Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-04, 21:22
  #1
Medlem
Vad är den troligaste påföljden för en tidigare ostraffad person vid upptäckt av oredovisade intäkter på ca 200 000 kr (avser ett tidigare taxeringsår för en enskild firma)?

Hur stor är sannolikheten att Skatteverket går tillbaka och kollar sådant i en redan godkänd deklaration?
Citera
2009-01-04, 22:50
  #2
Medlem
Torrisis avatar
Är man ostraffad och det skett under en begränsad tidsperiod slutar det på en villkorlig dom med dagsböter eller samhällstjänst. Straffvärdet beror delvis på omständigheterna men borde det tämligen höga beloppet till trots ändå inte gå över tre månaders fängelse (om jag minns straffskalorna rätt).

Sannolikheten är hög att Skatteverket går tillbaks och kollar det om man finner skäl att göra så, men man går ju inte slumpmässigt tillbaks och kollar redan godkända deklarationer.
__________________
Senast redigerad av Torrisi 2009-01-04 kl. 22:52.
Citera
2009-01-04, 23:24
  #3
Medlem
Man kan räkna 1år´s fängelse per miljon. Men givetvis brukar det stanna vid mildare saker vid lägre summor.

mvh
Jakob
Citera
2009-01-05, 21:28
  #4
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Är man ostraffad och det skett under en begränsad tidsperiod slutar det på en villkorlig dom med dagsböter eller samhällstjänst. Straffvärdet beror delvis på omständigheterna men borde det tämligen höga beloppet till trots ändå inte gå över tre månaders fängelse (om jag minns straffskalorna rätt).

Sannolikheten är hög att Skatteverket går tillbaks och kollar det om man finner skäl att göra så, men man går ju inte slumpmässigt tillbaks och kollar redan godkända deklarationer.

Finns stora oredovisade intäkter ett år tror jag det är högst sannolikt att de går tillbaka och kollar även tidigare år. Speciellt om det är fråga om skattebrott.
Citera
2009-01-05, 21:55
  #5
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Finns stora oredovisade intäkter ett år tror jag det är högst sannolikt att de går tillbaka och kollar även tidigare år. Speciellt om det är fråga om skattebrott.

Jo, stora oredovisade intäkter ett år är ju just ett sådant skäl att gå tillbaks. Men frågan var lite otydlig varför jag lade till att Skatteverket inte slumpmässigt går tillbaks i tidigare godkända deklarationer (om det inte finns skäl).

Som överkurs kan man ju dock skilja mellan Skatteverket som egentligen bara tittar efter oredovisade intäkter att beskatta och som sedan överlämnar ärendet till EBM som gör den polisiära utredningen kring eventuellt brott.

Oredovisade intäkter leder ju förutom till åtal för skattebrott också ofta till åtal om brott mot bokföringslagen (när det skett genom ett näringsverksamhetsliknande förfarande, vilket jag antar eftersom det ligger i den delen av forumet).
Citera
2009-01-05, 22:21
  #6
Medlem
Conwens avatar
Beror helt på omständighterna. Har du exempelvis lyft moms men inte deklarerat densamma är det försvårande. Att enbart "glömt" att redovisa intäkterna men också kostnaderna (momsen) är betydligt lindrigare och skulle troligtvis första gången det inträffa på denna summa enbart resultera i 40% skattetillägg.
Citera
2009-01-06, 09:41
  #7
Medlem
[quote=Conwen]Beror helt på omständighterna. Har du exempelvis lyft moms men inte deklarerat densamma är det försvårande. Att enbart "glömt" att redovisa intäkterna men också kostnaderna (momsen) är betydligt lindrigare och skulle troligtvis första gången det inträffa på denna summa enbart resultera i 40% skattetillägg.[/QUOTE

Tack för era svar! Men vad betyder detta? Intäkterna är utelämnade med moms.
Citera
2009-03-14, 16:38
  #8
Medlem
Hej

De beror sig på men om du har problem med skatt , då får du göra något, kanske skicka in en rättelse , jo de kostar , men om de är så att du nojjar då är det bara att ha is i magen .mvh
Citera
2009-03-14, 16:49
  #9
Medlem
Mig-Ni-Jacks avatar
raderat:
__________________
Senast redigerad av Mig-Ni-Jack 2009-03-14 kl. 17:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback