Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-05, 14:51
Medlem
0322s avatar
jag har tänkt köpa en begagnad polaroidkamera, är det någon som har något tips på vilken typ av kamera och film jag borde köpa? vilket köp skulle vara smartast om man främst ser till tillgängligheten?
alltså, film etc som inte är jättesvåra att få tag på idag.
Citera
2009-01-05, 15:56
Medlem
Parasights avatar
Jag har för mig att jag läste någonstans att ingen längre tillverkar polaroidfilm.
Jag kan absolut inte gå ed på det, men det kan vara värt att kolla upp innan köp iaf.
Citera
2009-01-05, 16:00
Medlem
0322s avatar
nej jag har också läst att tillverkningen lagts ner, men att det fortfarande finns många återförsäljare som har film kvar. så min fråga egentligen är väl om någon har koll på vilken typ av film som fortfarande kan finnas att köpa/vilken det finns mest av/vilken som är lättast att få tag på osv.
Citera
2009-01-05, 19:53
Medlem
Farbror Sallads avatar
Vad har du tänkt dig för kvalitet på bilderna? Det finns ju polaroidbackstycken till storformatskameror till exempel, med en sådan kostar multum jämfört med det enkla plastskräp som man lär hitta nästan gratis på Blocket.
Jag har också funderat lite på polaroid som "fulkamera" på skoj, just för att det är storformat. Den vanligaste polaroidfilmen mäter ungefär 8x8 centimeter, om jag tänker rätt. FF kan slänga sig i väggen!
Citera
2009-01-05, 21:15
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Vad har du tänkt dig för kvalitet på bilderna? Det finns ju polaroidbackstycken till storformatskameror till exempel, med en sådan kostar multum jämfört med det enkla plastskräp som man lär hitta nästan gratis på Blocket.
Jag har också funderat lite på polaroid som "fulkamera" på skoj, just för att det är storformat. Den vanligaste polaroidfilmen mäter ungefär 8x8 centimeter, om jag tänker rätt. FF kan slänga sig i väggen!
Och hemskheterna som går under namnet lomo är 6x6 cm.

Inte bättre att investera i en gammal TLR eller liknande om man vill leka med större format, 8x8cm är ju inte så fasligt mycket större än 6x6cm.
Citera
2009-01-06, 09:13
Medlem
0322s avatar
Citat:

det är nog snarare nåt enkelt plastskräp jag är ute efter, har du något tips?
jag gillar helt enkelt polaroid-charmen, kvalitet etc spelar inte lika stor roll. vilken kamera borde jag köpa? finns några stycken på tradera.
Citera
2009-01-06, 09:14
Medlem
0322s avatar
låt säga att jag köper en sån här:
http://www.tradera.com/Polaroidkamera-Polaroid-600-Nyskick--auktion_81432473

var får jag då tag på filmen?
Citera
2009-01-08, 11:58
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0322
låt säga att jag köper en sån här:
http://www.tradera.com/Polaroidkamera-Polaroid-600-Nyskick--auktion_81432473

var får jag då tag på filmen?

Verkar vara ont om lämplig film från företag i Sverige men kolla ScandinavianPhoto eller Photax.
Sedan finns det utländska affärer
http://www.bhphotovideo.com/c/shop/328/Polaroid_Instant_Film_Instant_Film.html
http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=itemlist&cat1=Film%20%26%20Darkroom &cat2=Film&cat3=Instant%20Film%20%26%20Accessories
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/foto-analog/filme-analog/page.html
Citera
2009-01-08, 19:48
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Och hemskheterna som går under namnet lomo är 6x6 cm.
Nae, just LOMO (i alla fall LC-A) är vanlig 24x36, men Diana, Holga och diverse andra kameror brukar använda 6x6.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lomography

