Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-04, 18:13
  #1
Medlem
Jag har en gammal dator som i dagsläget har operativsystemet Windows 98. För att jag ska kunna använda mobilt bredband på den måste jag tydligen uppgradera OS till Windows 2000 eller XP. Är det alltså helt omöjligt att köra mobilt bredband på en dator med Windows 98? Var får jag i så fall tag på XP eller 2000 för en billig peng? Hoppas att någon kan hjälpa mig!
Citera
2009-01-04, 18:17
  #2
Medlem
anre24s avatar
PirateBay - gratis dessutom.
Citera
2009-01-04, 18:21
  #3
Medlem
på Tradera.com

Se bara till att förpackningen är obruten och att säljaren har ett par goda omdömen.
Citera
2009-01-04, 18:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
PirateBay - gratis dessutom.

Men blir det inte en massa krångel då eftersom nyckeln redan är använd och det inte är en äkta programvara från Microsoft?
Citera
2009-01-04, 18:27
  #5
Medlem
Koko-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitte
Men blir det inte en massa krångel då eftersom nyckeln redan är använd och det inte är en äkta programvara från Microsoft?

Blir inga problem alls.

Citera
2009-01-04, 18:34
  #6
Medlem
Vrövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitte
Jag har en gammal dator som i dagsläget har operativsystemet Windows 98. För att jag ska kunna använda mobilt bredband på den måste jag tydligen uppgradera OS till Windows 2000 eller XP. Är det alltså helt omöjligt att köra mobilt bredband på en dator med Windows 98? Var får jag i så fall tag på XP eller 2000 för en billig peng? Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Om datorn en gång i tiden levererades med Win98 är nog risken att varken 2000 eller XP kommer fungera speciellt bra, vet du vad det är för processor och mängd RAM-minne i datorn?
Citera
2009-01-04, 18:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Om datorn en gång i tiden levererades med Win98 är nog risken att varken 2000 eller XP kommer fungera speciellt bra, vet du vad det är för processor och mängd RAM-minne i datorn?
Vet tyvärr inte det, bara att den är från början av 2000-talet... Men vår it-ansvarige på jobbet har sagt att det inte ska vara något problem med att byta...
Citera
2009-01-04, 18:59
  #8
Medlem
kanulas avatar
Xp är inte mycket mer krävande än Windows 98. Jag har t.o.m Windows Server 2003 på en gammal 98-burk.
Citera
2009-01-04, 19:01
  #9
Medlem
Vrövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitte
Vet tyvärr inte det, bara att den är från början av 2000-talet... Men vår it-ansvarige på jobbet har sagt att det inte ska vara något problem med att byta...

Ok, att installera XP går nog bra, dock kan det kännas rätt slött jämfört med Win98. Att försöka köpa XP eller 2000 via tradera eller blocket känns ganska osäkert, mycket oseriösa personer som försöker kränga skräp till mindre kunniga.
Bättre att köpa nytt i butik om man vill vara laglydig eller att ladda ner en piratkopia gratis.
Citera
2009-01-04, 19:02
  #10
Medlem
Krusets avatar
tanka Windows XP Lite

har testat det på en äldre dator, funkade bra
Citera
2009-01-04, 19:04
  #11
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruset
tanka Windows XP Lite

har testat det på en äldre dator, funkade bra

Ingen skillnad i systemkraven. Det är bara att det inte är med en massa extra skit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback