• 7
  • 8
2010-02-12, 02:53
Medlem
Softers avatar
Hur är det med exempelvis salami? Kan man äta "rå" salami utan att riskera att få mask i magen?

Praoade ett tag på en grill och käkade en del salami, men pizza-bagarn där tyckte det var en dålig idé pga mask-risk, vad tror ni?
Citera
2010-02-12, 03:04
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Hur är det med exempelvis salami? Kan man äta "rå" salami utan att riskera att få mask i magen?

Praoade ett tag på en grill och käkade en del salami, men pizza-bagarn där tyckte det var en dålig idé pga mask-risk, vad tror ni?

Vad menas med rå, de står ju knappast och stoppar /röker korv på grillen..kall salami eller? Är ingen fara, finns ju att köpa som kallt pålägg. Var väl pizzabagaren som ville förhindra dig från att käka upp hans kära salami..
Senast redigerad av wonderland 2010-02-12 kl. 03:09.
Citera
2010-02-12, 03:15
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Vad menas med rå, de står ju knappast och stoppar /röker korv på grillen..kall salami eller? Är ingen fara, finns ju att köpa som kallt pålägg. Var väl pizzabagaren som ville förhindra dig från att käka upp hans kära salami..

Pettsaknådarn visste väl med sig att hans salami var utgången för länge sedan?
Citera
2010-02-12, 03:23
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Frågan är ju dock om salamin var vidare kall... Salamin låg i en bunke som står framme från morgon till kväll, måste den vara i kyla konstant för att inte samla bakterier? Kanske är därför han inte tyckte man skulle äta salami rå, för att den står framme hela dagarna.. Detta gör ju inget för kunderna, för alla bakterier dör när pizzan är i ugnen.. Men nu var ju inte mina salamibitar i ugnen före..

Någon som vet om man måste kontakta sjukhus för att få utskrivet något mot mask? Det sista jag vill ha är mask i magen, USCH Å HELVETTE!
Citera
2010-02-12, 08:55
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer

Riktig salami är alltid torkad - vilket i princip är ett annat sätt att "tillaga" eller konservera kött - saltet och den låga vattenhalten gör miljön ogynnsam för mikrober och parasiter. Salami går därför bra att äta "rå" - är det "pizzasalami" innehåller den säkert nitrit vilket har ihjäl det mesta.
Citera
2011-03-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moondawn
Stämmer.
Jag har jobbat i kök i många år och föraktet mot pack som beställer köttet förstört har inga gränser hos kockar.

Sitter här och blir asförbannad framför datorn bara jag tänker på det.
Fy fan för såna människor.
Phuuu..
kan hålla med dej där att vist kött man kan få på resturanger är förjävliga.Och de kan jag säga med stor vetskap pga av att min pappa är kock och är med i chaine des rotisseurs så jag är ganska kräsen när de kommer till kött.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in