• 1
  • 2
2009-01-02, 11:40
Medlem
TheWickerMans avatar
Hur funkar det om en bostadsrättsförening beslutar sig för att bygga balkonger?

Hur går processen till?

Vilken kostnad innebär det per bostadsrättinnehavare? Tiotusen? Hundratusen? Jag har ingen aning.

Hur betalar bostadsrättsinnehavarna? Läggs avgiften på månadskostnaden för X antal år framöver, eller betalar man hela summan på en gång? Vet att det förekommer krav på handpenning ibland, som säkerhet åt föreningen, men sen?

Och vad händer med de i föreningen som blir nedröstade och inte vill ha balkong? Får de en balkong byggd "med tvång" och måste betala för den och ansöka om bygglov (?) som alla andra? Skulle ju se konstigt ut om ett hus bara hade balkonger lite här och där och inte längs hela fasaden...
Citera
2009-01-02, 12:02
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickerMan
Hur funkar det om en bostadsrättsförening beslutar sig för att bygga balkonger?

Hur går processen till?

Vilken kostnad innebär det per bostadsrättinnehavare? Tiotusen? Hundratusen? Jag har ingen aning.

Hur betalar bostadsrättsinnehavarna? Läggs avgiften på månadskostnaden för X antal år framöver, eller betalar man hela summan på en gång? Vet att det förekommer krav på handpenning ibland, som säkerhet åt föreningen, men sen?

Och vad händer med de i föreningen som blir nedröstade och inte vill ha balkong? Får de en balkong byggd "med tvång" och måste betala för den och ansöka om bygglov (?) som alla andra? Skulle ju se konstigt ut om ett hus bara hade balkonger lite här och där och inte längs hela fasaden...

2/3 majoritet i en omröstning där alla medlemmar måste rösta.

Söka bygglov

Vanligtvis så betalar resp lägenhet kostnaden för sin balkong, runt 100 000 kr.
Citera
2009-01-02, 12:13
Medlem
Baalzamons avatar
Kul att plötsligt behöva betala 100k, det svider nog i plånboken för de flesta
Citera
2009-01-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Kul att plötsligt behöva betala 100k, det svider nog i plånboken för de flesta

Ja har man inte varit duktig och sparat lär det svida lite.
Citera
2009-01-02, 12:31
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
2/3 majoritet i en omröstning där alla medlemmar måste rösta.

Söka bygglov

Vanligtvis så betalar resp lägenhet kostnaden för sin balkong, runt 100 000 kr.
Ang. det fetstilta: beror inte det på hur mycket pengar som finns i föreningen? Jag trodde faktiskt att det var föreningen (dvs alla medlemmar tillsammans) betalade för sånt, inte respektive lägenhet.
Citera
2009-01-02, 12:37
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ang. det fetstilta: beror inte det på hur mycket pengar som finns i föreningen? Jag trodde faktiskt att det var föreningen (dvs alla medlemmar tillsammans) betalade för sånt, inte respektive lägenhet.
Under min tid som brf-ordförande (en bunt år sedan) fungerade det som så att om föreningen skulle investera i nytt eller upprustning, betalar också föreningen. Det var inte tillåtet att kräva boende på utgifter - ville dom inte, var det så. Däremot har man rätt att höja hyran med skälig summa, ifall förslaget har gått igenom stämman korrekt.
Citera
2009-01-02, 12:39
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Under min tid som brf-ordförande (en bunt år sedan) fungerade det som så att om föreningen skulle investera i nytt eller upprustning, betalar också föreningen. Det var inte tillåtet att kräva boende på utgifter - ville dom inte, var det så. Däremot har man rätt att höja hyran med skälig summa, ifall förslaget har gått igenom stämman korrekt.
Tack för svaret, det var just det jag hade för mig.
Citera
2009-01-02, 13:01
Medlem
TheWickerMans avatar
Citat:

Det verkar funka lite olika i olika föreningar. Sökte lite på Google och hittade följande beslut av en bostadsrättsförening: http://www.brfstgoran.se/default.asp?rID=1085

Citat:
Styrelsen är noga med att föreningen inte kommer att ligga ute med pengar för balkongbygge. Varje lägenhet kommer att få lägga en handpenning för bygglovsansökan etc och balkongen bekostas helt av bostadsrättsinnehavaren. När balkongen är på plats räknas andelstalen om så att underhållskostnad för balkong ingår.
Citera
2009-01-02, 13:05
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickerMan
Det verkar funka lite olika i olika föreningar. Sökte lite på Google och hittade följande beslut av en bostadsrättsförening: http://www.brfstgoran.se/default.asp?rID=1085
Där ser man. Jag antar att beslutet på stämman måste vara 100% för att det ska kunna gå igenom. Har man köpt en lägenhet utan balkong finner jag det väldigt konstigt att man skall tvingas betala för att bygga en även om man inte vill.

Jag ombesörjde ett beslut att byta balkonger i en större förening (från betong till plåt) och alla möjligheter kollades upp. Alla instanser sade att föreningen bekostar och höjer hyran, att låta innehavarna betala hela kalaset var inte gångbart.
Citera
2009-01-02, 13:22
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Där ser man. Jag antar att beslutet på stämman måste vara 100% för att det ska kunna gå igenom. Har man köpt en lägenhet utan balkong finner jag det väldigt konstigt att man skall tvingas betala för att bygga en även om man inte vill.

2/3 majorietsbeslut gäller. Men bara för man beslutar om balkongbyggande så betyder det inte att alla måste bygga.
Citera
2009-01-02, 16:12
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
2/3 majorietsbeslut gäller. Men bara för man beslutar om balkongbyggande så betyder det inte att alla måste bygga.

Källa på det? I min bostadsrättsförening är alla tvungna vid beslut om balkongbygge pga att byggnaden i blivit speciellt vacker om det bara var balkonger lite här och där.
Citera
2009-01-02, 16:16
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Det har jag väldigt svårt att tro på. Ingen seriös förening skulle besluta om att bygga balkonger lite här och där och lämna hål hos dom som inte vill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback