Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-28, 01:19
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung

Vem ska kompensera för vad och hur?
Kopensera för att de "lurat" stackars wallenberg. Om de hade gett information om hur dåliga de var så hade jag ju aldrig investerat där. Lurendrejeri! Jag ska kompenseras!

Citat:
Betänk att staten inte är den maktfaktor som du vant dig vid, betänka att konkurrens är det som styr företagens agendor samt betänk att myndigheter och statliga institutioner inte längre finns.

Om det finns ett rättsväsende så är väl staten lika mycket maktfaktor som idag sett till dess potential som våldsverkare (eller ska den inte straffa det som enligt era lagar klassifieras som "brottslingar"). Om det finns en lag så måste någon uttyda den. Sverges samlade lagar/förorningar/föreskrifter är på åtskilliga tusentals sidor och ändå är det sällan "solklara" fall.

Alltså - rum för tolkningar. Såsom dagens makthavare tolkar de vetenskapliga rönen, sin ideologi, eller vad de för tillfället hänvisar till, på ett sätt som ligger i linje med övriga makthavares intressen - kommer de väll även att göra dagen efter staten kallar sig själv liberal (om inte människan helt plötsligt förändras på något sätt).
Citera
2009-01-28, 01:32
  #314
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Kopensera för att de "lurat" stackars wallenberg. Om de hade gett information om hur dåliga de var så hade jag ju aldrig investerat där. Lurendrejeri! Jag ska kompenseras!

Bedrägeri skall fortsättningsvis vara straffbart, allt annat är en fråga om omdömme.

Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Om det finns ett rättsväsende så är väl staten lika mycket maktfaktor som idag sett till dess potential som våldsverkare (eller ska den inte straffa det som enligt era lagar klassifieras som "brottslingar").

Det är klart att lagen ska följas (i vilken form den nu gestaltar sig), varför skulle den inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Om det finns en lag så måste någon uttyda den. Sveriges samlade lagar/förorningar/föreskrifter är på åtskilliga tusentals sidor och ändå är det sällan "solklara" fall.


Ofta är problemet med tolkningar med dagens lagbok som grund antalet möjligheter att tolka lagen, med en rättighetsbaserad lagbok så försvinner alternativen och tolkningen blir mer precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Alltså - rum för tolkningar. Såsom dagens makthavare tolkar de vetenskapliga rönen, sin ideologi, eller vad de för tillfället hänvisar till, på ett sätt som ligger i linje med övriga makthavares intressen - kommer de väll även att göra dagen efter staten kallar sig själv liberal (om inte människan helt plötsligt förändras på något sätt).

"Staten" ska inte bestå av makthavare, "staten" ska bestå av basala samhällsfunktioner och kommer således inte vara en maktfaktor i den utsträckning som du vill påvisa men självklart kommer det finnas utrymme för tolkningar av juridiska frågor, inget nytt under solen.
Citera
2009-01-28, 01:47
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Bedrägeri skall fortsättningsvis vara straffbart, allt annat är en fråga om omdömme.

Det är klart att lagen ska följas (i vilken form den nu gestaltar sig), varför skulle den inte det?

Ofta är problemet med tolkningar med dagens lagbok som grund antalet möjligheter att tolka lagen, med en rättighetsbaserad lagbok så försvinner alternativen och tolkningen blir mer precis.

Men ändå kommer det på något underligt sätt alltid att vara wallenbergarna som tilldöms skadestånd och aldrig de svagare gruppern i samhället (på samma sätt som det nu är storföretagen som får subventioner) - varför skulle det bli mindre lönsamt att göra som wallenbergarna vill?

Citat:
"Staten" ska inte bestå av makthavare, "staten" ska bestå av basala samhällsfunktioner och kommer således inte vara en maktfaktor i den utsträckning som du vill påvisa men självklart kommer det finnas utrymme för tolkningar av juridiska frågor, inget nytt under solen.

Walenberg kommer förståss att bli en ännu större makthavare (och egendomslösas makt kommer att minska/försvinna) - nu när samhället i ännu större utsträckning styrs utifrån konsumentmakt. De som tolkar lagarna och därmed styr rättsväsendet är väl lika mycket makthavare som dagens politiker (de kontrollerar våldsutövningen) - och får väl ännu större incitament till "kreativa" lösningar.

Hur ska dessa väljas föresten. En person en röst? Inträdesprov? Eller kommer plånboken att styra även här?
Citera
2009-01-28, 01:58
  #316
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Men ändå kommer det på något underligt sätt alltid att vara wallenbergarna som tilldöms skadestånd och aldrig de svagare gruppern i samhället (på samma sätt som det nu är storföretagen som får subventioner) - varför skulle det bli mindre lönsamt att göra som wallenbergarna vill?