Citat:
Inte bättre att investera i en gammal TLR eller liknande om man vill leka med större format, 8x8cm är ju inte så fasligt mycket större än 6x6cm.
Vad är TLR? 6x6 räcker också gott, men Polaroid är ju ett roligt medium eftersom det är både färg, relativt stor filmruta och rätt rutten kvalitet.
Citera
2009-01-08, 21:50
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Han menar väl Twin Lens Reflex, d v s gamla Rolleiflex och diverse kopior. Fattigmans mellanformat, på den tiden det begav sig. Idag är de väl närmast gratis...
Citera
2009-01-09, 02:37
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Nae, just LOMO (i alla fall LC-A) är vanlig 24x36, men Diana, Holga och diverse andra kameror brukar använda 6x6.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lomography
Ursäkta mig, trodde alla de där ryska plasthögarna (och dess kinesiska kopior) tog 120-film, får lägga det på minnet.

Citat:
Vad är TLR? 6x6 räcker också gott, men Polaroid är ju ett roligt medium eftersom det är både färg, relativt stor filmruta och rätt rutten kvalitet.

Farbror Sallad, som kan allt och lite till om foto och utrustningen har inte hört talas om TLR (men du måste väl ändå ha sett de gamla tvåögda kamerorna, något annat vore en omöjlighet)

Som Rickenbacker69 påpekade, twin lens reflex.
Även om han har fel angående pris och fattighet, rolleiflexarna var inte billiga när de producerades och är inte särskilt billiga nu heller (jämfört med andra kameror som faktiskt är nästan gratis)
Men visst kostar dom inte som en hasselblad, vilket känns som en orättvis jämförelse.

Färg och relativt stor filmruta är inga problem, den ruttna kvalitén går säkert få om du hittar ett svampinfekterat exemplar med repiga glasytor, men jag förstår inte riktigt varför det är något att sträva efter.

Kolla på tradera om du är intresserad, man kan göra många fynd.

Nu blev det en väldans massa offtopic, kanske borde flyttas till en egen tråd om farbrorn känner att det är värt att diskutera vidare på
Citera
2009-01-09, 20:35
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink

Farbror Sallad, som kan allt och lite till om foto och utrustningen har inte hört talas om TLR (men du måste väl ändå ha sett de gamla tvåögda kamerorna, något annat vore en omöjlighet)

Som Rickenbacker69 påpekade, twin lens reflex.
Haha! Nej, jag har aldrig hört/sett den förkortningen, men jag vet precis vad det är för något. Det är ju tämligen uppenbart med tanke på vad Rickenbacker69 skrivit.

Citat:
Även om han har fel angående pris och fattighet, rolleiflexarna var inte billiga när de producerades och är inte särskilt billiga nu heller (jämfört med andra kameror som faktiskt är nästan gratis)
Men visst kostar dom inte som en hasselblad, vilket känns som en orättvis jämförelse.

Färg och relativt stor filmruta är inga problem, den ruttna kvalitén går säkert få om du hittar ett svampinfekterat exemplar med repiga glasytor, men jag förstår inte riktigt varför det är något att sträva efter.

Kolla på tradera om du är intresserad, man kan göra många fynd.
Jag har drömt lite om mellanformat, men aldrig kommit till skott. Jag har konstiga idéer om att prova storformat genom att köra fotopapper som negativ direkt i kameran och sedan på något vis lyckas kontaktkopiera till positiv, men planerna har strandat. Jag bryr mig inte så mycket om själva kvaliteten eftersom jag redan har en FF-digitalare som ger mig allt jag vill ha på den fronten, utan snarare är jag ute efter mekandet och alla intressanta effekter man kan få av stora filmformat. En enkel bälgkamera kan ju agera tilt/shift till exempel.

Citat:
Nu blev det en väldans massa offtopic, kanske borde flyttas till en egen tråd om farbrorn känner att det är värt att diskutera vidare på
Äsch, det är fortfarande tillräckligt nära Polaroid. Men visst, en tråd om "fulformat" (alltså storformat med usel kvalitet) skulle kanske vara något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in