• 1
  • 2
2009-01-04, 12:46
Medlem
Olympiuss avatar
Hejsan,

Jag försöker lära mig att tycka om grönsaker, och ska börja grönsaksträna.
För att göra detta behöver man således grönsaker. Tänkte därför höra mig för om lite grönsaker för nybörjare.

Vad är bra att lära sig äta om man vill tycka om grönsaker i övrigt? Något bör väl finnas som är lättare att lära sig äta än det andra, och att detta i sin tur leder till...

Alla grönsakstips är utav intresse,
tack för mig
Citera
2009-01-04, 12:51
Medlem
Gurka ar val ganska latt att borja med. Smakar inte sarskilt mycket.
Citera
2009-01-04, 12:53
Medlem
Beror nog ganska mycket på hur man är som person, det är en smaksak vad som är gott och inte.
Personligen hade jag rekommenderat att börja äta saker där det "späds ut" med annat. Typ makaroner / tonfisk / kyckling / whatever sallader tycker jag själv om
Citera
2009-01-04, 12:55
Medlem
dePauls avatar
De svåraste att lära sig tycka om lär vara de olika kålvarianterna. Undvik dem i början. Spenat, baljprodukter och vissa rotsaker som selleri kan också vara lite svåra i början.

Rent generellt bör du satsa på sådant som har en mild och inte för udda smak. Starta därför med sallater i olika varianter, morötter, sparris, ärter, majs, brytbönor/vaxbönor samt gurka/tomat.

~Paul~
Citera
2009-01-04, 12:57
Medlem
räkmustarns sons avatar
Koka en kronärtskocka, käka med kryddsmör. Helt idiotiskt billigt, enkelt och gott.
Citera
2009-01-04, 12:59
Medlem
Paparobos avatar
gör en enkel salladsblandning bestående av salladsblad, lite gurka och paprika. Gör sedan en salladsdressing av olivolja, havssalt, salladskrydda och peppar.
Hacka salladen och blanda i dressingen och rör runt.

Denna sallad är utmärkt till kött och fritterad + bea.
Citera
2009-01-04, 14:19
Medlem
Muggs avatar
Gör en grekisk sallad.
E.g. http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15088
Citera
2009-01-04, 14:29
Medlem
CXTs avatar
Avocado! Eller det kanske räknas som en frukt? De flesta sallader blir iallafall roligare och matigare med lite nötter/solroskärnor och avocado.
Citera
2009-01-04, 16:41
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onionflip
Gurka ar val ganska latt att borja med. Smakar inte sarskilt mycket.

Det är nog lite det som är mitt problem.

Ser ingen anledning till att gurkan skall bestå av mestadels vatten och ha en skum konsistens. Samma gäller tunna blad och annat. Det är liksom inget rejält. Jag föredrar stora, röda köttbitar i stora lass. Jag är helt enkelt rejäl.
Citera
2009-01-04, 16:49
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De svåraste att lära sig tycka om lär vara de olika kålvarianterna. Undvik dem i början. Spenat, baljprodukter och vissa rotsaker som selleri kan också vara lite svåra i början.

Rent generellt bör du satsa på sådant som har en mild och inte för udda smak. Starta därför med sallater i olika varianter, morötter, sparris, ärter, majs, brytbönor/vaxbönor samt gurka/tomat.

~Paul~

Jag äter rödkål, och spenat helt utan problem. Stuvad spenat förstås!

Det är så trist när man ser så fina sallader med tomat, gurka, sallad och annat jag inte gillar.

Finns det något knep för att lära sig äta oliver? Det vore kul.
Citera
2009-01-04, 16:51
Medlem
Snurrens avatar
Grönsakerna behöver ju inte vara råa. En ratatouille är jättegod till stekt kött.

http://receptfavoriter.se/recept/vie...%F6nsaksr%F6ra personligen brukar jag inte lägga i lagerblad eller tabasco, men det är väl en smaksak. Godast blir den om den får koka ihop ordentligt. Rosmarin är gott att ha i.
Citera
2009-01-04, 17:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Jag äter rödkål, och spenat helt utan problem. Stuvad spenat förstås!

Det är så trist när man ser så fina sallader med tomat, gurka, sallad och annat jag inte gillar.

Finns det något knep för att lära sig äta oliver? Det vore kul.
Knepet kan vara att starta i liten skala, dvs en oliv vid ett tillfälle, två oliver vid nästa osv.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in