Varför skulle ett frivilligt finansierat rättssystem finna det lönsamt att gå enskilda individers ärenden?

Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Walenberg kommer förståss att bli en ännu större makthavare (och egendomslösas makt kommer att minska/försvinna) - nu när samhället i ännu större utsträckning styrs utifrån konsumentmakt. De som tolkar lagarna och därmed styr rättsväsendet är väl lika mycket makthavare som dagens politiker (de kontrollerar våldsutövningen) - och får väl ännu större incitament till "kreativa" lösningar.


Nej dom blir inte makthavare, varje individ styr över sig själv och styr därmed över sitt eget öde, att bryta mot lagen är ett sätt att avsäga sig sina rättigheter som individ.

Om vi ser det ur ett korporatistisk perspektiv som jag tror var din andemening så kommer det finnas instanser som löser tvister som inblandade parter inte kan avgöra själva, finansieringsformen är inte avgörande i det fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Hur ska dessa väljas föresten. En person en röst? Inträdesprov? Eller kommer plånboken att styra även här?

Jag ser inga problem med privatägda domstolar, även dessa är manade att följa den lag som råder, det är inte den bakomliggande strukturen som är avgörande för rättvisa, det är utformningen av lagen.
__________________
Senast redigerad av unsung 2009-01-28 kl. 01:59. Anledning: TypO
Citera
2009-01-28, 08:28
  #317
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Varför skulle inte Wallenberg vara förtjänt av det som rättmätigen tillhör honom?
För att Wallenbergarna har skaffat en stor del av sina rikedomar genom att spela under täcket med Socialdemokraterna.
Citera
2009-01-28, 19:50
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Varför skulle ett frivilligt finansierat rättssystem finna det lönsamt att gå enskilda individers ärenden?
Av samma orsaker som ett kollektivt finansierat dito gör det + ytterligare ett par anledningar.


Citat:
Nej dom blir inte makthavare, varje individ styr över sig själv och styr därmed över sitt eget öde, att bryta mot lagen är ett sätt att avsäga sig sina rättigheter som individ.
Med det resonemanget styr du ju ditt liv redan idag. Bryter du mot lagen så har du däremot avsagt dig dina rättigheter som individ och det staten då gör mot dig är inte fel.

Citat:
Jag ser inga problem med privatägda domstolar, även dessa är manade att följa den lag som råder, det är inte den bakomliggande strukturen som är avgörande för rättvisa, det är utformningen av lagen.

Visst skojar du?
Citera
2009-01-28, 21:09
  #319
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Visst skojar du?

Nej, varför skulle jag skoja om det?
Citera
2009-01-28, 21:22
  #320
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Det vore hedervärt att sluta plundra välskötta företag så att de kan växa istället. Om ett företag är på väg att gå omkull finns det betydligt skickligare aktörer på marknaden än staten som kan värdera/köpa det eller konkursboet för att sedan omstöpa verksamheten.

Visst, men om man nu har en stor kassa och kan se en bra affär så kan jag inte se något problem med att staten tjänar lite pengar på det. I dagens snoriga kreditklimat har riskkapitalister svårt att ragga upp pengarna det krävs för utköp, vilket gör att priserna är rent generellt sett löjligt låga.

Men visst vore det finare med mindre stat och mindre skattetryck. Men om vi nu har den situationen som vi har tittar jag bara pragmatiskt på den.
Citera
2009-01-28, 22:31
  #321
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzpit
Visst, men om man nu har en stor kassa och kan se en bra affär så kan jag inte se något problem med att staten tjänar lite pengar på det. I dagens snoriga kreditklimat har riskkapitalister svårt att ragga upp pengarna det krävs för utköp, vilket gör att priserna är rent generellt sett löjligt låga.

Men visst vore det finare med mindre stat och mindre skattetryck. Men om vi nu har den situationen som vi har tittar jag bara pragmatiskt på den.
Har staten en stor kassa så bör den köpa guld för denna och starta en guldmyntfotad parallellvaluta till SEK.
Citera
2009-01-28, 22:49
  #322
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Har staten en stor kassa så bör den köpa guld för denna och starta en guldmyntfotad parallellvaluta till SEK.

Nu ska vi inte ha en nationalekonomisk diskussion här, men jag är övertygad om att det skulle vara en dålig affär för staten.
Citera
2009-01-28, 23:29
  #323
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzpit
Nu ska vi inte ha en nationalekonomisk diskussion här...
Ok, då släppar jag den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback