Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-05, 01:36
  #1
Medlem
Simsallabimms avatar
Ibland när jag ligger i sängen kan jag få en känsla som inte går att beskriva med ord (fullt vaken liggandes i sängen) Ska göra mitt bästa för att förklara känslan men det kan bli svårt eftersom jag inte tror att någon annan har upplevt den och kan koppla.

Tänk er att man flyger i överljudshastighet över en öken som är oändligt stor full av vassa toppar och berg som man nästan kan ta på och känna dom. Helt plötsligt försvinner dessa toppar och berg och allt blir "slätt" och lent och en väldigt skum/tom känsla infinner sig. Känns som skillnaden mellan livet och döden typ!

Denna känsla kommer bara ibland, kanske en gång i månaden som mest. Hade den mycket oftare när jag var mindre.

Någon som har ett svar på vad det här kan vara eller har någon idé?

Tacksam för seriösa svar.
Citera
2009-01-05, 01:55
  #2
Medlem
requiem1s avatar
sluta rök knark!
Citera
2009-01-05, 02:21
  #3
Medlem
Simsallabimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av requiem1
sluta rök knark!

tack! bra då kan mod låsa tråden
Citera
2009-01-05, 07:39
  #4
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsallabimm
Tänk er att man flyger i överljudshastighet över en öken som är oändligt stor full av vassa toppar och berg som man nästan kan ta på och känna dom. Helt plötsligt försvinner dessa toppar och berg och allt blir "slätt" och lent och en väldigt skum/tom känsla infinner sig. Känns som skillnaden mellan livet och döden typ!

Denna känsla kommer bara ibland, kanske en gång i månaden som mest. Hade den mycket oftare när jag var mindre.
Är detta något i stil med käslan jag kan få ibland, precis innan jag somnar, att det känns som att man ramlar ner i sängen från kanske en halvmeters höjd?
Inte fullt lika dramatiskt som dina öken-överflygningar dock, men ändå.
Detta händer mej sällan numer, men desto oftare när jag var yngre.
__________________
Senast redigerad av Ka-NiN 2009-01-05 kl. 07:42. Anledning: Glömde obligatoriskt citat
Citera
2009-01-06, 01:10
  #5
Medlem
Simsallabimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-NiN
Är detta något i stil med käslan jag kan få ibland, precis innan jag somnar, att det känns som att man ramlar ner i sängen från kanske en halvmeters höjd?
Inte fullt lika dramatiskt som dina öken-överflygningar dock, men ändå.
Detta händer mej sällan numer, men desto oftare när jag var yngre.

Tror att det är rätt vanligt med den känslan. Mina äventyr sker ju dessutom i helt vaket tillstånd
Citera
2009-01-06, 02:06
  #6
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsallabimm
Tror att det är rätt vanligt med den känslan. Mina äventyr sker ju dessutom i helt vaket tillstånd
Jo, men det känns väl nästan lite som att det du upplever är någon utsvängning på det som vi dödliga stackare råkar ut för, eller är jag helt ute och cyklar?
Vaket tillstånd ja, jag vet inte om det jag beskriver sker när jag är vaken eller inte, men jag tror att det är i någon form av övergångsfas därimellan, om du förstår hur jag menar.
Citera
2009-01-06, 16:17
  #7
Medlem
Simsallabimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-NiN
Jo, men det känns väl nästan lite som att det du upplever är någon utsvängning på det som vi dödliga stackare råkar ut för, eller är jag helt ute och cyklar?
Vaket tillstånd ja, jag vet inte om det jag beskriver sker när jag är vaken eller inte, men jag tror att det är i någon form av övergångsfas därimellan, om du förstår hur jag menar.

Jo jag förstår vad du menar, precis i övergångsfasen är det lätt att få rammel känslor eftersom kroppen och sinnet ska båda somna in. Men det är inte samma känsla, det känns mer som ett minne eller en video av känslor som spelas upp exakt lika dan varje gång.
Citera
2009-01-07, 01:21
  #8
Medlem
Ka-NiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsallabimm
Jo jag förstår vad du menar, precis i övergångsfasen är det lätt att få rammel känslor eftersom kroppen och sinnet ska båda somna in. Men det är inte samma känsla, det känns mer som ett minne eller en video av känslor som spelas upp exakt lika dan varje gång.
Tack för att du berättade vad det berodde på, jag har funderat länge.
Jag ber för övrigt om ursäkt för att jag slösat bort din tid, med att enbart diskutera OT med dej.
Så här i efterhand känns det som jag tillförde lika mycket som requiem1 här ovan.
Citera
2009-01-07, 08:23
  #9
Medlem
Ipwns avatar
Får också känslan av att jag flyger snabbt som satan ibland. Tycker det är en rätt häftig upplevelse, har dock inte haft den på ett tag.. Hade en lärare som sa att detta var något positivt. Dock så sa hon också att om man drömmer att man faller ofta, vilket jag gör då och då, befinner man sig i "deep shit"
Citera
2009-01-07, 08:30
  #10
Medlem
Ka-NiNs avatar
Jag vet att detta är OT, ber om ursäkt

Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Får också känslan av att jag flyger snabbt som satan ibland. Tycker det är en rätt häftig upplevelse, har dock inte haft den på ett tag.. Hade en lärare som sa att detta var något positivt. Dock så sa hon också att om man drömmer att man faller ofta, vilket jag gör då och då, befinner man sig i "deep shit"
Oj. Du kan möjligtvis inte dra dej till minnes några ytterligare detaljer?
Låter ju lite oroväckande.
Fast å andra sidan, när jag var liten upplevde jag jag detta ofta, och då hade jag inga bekymmer, vad jag kan komma ihåg. Nu däremot är jag arbetslös och fattig som en kyrkråtta, men "ramlar nästan aldrig".
Citera
2009-01-08, 04:52
  #11
Medlem
AngelicParticles avatar
Jag känner inte riktigt igen känslan av att flyga, men det där du nämnde om tomrum i kroppen känner jag igen. Det är en helt unik fysisk känsla och sker när man ska gå och lägga sig, brukar utlösas av att man typ vickar på en tå eller trummar med tänderna. Känslan infinner sig då i foten eller i käken mestadels.
Kan liknas vid att alla perspektiv känns fel, som det kanske skulle kännas att hålla i en helt enorm chokladboll eller försöka göra tricks på en alldeles för stor skateboard.
Vet ju inte om det är samma känsla du känner, men som du säger så är det helt omöjligt att förklara.
Citera
2009-01-08, 14:11
  #12
Medlem
Weniwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsallabimm
Ibland när jag ligger i sängen kan jag få en känsla som inte går att beskriva med ord (fullt vaken liggandes i sängen) Ska göra mitt bästa för att förklara känslan men det kan bli svårt eftersom jag inte tror att någon annan har upplevt den och kan koppla.

Tänk er att man flyger i överljudshastighet över en öken som är oändligt stor full av vassa toppar och berg som man nästan kan ta på och känna dom. Helt plötsligt försvinner dessa toppar och berg och allt blir "slätt" och lent och en väldigt skum/tom känsla infinner sig. Känns som skillnaden mellan livet och döden typ!

Denna känsla kommer bara ibland, kanske en gång i månaden som mest. Hade den mycket oftare när jag var mindre.

Någon som har ett svar på vad det här kan vara eller har någon idé?

Tacksam för seriösa svar.

Detta är helt sjukt, får dessa kännslor ibland när jag är vaken, ganska liknande, jag blir ganska apatisk och det känns som att mitt mentala jag "tar tag" i saker, det känns, någon form, det är mjukt och jag ryser till då och då. Går inte föklara, då jag kommer på mig själv sittandes helt tyst, och i samma sekund kommer jag inte ihåg hur jag kände det..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback