man är fan en idiot om man tar bort en Downs unge,

Vårdnadsbidrag för man tar hand om barnet 100 000 kr/år
Barnet får pension från 16 år = dax att betala för man bor hemma
Kan gå och utföra sysslor = gratis hemhjälp
Man behöver ej köpa leksaker = lånar man gratis på hjälpmedelcentral
Kommunal barnvakt gratis iform av avlösarservice, korttidsboende=semestern är barnet hemma!
Bostadsanpassning= kommunen fixa staket, grind, fönsterlås mm

Andra fördelar, ränner ej ute och hittar på skit, super ej sig full eller börjar knarka. Inga krav från skola till arbete eftersom det fixar sig ändå.
Kommer ej dragandes med någon jävla idiot som man hatar och de envisas bli ihop med och skaffa barn för att sedan bli skilda ensamstående/underhållsskyldiga losers med alkoholproblem och skulder.

Downs räknas av någon konstig anledning till det värsta handikapet man kan få, men de kan oftast röra sig obehindrat, prata och göra sig förståd, lära sig simma, ha ett vanligt arbete, bo själva osv, osv

Att sitta dregglandes med nedskiten blöja och rycka i spasmer i en rullstol och vara sk normalbegåvad i huvudet utan möjlighet att uttrycka sig är nog fan så värre.

Har tyvärr inget Downs barn, men fick jag ett så skulle jag fan inte lobba för att det ska bort.
Citera
2009-01-11, 14:58
  #104
Medlem
Luigis avatar
Om jag var kvinna:
Tveksamt...

Om min fru skulle bli gravid och fostret skulle ha Downs syndrom:
Skulle låta henne välja och stödja henne vilket beslut hon än skulle ta...
Citera
2009-01-11, 16:56
  #105
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatacc
Man är fan en idiot om man tar bort en Downs unge,

Vårdnadsbidrag för man tar hand om barnet 100 000 kr/år
Barnet får pension från 16 år = dax att betala för man bor hemma
Kan gå och utföra sysslor = gratis hemhjälp
Man behöver ej köpa leksaker = lånar man gratis på hjälpmedelcentral
Kommunal barnvakt gratis iform av avlösarservice, korttidsboende=semestern är barnet hemma!
Bostadsanpassning= kommunen fixa staket, grind, fönsterlås mm

Andra fördelar, ränner ej ute och hittar på skit, super ej sig full eller börjar knarka. Inga krav från skola till arbete eftersom det fixar sig ändå.
Kommer ej dragandes med någon jävla idiot som man hatar och de envisas bli ihop med och skaffa barn för att sedan bli skilda ensamstående/underhållsskyldiga losers med alkoholproblem och skulder.

Downs räknas av någon konstig anledning till det värsta handikapet man kan få, men de kan oftast röra sig obehindrat, prata och göra sig förståd, lära sig simma, ha ett vanligt arbete, bo själva osv, osv

Att sitta dregglandes med nedskiten blöja och rycka i spasmer i en rullstol och vara sk normalbegåvad i huvudet utan möjlighet att uttrycka sig är nog fan så värre.

Har tyvärr inget Downs barn, men fick jag ett så skulle jag fan inte lobba för att det ska bort.

Haha det var några bra poäng du hade där xD Man får alltså 100.000kr om året av staten för varje DS barn man har?
Citera
2009-01-11, 18:08
  #106
Medlem
Errogants avatar
Skulle vara ett tufft beslut, bollen skulle ligga på min kvinnas planhalva men måste först besluta ett som annat om framtiden, vissa saker man måste ge bort för att kunna ta hand om ett barn med DS, skulle jag veta att jag klarar av det som förälder och min fru skulle tycka det samma skulle jag inte tveka, de säger ju att människor med DS är de lyckligaste, och jag tror barnet skulle dela med sig av sin lycka.
Citera
2009-01-12, 20:52
  #107
Avstängd
zataccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Haha det var några bra poäng du hade där xD Man får alltså 100.000kr om året av staten för varje DS barn man har?

Japp, gäller för de flesta handikappade downs ger 100% = 3 Basbelopp, sedan går det nedåt beroende på hur de som styr och bestämmer tolkar hur mycket jobb man har som förälder,,,
Downs=pension försäkring!
Citera
2009-01-12, 20:56
  #108
Medlem
SMKs avatar
Om jag vore kvinna ja. Om det vore min sambo som skulle föda det så skulle jag försöka övertala henne till att göra abort. Det är inga problem eftersom vi haft denna diskussion i samband med dom andra barnen vi skaffat oss. Och hon är helt på klara med att vi ska ha friska barn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback