Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 00:09
  #685
Medlem
Dimaks avatar
Jag är en man så, om jag fick bestämma skulle jag göra abort, vem fan vill ha en cp stöd unge att ta hand om när man kan få ungar som är "normala"?

Drömmen är att få ungar som är normala och för vidare släkten i framtiden. Peace.
Citera
2017-06-24, 10:45
  #686
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apekatten
Nej, det enda det skulle innebära är att jobbet som förälder blir mer tidskrävande och aldrig riktigt "tar slut"

Du får nog kolla upp hur länge en med downs syndrom lever..
Citera
2017-06-24, 12:20
  #687
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Jag är en man så, om jag fick bestämma skulle jag göra abort, vem fan vill ha en cp stöd unge att ta hand om när man kan få ungar som är "normala"?

Drömmen är att få ungar som är normala och för vidare släkten i framtiden. Peace.

Vad har CP med DS att göra? CP-skador syns inte på några tester då de uppstår i samband med förlossningen. Så ditt barn som är helt "normalt" under graviditeten kanske inte är det efter förlossningen.

Sedan har vi diverse utvecklingsstörningar, de syns inte heller på några tester utan visar sig ofta först efter tidigast några månader. Vad skulle du göra om ditt "normala" barn fick en CP-skada eller visade sig vara förståndshandikappat efter ett halvår?


Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Ett barn ska man ha livet ut. Om detta barn föds med ett handikapp som DS, självklart en abort infaller.

Hellre vänta 1 år till än att ha ett DS barn i 50 år.
Gäller egentligen alla typer av handikapp för mig. Mitt barn ska vara helt perfekt, annars kan det vara.

Se ovan.

En fråga till er bägge: Tänk er att ni får det perfekta, "normala" barnet som ni kräver. Tänk er sedan att detta perfekta, "normala" barn leker i en klätterställning en dag vid 5 års ålder och trillar ner, olyckligtvis på huvudet och ådrar sig svåra, permanenta hjärnskador. Vad gör ni då?




OnT_ Barnafödandets dagar är över för mig, men om jag under mina fertila år fått beskedet att mitt barn hade DS hade jag inte gjort abort. Istället för att tänka att jag skulle få ett barn som aldrig skulle kunna ta hand om sig själv o.s.v. hade jag gjort allt som stått i min makt för att barnet skulle bli så självständigt som möjligt.

Förresten är det rätt korkat att tänka så; att utgå från barnet aldrig skulle kunna ta hand om sig själv menar jag. Det finns ju "grader" av DS, svårigheterna varierar från mycket grava, där personen behöver extremt mycket hjälp i minsta vardagssyssla till väldigt milda där personen kan bo själv (i bostäder med personal tillgänglig vid behov). Men man kan naturligtvis inte se på några tester hur pass svårt barnet kommer drabbas.
Citera
2017-06-25, 08:38
  #688
Medlem
Shakespeareares avatar
Absolut, skulle aldrig tvekat.
Citera
2017-06-30, 14:10
  #689
Avstängd
ja faktiskt.
Inte för hur barnet ser ut utan endast för att jag helt enkelt inte har tid att ta hand om ett barn med så mycket behov bara..
Citera
2017-07-17, 22:03
  #690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phenomena
Man gör undersökningen runt v 11-13 tror jag det var.
Första ultraljud i vecka 19, då är de försent för abort om man inte går till länsstyrelsen och nedvärdera dig grovt!
Citera
2017-07-17, 23:37
  #691
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shabooooo
Första ultraljud i vecka 19, då är de försent för abort om man inte går till länsstyrelsen och nedvärdera dig grovt!

Vad dillar du om? När en trisomi upptäcks i V 18-19-20 så får man alltid dispens för sen abort, behövs ingen vidare motivering. Dessutom är det SOCIALstyrelsen. Vadå nedvärdera? Är du full?

/capmac
Citera
2017-07-18, 07:32
  #692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wembi
Stor risk att moggen lider av sitt handikapp. Är det fel att vilja ha abort då?
Du ser inte risken däri?

Känns som en ursäkt mer för att göra sig av med det.. Finns mycket som människor som lever av. ADHD, depression, ryggvärk, förluster m.m. Innebär inte att de ska uteslutas från livet för det..

Men ja det hade vart ett svårt beslut och veta huruvida man skulle behålla en downer eller inte. Kanske hade man ändå gjort abort.. Eftersom det skulle spara en himla massa bekymmer och eftersom man sett fram så mycket mot att få ett friskt barn.
Citera
2017-07-18, 10:41
  #693
Medlem
Givetvis abort
Citera
2017-07-20, 11:20
  #694
Medlem
hihahihas avatar
Jag tror ärligt talat inte att jag hade klarat att göra abort oavsett omständigheterna. Jag är av den åsikten att abort är mord. Brukar säga att jag inte har något emot andra som gör abort, men att jag aldrig skulle kunna göra det själv. Men faktum är att jag nog har något emot alla aborter oavsett vem som gör dom.
Jag skulle inte vilja ha ett barn med downs, men jag skulle inte klara att ta bort det heller. Svår fråga det där!
Citera
2017-08-06, 23:20
  #695
Medlem
Silentminds avatar
Absolut. Jag känner mig inte lämpad att vara förälder till ett fullt friskt och normalt barn så ett barn med DS skulle aborteras direkt om jag fick bestämma. Om nu kvinnan jag gjort gravid med en DS-unge vill behålla den blir jag kluven, klart jag vill ta mitt ansvar men fan ändå inte. Jag är glad så länge jag slipper!
Citera
2017-08-07, 23:07
  #696
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Absolut. Jag känner mig inte lämpad att vara förälder till ett fullt friskt och normalt barn så ett barn med DS skulle aborteras direkt om jag fick bestämma. Om nu kvinnan jag gjort gravid med en DS-unge vill behålla den blir jag kluven, klart jag vill ta mitt ansvar men fan ändå inte. Jag är glad så länge jag slipper!

Håll kuken i byxorna då.
Abort är givetvis mord men innebär det att det per automatik är fel? Lutar nog åt abort även om jag vet att det är fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback