Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-03, 21:53
  #1
Medlem
Deralnocors avatar
Tjabba. jag har testat att installera xp som dual os på min asus 70sr dator... jag installerade xp på en annan partition och nu vet jag inte hur man får datorn att boota på den andra partitionen snälla hjälp?
Citera
2009-01-03, 21:58
  #2
Medlem
ExtraAllts avatar
Tryck på F12 under uppstart och välj den andra hårddisken.
Citera
2009-01-03, 22:45
  #3
Medlem
Deralnocors avatar
Jag kom in i boot menu men där finns bara hårddisken och cd/dvd läsare :S inte de olika partitionerna
__________________
Senast redigerad av Deralnocor 2009-01-03 kl. 22:49.
Citera
2009-01-03, 22:50
  #4
Medlem
CronoSs avatar
Prova att ändra inställningar i BIOS då.
Citera
2009-01-03, 23:00
  #5
Medlem
Deralnocors avatar
finns inga inställningar i bios som jag kan göra så att jag bootar från en viss partition. bara hdd och cd/dvd.
Citera
2009-01-03, 23:49
  #6
Medlem
CoolDudes avatar
Antar att det är Windows XP du kommer in i. Då kan du testa följande:
1. Start Menyn
2. Kör
3. Skriv "msconfig" utan " och tryck ok
4. Tryck på tabben "BOOT.INI"
5. Där finns en lista på operativsystem och lite inställningar man kan göra, tex hur länge listan med operativsystem ska visas och vilket som ska vara default.

Finns även lite fler inställningar under:
Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Start och återställningen (lite mer lättanvänd)
Citera
2009-01-03, 23:58
  #7
Medlem
Deralnocors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolDude
Antar att det är Windows XP du kommer in i. Då kan du testa följande:
1. Start Menyn
2. Kör
3. Skriv "msconfig" utan " och tryck ok
4. Tryck på tabben "BOOT.INI"
5. Där finns en lista på operativsystem och lite inställningar man kan göra, tex hur länge listan med operativsystem ska visas och vilket som ska vara default.

Finns även lite fler inställningar under:
Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Start och återställningen (lite mer lättanvänd)

Hittat. men har inga alternativ i "default operating system" men jag skulle tro att det går att skriva in en adress i edit?
Citera
2009-01-04, 00:01
  #8
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deralnocor
Hittat. men har inga alternativ i "default operating system" men jag skulle tro att det går att skriva in en adress i edit?
Borde gå att göra. Kolla även att bootmanagern ligger kvar på den andra partitionen. Borde dyka upp av sig självt.
Citera
2009-01-04, 00:14
  #9
Medlem
Deralnocors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolDude
Borde gå att göra. Kolla även att bootmanagern ligger kvar på den andra partitionen. Borde dyka upp av sig självt.

Är det någon mapp eller fil? har massa filer vars namn är boot och även en hel mapp
Citera
2009-01-04, 00:21
  #10
Medlem
Deralnocors avatar
upptäckte nyss att jag saknar programmvara till en del saker men det spelar väll ingen roll ?
Citera
2009-01-04, 00:31
  #11
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deralnocor
Är det någon mapp eller fil? har massa filer vars namn är boot och även en hel mapp
Är en dold fil som heter boot.ini om det är xp iaf. I vista finns det ett boot record, vilket också ligger i rooten av disken/partitionen. Man kan ofta inte se dessa direkt utan kan i göra följande:

Start -> Kör -> cmd
Skriv sedan "X:" och ersätt X med partitionen du ska kolla på.
Skriv sedan "dir /a" och kolla om filen hittas.

Om det andra operativsystemet du försöker installera är vista kan du använda vista skivan och boota från den och välja "Reparera", då söker den efter OS och kan i vissa fall även reparera dem.
Citera
2009-01-04, 00:42
  #12
Medlem
Deralnocors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolDude
Är en dold fil som heter boot.ini om det är xp iaf. I vista finns det ett boot record, vilket också ligger i rooten av disken/partitionen. Man kan ofta inte se dessa direkt utan kan i göra följande:

Start -> Kör -> cmd
Skriv sedan "X:" och ersätt X med partitionen du ska kolla på.
Skriv sedan "dir /a" och kolla om filen hittas.

Om det andra operativsystemet du försöker installera är vista kan du använda vista skivan och boota från den och välja "Reparera", då söker den efter OS och kan i vissa fall även reparera dem.

jag installerade xp på vista. om det gör någon skillnad

Jag satte i min reccovery skiva som jag fick med datorn. och jag körde en reccovery på min partition med vista på. får se om det hjälper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback