Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-06, 22:57
  #1
Medlem
TheMules avatar
Jo det är så att det är en fläck på väggen ca 15 x 15cm och det är utflyttning om två dagar. Subban som hyr ut lägenheten i 2:a hand är en riktigt petig en som gör allt för att tjäna sig en extra peng och en fläck kan vara skäl nog för att tapetsera om hela rummet. Fläcken kommer från en skvätt mörkbrun hårfärg som en klantig person sprutade dit och det har blivit min uppgift att få bort den.

Så, tips om hur jag ska få bort fläcken önskas! Vilken slags färg skulle vara bra att täcka över med? Hur går jag tillväga?

Så här ser det ut:

http://pici.se/346066

http://pici.se/346068

Tapeterna är alltså vita och bruna...syns lite dåligt på bilderna...
Citera
2009-01-06, 23:15
  #2
Medlem
mcnuggets avatar
Försök med en undanmanöver. Gör en större fläck bredvid, så kommer den där knappt märkas.
Citera
2009-01-06, 23:17
  #3
Medlem
Chokeholds avatar
Jag talar från erfarenhet som målare här och det ser inte bra ut.

Hårfärg kommer inte att försvinna med svaga medel och med starkare saker förstör du tapeten, om jag skulle undvika tapetsera om hela rumet hade jag försökt få tag på samma tapet och bara satt upp den våden där fläcken sitter...
skarvarna blir inte snygga men det lär dom inte märka i första stund och då är du long gone
Citera
2009-01-06, 23:18
  #4
Medlem
Det enda jag kan se är att du letar fram en rulle av samma tapet och klistrar upp den ovanpå. Det där kommer du attfå betala för annars. Hör med hyresvärdfen om han jkan hjälpa till med tapeten, var den är köpt samt nummer.
Citera
2009-01-06, 23:43
  #5
Medlem
TheMules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokehold
Jag talar från erfarenhet som målare här och det ser inte bra ut.

Hårfärg kommer inte att försvinna med svaga medel och med starkare saker förstör du tapeten, om jag skulle undvika tapetsera om hela rumet hade jag försökt få tag på samma tapet och bara satt upp den våden där fläcken sitter...
skarvarna blir inte snygga men det lär dom inte märka i första stund och då är du long gone

Tror du inte att det går att måla över fläcken? Vad finns det för medel jag kan prova på fläcken och vart får jag tag på dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms Tjejen
Det enda jag kan se är att du letar fram en rulle av samma tapet och klistrar upp den ovanpå. Det där kommer du attfå betala för annars. Hör med hyresvärdfen om han jkan hjälpa till med tapeten, var den är köpt samt nummer.

Jag har aldrig tapetserat något i hela mitt liv...vad behöver jag förutom en bit tapet? Tapetklister? Och vad kostar det? Men det kan ju vara lösningen...

Förresten jag kom på att den tidigare hyresgästen hade fått byta tapeter innan han flyttade ut så hyresvärden vet nog knappast vad det är för tapeter... Hur fan ska jag hitta rätt tapeter?
__________________
Senast redigerad av TheMule 2009-01-06 kl. 23:57.
Citera
2009-01-06, 23:57
  #6
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMule
Tror du inte att det går att måla över fläcken? Vad finns det för medel jag kan prova på fläcken och vart får jag tag på dom?



Jag har aldrig tapetserat något i hela mitt liv...vad behöver jag förutom en bit tapet? Tapetklister? Och vad kostar det? Men det kan ju vara lösningen...
Du målar inte osynligt uppepå en tapetvåd.
Klister är inte dyrt. Med lite tur ligger det extra tapetrullar i förrådet, kolla där!

Glöm inte att patentera fläcken så den inte vandrar genom den nya våden.
Dvs stryk med oljefärg över fläcken så låser du fast den.

Åker du på omtapetsering ändå så räcker det med att tapetsera om den aktuella väggen. Nåt annat kan kärringen inte begära.
Citera
2009-01-07, 00:53
  #7
Medlem
TheMules avatar
Hur gör man när man tapetserar om? River man bort dom gamla tapeterna först eller tapetserar man bara över dom gamla?
Citera
2009-01-07, 02:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMule
Hur gör man när man tapetserar om? River man bort dom gamla tapeterna först eller tapetserar man bara över dom gamla?
Hyvlar tapetskarvarna (eller slipa, så länge det blir slätt är det bra). Spackla eventuella ojämnheter och klistra på de nya.
Citera
2009-01-07, 09:35
  #9
Medlem
Snurrens avatar
Posta en bild på tapeten så kanske någon vet vad det är för märke.
Citera
2009-01-07, 11:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Posta en bild på tapeten så kanske någon vet vad det är för märke.
På hårfärgningsmedlet?
Citera
2009-01-07, 14:45
  #11
Medlem
Zwanzigs avatar
Leta efter övertapetserade "saknade" doslock för el nära takhöjd rakt ovanför vägguttag och lysknappar. Skär sen ut tapetbiten och köp ett doslock att sätta dit istället.
Citera
2009-01-07, 15:51
  #12
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
På hårfärgningsmedlet?

Självklart tapeten så att vi kanske kan hjälpa till med att hitta en till rulle (dock inte samma färgbad).

Min fråga är också: Sitter fläcken så till att man utan vidare kan placera en tavla där? I så fall kanske TS kommer undan med ett visst belopp för skadan. Men då måste ju fläcken vara på lämplig höjd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback