Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-08, 18:07
  #253
Medlem
Ken Russell's Altered states (1980) där William Hurt debuterade på stora duken är omnämnd på forumet minst 179ggr, medan dess de-facto föregångare är omnämnd noll(eller ja, två utav mig enbart till titeln).

Brittiska psykologiska thrillern The Mind Benders (1963) utan Basil Dearden, där Dirk Bogarde är den som sänks ner i vattentanken för dom psykologiska experimenten, som inte är lika fysiskt förändrande som i den senare. Även med Mary Ure från Where Eagles Dare (1968) i huvudrollen som hans fru.

Utöver dom som gillar filmer på trådens tema eller Dirk Bogarde så är den här filmen ett måste för dom som gillar Altered States, och kanske även för dom större fans av Örnnästet som även intresserar sig för filmer med övriga i dess rollista utöver dom större Burton och Eastwood.

www.imdb.com/title/tt0057311
www.netflix.com/title/70025074

OffTopic-kuriosa, Mary Ure's karriär innehöll inte så många filmer kanske delvis pga hennes alkoholism och psykologiska problem, som till slut ledde till att hon dog av en överdos 42år gammal, gift med Robert Shaw från From Russia With Love (1963) och Jaws (1975) dom sista 12åren i sitt liv, dom fick fyra barn. Hajen hade premiär två månader efter att Mary dog. Shaw dog tre år senare.

The Mind Benders är den sista utav än så länge 10st klassiker på Netflix utav regissören Basil Dearden, och jag får säga att samtliga har varit sevärda, om än inom helt olika genrer. Om jag hinner innan dom utgår vill jag se om samtliga.

The Halfway House (1944) drama med inslag av scifi/time travel.
The Blue Lamp (1950) polisfilm om jakten på bovar.
Cage of Gold (1950) kriminaldrama med Jean Simmons och Herbert Lom
Pool of London (1951) smugglingsdrama med skeppspersonal
The Square Ring (1953) boxningsdrama.
The Rainbow Jacket (1954) drama om hästkapplöpning, den enda i färg.
The Ship That Died of Shame (1955) smuggling på båtar
The Green Man (1956) yrkesmördar-komedi med Alastair Sim.
Who Done It? (1956) mycket rolig förväxlingskomedi med Benny Hill
The Mind Benders (1963)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback