Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-03, 17:00
  #1
Medlem
Hej,
Är det någon som har koll på hur ett företag vinst maximerar om marginalkostnaden (MC) är NOLL? P=MC funkar ju inte, och under monopol blir det även skumt med MR=MC=0?
Citera
2009-01-03, 19:24
  #2
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4rta89
Hej,
Är det någon som har koll på hur ett företag vinst maximerar om marginalkostnaden (MC) är NOLL? P=MC funkar ju inte, och under monopol blir det även skumt med MR=MC=0?

RM égal CM, c'est comme un plus un égal deux. Som min larare sager... Dar RM traffar CM har du maximal produktion, elasticitet 1 och sa vidare.

Har du elasticitet over 1 sa kommer du oka din profit om du sanker produktionen och vice versa om du har en elasticitet pa under 1.

Nollan kommer ju fran en derivering av CT...
Citera
2009-01-03, 21:38
  #3
Medlem
Abolishs avatar
MR är marginalintäkten.
MC är marginalkostnaden.

Om MC > MR så betyder det att det kostar mer än vad man tjänar på att producera en ytterligare enhet. Men om MR > MC så betyder det att man tjänar mer på att producera en enhet till än vad det kostar att producera den. Därför är det mest lönsamt att man producerar fram till att MR = MC.

Efter att ha läst lite noggrannare ser jag att du frågar hur mycket vinsten är när MC = 0, detta betyder ju att det inte finns någon marginalkostnad. I min uppfattning så verkar det som att man alltid ska producera varorna eftersom det inte kostar något att producera dem.

Vad jag lärde mig var att vinstmax alltid är MC = MR, men sen var det ett tag sen jag läste mikron.
Citera
2009-01-03, 21:55
  #4
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4rta89
Hej,
Är det någon som har koll på hur ett företag vinst maximerar om marginalkostnaden (MC) är NOLL? P=MC funkar ju inte, och under monopol blir det även skumt med MR=MC=0?

Du producerar där MR=MC. Tänk på att det är marginalintäkten inte hela intäkten så bara för att marginalintäkten är noll betyder det ej att vinsten är noll.
Citera
2009-01-03, 22:03
  #5
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
MR är marginalintäkten.
MC är marginalkostnaden.

Om MC > MR så betyder det att det kostar mer än vad man tjänar på att producera en ytterligare enhet. Men om MR > MC så betyder det att man tjänar mer på att producera en enhet till än vad det kostar att producera den. Därför är det mest lönsamt att man producerar fram till att MR = MC.

Efter att ha läst lite noggrannare ser jag att du frågar hur mycket vinsten är när MC = 0, detta betyder ju att det inte finns någon marginalkostnad. I min uppfattning så verkar det som att man alltid ska producera varorna eftersom det inte kostar något att producera dem.

Vad jag lärde mig var att vinstmax alltid är MC = MR, men sen var det ett tag sen jag läste mikron.
Angaende fetmarkerad text ; forlat? Utveckla, tack. Menar du verkligen att det inte kostar nagonting att producera en vara vid CM=0?
Citera
2009-01-03, 22:09
  #6
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Angaende fetmarkerad text ; forlat? Utveckla, tack. Menar du verkligen att det inte kostar nagonting att producera en vara vid CM=0?

Om MC (marginalkostnaden) = 0 så betyder ju det att det kostar 0 kr att producera en extra enhet, därför bör man producera som utav bara helvete så länge MR > 0?
Citera
2009-01-03, 22:15
  #7
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Angaende fetmarkerad text ; forlat? Utveckla, tack. Menar du verkligen att det inte kostar nagonting att producera en vara vid CM=0?

Man ska ju snarare beskriva det så att det inte kostar något mer att tillverka en till vara om marginalkostnaden är 0. Definitionen av marginalkostnad är väl hur mycket en extra vara ökar på totalkostnaden. Dock ett högs teoretiskt exempel. Kan inte tänka mig någon verklig vara där marginalkostnaden är 0, fast jag kanske har lite dålig fantasi.

Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Om MC (marginalkostnaden) = 0 så betyder ju det att det kostar 0 kr att producera en extra enhet, därför bör man producera som utav bara helvete så länge MR > 0?

Ja sålänge som någon vill köpa den ska man producera om MR>MC.
Citera
2009-01-03, 22:21
  #8
Medlem
sasos avatar
edit:
Mc=MR=0 i en fullständig konkurrens om jag inte minns fel
Citera
2009-01-03, 22:24
  #9
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
edit:
Mc=MR=0 i en fullständig konkurrens om jag inte minns fel

Känns väldigt konstigt om det skulle vara så? Känns som att MC=MR räcker att säga.

Vid fullständig konkurrens gäller förövrigt också MC=MR=P för vinstmax.
Citera
2009-01-03, 22:26
  #10
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Om MC (marginalkostnaden) = 0 så betyder ju det att det kostar 0 kr att producera en extra enhet, därför bör man producera som utav bara helvete så länge MR > 0?

Jag trodde att du menade att samtliga varor kostade noll kronor att producera, inte att det var extrakostnaden per extra vara
Citera
2009-01-03, 22:30
  #11
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Känns väldigt konstigt om det skulle vara så? Känns som att MC=MR räcker att säga.

Vid fullständig konkurrens gäller förövrigt också MC=MR=P för vinstmax.

japp så var det

och monopol MR>MC

man brukar anta MR=MC=0 för att lättare kunna räkna ut produktkostnad osv

edit: och nollan betyder bara att överallt är det samma pris på en vara i en fullständig konkurrens
__________________
Senast redigerad av saso 2009-01-03 kl. 22:40.
Citera
2009-01-03, 22:32
  #12
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Man ska ju snarare beskriva det så att det inte kostar något mer att tillverka en till vara om marginalkostnaden är 0. Definitionen av marginalkostnad är väl hur mycket en extra vara ökar på totalkostnaden. Dock ett högs teoretiskt exempel. Kan inte tänka mig någon verklig vara där marginalkostnaden är 0, fast jag kanske har lite dålig fantasi.



Ja sålänge som någon vill köpa den ska man producera om MR>MC.

Nej, det ar val lite samma sak som att man oftast anvander sig av exempel i perfekt konkurrens och sadar, det ar mer ett riktmarke vid budgetering an nagonstans man faktiskt kommer hamna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback