2009-01-04, 17:46
Medlem
Går det på något sätt att själv lägga in mönster (egna urklipp från bilder) som man vill färglägga med i "Pattern stamp tool" i ps cs3? Hur isåfall?
Senast redigerad av Yalouque 2009-01-04 kl. 17:52.
Citera
2009-01-04, 20:50
Medlem
seriouss avatar
Markera området du vill skapa mönstret (pattern) av, kopiera och skapa nytt dokument (rätt dimensioner redan ifyllda). Klistra in och välj Edit --> Define pattern. Öppna din bild du arbetar med och mönstret ligger som default i Pattern Stamp Tool. Du kan såklart även använda Edit --> Fill... eller mönstret i vilket annat sammanhang som helst.

Lycka till!
Citera
2009-01-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Markera området du vill skapa mönstret (pattern) av, kopiera och skapa nytt dokument (rätt dimensioner redan ifyllda). Klistra in och välj Edit --> Define pattern. Öppna din bild du arbetar med och mönstret ligger som default i Pattern Stamp Tool. Du kan såklart även använda Edit --> Fill... eller mönstret i vilket annat sammanhang som helst.

Lycka till!
Tack, funkade skitbra! Nu har jag en ny fråga: Hur ändrar jag storleken på pattern, alltså hur ofta den är repeterande?
Citera
2009-01-05, 15:43
Medlem
seriouss avatar
Förstår inte riktigt, men har du kollat igenom Brush (Window --> Brushes) och ställt in Shape dynamics till tex Fade? Det enda du egentligen gör när du målar med en pattern är ju att använda en bild som målarfärg istället för solida färger från en färgkarta. Så att bara upprepa själva pattern ett visst antal gånger vet jag inte går... förstår inte hur det skulle gå till iaf

Men vad är det du vill göra? Finns säkert något annat sätt att göra det på än att måla med Patterns hur som helst. Har personligen aldrig använt verktyget, vilket trots allt säger en del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in