2009-01-04, 10:56
Medlem
Tjernobyls avatar
Hej, jag har ett problem, jag köpte för en tid sen en Sony Vaio VGN -NR11S/S.
Och det kom med Vista förinstallerat på den. Och nu fick jag för mig att blåsa om hela burken, slippa allt skit som ligger på den.

Men när jag försökte installera så står det bara att det inte finns någon hårddisk i den. Och det finns det, för jag provade installera Ubuntu, och det gick finemang!

Har även läst om att lägga över drivrutiner i början på installationen. Men jag misslyckas med det eftersom datorn inte ens startar upp med windows, och har ingen möjlighet att få veta vad det är för moderkort som sitter i den.

Har provat Vista 64bitars. Och XP 32bitars. Utan framgång.
Därför vänder jag mig nu till er, och hoppas ni hjälpa mig.

Det hade ju varit lite enklare om jag kunde få tag på supporten på Son Vaio, men det funkar ej att maila dom, och dom har stängt hela helgen.

Mvh!
Citera
2009-01-04, 13:07
Medlem
Om du installerade ubuntu, hur gjorde du där?

För tog du upp hela hårddisken som en stor ext3-partion kan inte windowsinstallationen läsa det sen (Windows stödjer bara FAT/NTFS, inte ext)
Citera
2009-01-04, 13:45
Medlem
Tjernobyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Om du installerade ubuntu, hur gjorde du där?

För tog du upp hela hårddisken som en stor ext3-partion kan inte windowsinstallationen läsa det sen (Windows stödjer bara FAT/NTFS, inte ext)

Jag körde igång med live-cd först, för att se så det verkligen inte var knas med hårddisken. Sen formaterade jag och installerade ubuntu på disken.

Om det nu är som du säger, hur åtgärdar jag det?
Citera
2009-01-04, 14:58
Medlem
På bärbara HP datorer måste man gå in i bios och välj "disable" på "SATA Native mode". Sedan ska det funka. Gäller tydligen både vid VISTA och XP installering. Om du har tur kan du göra samma sak på din.

Annars får du prova att gå in på deras hemsida och ladda ned drivrutiner.
Har du provat med Installations/Recovery skivorna som kom med datorn då?

Säg inte att du har glömt att skapa skivorna innan du tröttnade. Numera får man inga skivor utan man måste följa instruktionerna i manualen för att skapa dom direkt när datorn är ny. Butiken/Support kommer bara säga att du inte har skapat skivorna enligt manualen så kan du köpa från tillverkaren (Sony) men det kostar pengar och ditt ansvar att skapa enligt dem.
Senast redigerad av panpo98 2009-01-04 kl. 15:02.
Citera
2009-01-04, 15:50
Medlem
Tjernobyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
På bärbara HP datorer måste man gå in i bios och välj "disable" på "SATA Native mode". Sedan ska det funka. Gäller tydligen både vid VISTA och XP installering. Om du har tur kan du göra samma sak på din.

Annars får du prova att gå in på deras hemsida och ladda ned drivrutiner.
Har du provat med Installations/Recovery skivorna som kom med datorn då?

Säg inte att du har glömt att skapa skivorna innan du tröttnade. Numera får man inga skivor utan man måste följa instruktionerna i manualen för att skapa dom direkt när datorn är ny. Butiken/Support kommer bara säga att du inte har skapat skivorna enligt manualen så kan du köpa från tillverkaren (Sony) men det kostar pengar och ditt ansvar att skapa enligt dem.

Vad hjälper deras drivrutiner när datorn inte ens startas? Jag fick inga recovery skivor eller liknande med när jag köpte datorn.

Jag hade en recoveryskiva förut. Men den har gått sönder. Helt ur bruk..
Jag är villig att betala för en recoveryskiva om det nu skulle vara sista utvägen. Men jag tycker det låter befängt att man inte ska kunna installera ett nytt OS av samma sort på datorn.
Citera
2009-01-04, 16:30
Medlem
Har testat att gå in i bios ännu göra som jag skrev?
Citera
2009-01-04, 18:50
Medlem
Tjernobyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Har testat att gå in i bios ännu göra som jag skrev?

Hittar inget som heter så. Inte ens i närheten tyvärr..
Citera
2009-01-06, 10:21
Medlem
Tjernobyls avatar
Är det ingen som har en susning om det går att åtgärda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in