Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-02, 20:35
  #1
Medlem
Har länge fundrerat ang djurägare och deras dåliga sätt gentemot de djur de äger.

Hur kan man kalla sig djurvän och sen äga ett djur? helt sjukt djuren borde vara FRIA OCH INTE BLI DOMINERADE av någon ägare.

Köper inte argumentet att de trivs osv vadå trivs de flesta husdjuren föds som fångar och vet inte bättre än att de skall gå fot & ha strypkoppel på sig.

Tror knappast jag är ensam om att ha funnit sanningen om husdjur.
Citera
2009-01-02, 20:37
  #2
Medlem
cavalls avatar
släpp husdjuren fria så ska vi se hur många som överlever...
Citera
2009-01-02, 20:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
släpp husdjuren fria så ska vi se hur många som överlever...

Ja men naturen skall väl ha sin gång, menar du att djurägarna räddar djurens liv och att det därför är ok att äga ett djur?
Citera
2009-01-02, 20:48
  #4
Medlem
laymedowns avatar
Vad är det du menar egentligen?
Att jag inte är djurvän för att jag äger fyra katter? Att jag skulle vara betydligt mer djurvänlig om jag slängde ut dom och lät dom leva som vildkatter? Förstår nog inte riktigt dina argument..
Citera
2009-01-02, 20:48
  #5
Medlem
Khapis avatar
Frihet som begrepp är ett mänskligt påfund. Djur upplever inte "frihet" för att de springer i skogen snarare än sitter i en människas knä och blir klappad. Att man använder koppel på hundar är inte konstigare än att använda bilbälte på små barn. Det fyller ett syfte och är inte illvilligt menat.

Att djur kan misskötas grovt och därmed rent tekniskt ha en bättre situation i "frihet" må vara sant. Det är dock undantagsfall som vi människor försöker lösa med djurskyddslagstiftningar och liknande.
Citera
2009-01-02, 20:49
  #6
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Ja men naturen skall väl ha sin gång, menar du att djurägarna räddar djurens liv och att det därför är ok att äga ett djur?
när de har blivit så pass domesticerade som de har blivit så kan det bara gå åt skogen.
Citera
2009-01-02, 20:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Vad är det du menar egentligen?
Att jag inte är djurvän för att jag äger fyra katter? Att jag skulle vara betydligt mer djurvänlig om jag slängde ut dom och lät dom leva som vildkatter? Förstår nog inte riktigt dina argument..

Du äger en annan varelse, de har säkerligen inte valt själva att bli ägd av just dig.
Känns fel att man skall kunna äga en levande varelse.
Hemskt är det att många som äger sina djur torterar dem med allt från tvångsklä dem i något så onaturligt som djurkläder, vissa andra använder sina husdjur som sexslavar.

Släpp dem fria
Citera
2009-01-02, 20:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
när de har blivit så pass domesticerade som de har blivit så kan det bara gå åt skogen.

Slavägarna resonerade i dina banor på sin tid.
Citera
2009-01-02, 20:56
  #9
Medlem
laymedowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Du äger en annan varelse, de har säkerligen inte valt själva att bli ägd av just dig.
Känns fel att man skall kunna äga en levande varelse.
Hemskt är det att många som äger sina djur torterar dem med allt från tvångsklä dem i något så onaturligt som djurkläder, vissa andra använder sina husdjur som sexslavar.

Släpp dem fria
Samtliga mina katter är utekatter så om jag säger såhär, om dom inte finner sin tillvaro trevlig så är det bara att fly fältet om det inte passar dom.

Men allvarligt talat nu. De flesta som är djurägare ser sina djur som familjemedlemmar och absolut inte som en slav att dominera över, som du verkar försöka få det till. Visst är det hemskt att vissa missköter sina djur, men man kan inte dra alla djurägare över en kam.

Vad tycker du att man ska göra med sina husdjur i nuläget då? Släppa dom fria, släppa ut dom på gatan?
__________________
Senast redigerad av laymedown 2009-01-02 kl. 20:57. Anledning: stavfel
Citera
2009-01-02, 21:04
  #10
Medlem
mcnuggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Samtliga mina katter är utekatter så om jag säger såhär, om dom inte finner sin tillvaro trevlig så är det bara att fly fältet om det inte passar dom.

laymedown -1, mullenö - 0
Citera
2009-01-02, 21:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Samtliga mina katter är utekatter så om jag säger såhär, om dom inte finner sin tillvaro trevlig så är det bara att fly fältet om det inte passar dom.

Men allvarligt talat nu. De flesta som är djurägare ser sina djur som familjemedlemmar och absolut inte som en slav att dominera över, som du verkar försöka få det till. Visst är det hemskt att vissa missköter sina djur, men man kan inte dra alla djurägare över en kam.

Vad tycker du att man ska göra med sina husdjur i nuläget då? Släppa dom fria, släppa ut dom på gatan?

Dina husdjur är då relativt fria, dock så anser någon i detta fallet du att du äger dem.

Ang ses som familjemedlem är det ett argument som skrämmer ordentligt,
stackars djuren blir intvingade olika familjeroller. Allt från att ligga och vara mysig i soffan till att bli penetrerade analt av sin ägare.
Allt detta när djuret bara vill vara fri.

Släpp ut djuren denna generation kommer att få svårt att klara sig men nästa generation kommer att klara sig bättre.

laymedown -0, mullenö - 4
__________________
Senast redigerad av mullenö 2009-01-02 kl. 21:18.
Citera
2009-01-02, 21:22
  #12
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Allt detta när djuret bara vill vara fri.
Hur kan du vara så säker på det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback