• 1
  • 2
2009-01-01, 12:46
Medlem
Adolf bittlers avatar
Efter gårdagens bravader så har jag en fråga angående nötkött. Det är så att jag på fyllan åt en köttbit som endast var ytligt stekt, i mitten var den alltså rå. Smakade inte äckligt på något vis, men finns det någon risk att man blir sjuk?
Citera
2009-01-01, 12:54
Medlem
moondawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Efter gårdagens bravader så har jag en fråga angående nötkött. Det är så att jag på fyllan åt en köttbit som endast var ytligt stekt, i mitten var den alltså rå. Smakade inte äckligt på något vis, men finns det någon risk att man blir sjuk?
Jag har ätit rejält blodiga köttstycken i sisådär 20 år och då pratar vi stektid på ett par sekunder på varje sida på hög värme och jag har då aldrig blivit sjuk av det.
Det är så en köttbit skall avnjutas !(och nu menar jag naturligtvis nötkött).
Citera
2009-01-01, 13:02
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:

Är köttet behandlat på rätt sätt är det ingen fara att äta det rått. Biff tartar är en delikatess.
Citera
2009-01-01, 13:16
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moondawn
Jag har ätit rejält blodiga köttstycken i sisådär 20 år och då pratar vi stektid på ett par sekunder på varje sida på hög värme och jag har då aldrig blivit sjuk av det.
Det är så en köttbit skall avnjutas !(och nu menar jag naturligtvis nötkött).

Tyckte faktiskt det var grymt gott, om det nu var pga fyllan eller ej lämnar jag obesvarat.
Citera
2009-01-01, 13:26
Medlem
klybans avatar
Enda som man ska oroa sig för är EHEC, men eftersom det var ett helt köttstycke så är risken mycket liten efter som du stek utsidan i alla fall.

EHEC kommer från tarmar från djuret därför kommer det inte kunna tränga in i köttet som andra bakterier/virus kan göra.
Dock så köttfärs eftersom det mals kan det finnas lite varstans och idag rekommenderas det starkt att steka ordentligt.

Att få EHEC är nått man absolut inte vill är en potentiellt dödligt och allvarliga skador kan man få.
Dessa fall har ökat det senaste åren.
Citera
2009-01-01, 13:30
Medlem
moondawns avatar
Citat:
Tyckte faktiskt det var grymt gott, om det nu var pga fyllan eller ej lämnar jag obesvarat.
Du har blivit en man nu.
Grattis
Citera
2009-01-01, 13:31
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Citat:
Du har blivit en man nu.
Grattis

hahahha
Citera
2009-01-01, 14:48
Medlem
pojoels avatar
Citat:

Tänk så här i stället:
Anthony Bourdain beskrev i "Kitchen Confidential" vilket kött de som beställer "well done"/genomstekt får. Det köttet skulle jag inte vilja äta...
Citera
2009-01-01, 15:46
Medlem
Det ar ju bara snittytorna som ar farliga. Grejjen med fars ar ju att det nastan bara finns snittyta.
Citera
2009-01-01, 16:39
Medlem
moondawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Tänk så här i stället:
Anthony Bourdain beskrev i "Kitchen Confidential" vilket kött de som beställer "well done"/genomstekt får. Det köttet skulle jag inte vilja äta...
Stämmer.
Jag har jobbat i kök i många år och föraktet mot pack som beställer köttet förstört har inga gränser hos kockar.

Sitter här och blir asförbannad framför datorn bara jag tänker på det.
Fy fan för såna människor.
Phuuu..
Citera
2009-01-01, 16:43
Medlem
CronoSs avatar
Menar du råttkött eller rått kött?
Citera
2009-01-01, 17:30
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Stämmer.
Jag har jobbat i kök i många år och föraktet mot pack som beställer köttet förstört har inga gränser hos kockar.

Sitter här och blir asförbannad framför datorn bara jag tänker på det.
Fy fan för såna människor.
Phuuu..

Jag har berättat det förr men... bjöd en kompis på god fredagsmiddag. Vi skulle steka skivor av luffarfilé. Hon bleknade när hon såg oss steka det i en grillpanna så att det skulle vara rött i mitten. Då bad hon om att få steka sin egen köttbit. För henne var att steka kött att stå och vända det 20 gånger fram och tillbaka så att det blev grått och hårt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in