Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-01, 02:58
  #1
Avstängd
Den som vet vart denna tråd skall ligga, länk mig dit på en gång =)



"Nödvärn innebär att fysiskt våld mot en annan människa inte betraktas som brott, under förutsättning att våldet utövas i självförsvar eller till försvar av annan person som inte själv kan försvara sig. I en sådan situation har varje människa rätt att ta till fysiskt våld, den s k nödvärnsrätten. Förutsatt är då att våldet inte medvetet är kraftigare än vad situationen kräver.

Man kan inte åberopa nödvärn mot nödvärn. Om exempelvis en person slår en annan, och den andre slår tillbaka, kan inte den förste fortsätta slå den andre med stöd av nödvärnsrätten.

Övervåld kan ursäktas om t.ex. den som försvarat sig handlat i panik och inte förstått vilken skada han orsakat gärningsmannen. Ett annat skäl kan vara att den som försvarat sig har använt ett tillhygge som orsakat svåra skador på gärningsmannen, men att personen inte haft någon annan möjlighet att försvara sig, t ex om en fysiskt svag person tar till ett vapen för att försvara sig mot en obeväpnad men mycket starkare våldsverkare. Förutsatt är då att det inte funits något annat sätt att ta sig ur situationen, t ex att fly.

Ytterligare ett skäl att i undantagsfall ursäkta övervåld är om handlingen har gjort den som utövar nödvärn mycket upprörd, t ex om en förälder ser sitt barn utsättas för övergrepp.


Regelerna om nödvärn finns i [brottsbalkens kap. 24] "


Hur mkt stämmer detta? finns det nå mer saker man får göra i nödvärn? Är nyfiken
Citera
2009-01-01, 04:40
  #2
Medlem
Greenlows avatar
Ja det stämmer.
"Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt"

Du kan använda nödvärn i framförallt flöjande situationer:

1. Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2. Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
(obsrvera för fanken BAR GÄRNING här)
3. Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
4. Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
(dvs om du har en fest och ber folk att gå och dessa vägrar så har du rätt att med försvalig mängd våld få ut dom ur bostaden)

Du går alltså inte fri om någon säger "ge mig din mobiltelefon annars spöar jag dig", och knuffar till dig och du misshandlar personen med 15 knytnävsslag i magen.

Nödvärn är till för att du ska kunna försvara dig med meddel som annars skulle vara olagliga, utifall att nöden kräver det, och inte för att lagligt misshandla random folk och komma undan med det.
Citera
2009-01-01, 22:20
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlow
Ja det stämmer.
"Den hotade får inte bruka våld så allvarligt att det måste anses vara uppenbart oförsvarligt"

Du kan använda nödvärn i framförallt flöjande situationer:

1. Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
2. Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
(obsrvera för fanken BAR GÄRNING här)
3. Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
4. Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
(dvs om du har en fest och ber folk att gå och dessa vägrar så har du rätt att med försvalig mängd våld få ut dom ur bostaden)

Du går alltså inte fri om någon säger "ge mig din mobiltelefon annars spöar jag dig", och knuffar till dig och du misshandlar personen med 15 knytnävsslag i magen.

Nödvärn är till för att du ska kunna försvara dig med meddel som annars skulle vara olagliga, utifall att nöden kräver det, och inte för att lagligt misshandla random folk och komma undan med det.

Hur gälls nödvärn om en person skulle vara tjuv som tränger sig in oss en för honom/henne (vi säger han ofta är det en han som regel gör ibrott & grejer)och nämner han ska ha tillbaka sin mobil, om det inte finns så börjar han plocka på sig saker i värde och går? Hur gälls det då? Alltså vad har den tjuv för rätt tillnödvärd om han uppfattar den kommer ett salg imot honom? och slår tillbaka, fast han befinner sig i ett intrång i en annan bostad?
__________________
Senast redigerad av revangehate 2009-01-01 kl. 22:24.
Citera
2009-01-01, 22:52
  #4
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revangehate
Den som vet vart denna tråd skall ligga, länk mig dit på en gång =)



"Nödvärn innebär att fysiskt våld mot en annan människa inte betraktas som brott, under förutsättning att våldet utövas i självförsvar eller till försvar av annan person som inte själv kan försvara sig. I en sådan situation har varje människa rätt att ta till fysiskt våld, den s k nödvärnsrätten. Förutsatt är då att våldet inte medvetet är kraftigare än vad situationen kräver.

Man kan inte åberopa nödvärn mot nödvärn. Om exempelvis en person slår en annan, och den andre slår tillbaka, kan inte den förste fortsätta slå den andre med stöd av nödvärnsrätten.

Övervåld kan ursäktas om t.ex. den som försvarat sig handlat i panik och inte förstått vilken skada han orsakat gärningsmannen. Ett annat skäl kan vara att den som försvarat sig har använt ett tillhygge som orsakat svåra skador på gärningsmannen, men att personen inte haft någon annan möjlighet att försvara sig, t ex om en fysiskt svag person tar till ett vapen för att försvara sig mot en obeväpnad men mycket starkare våldsverkare. Förutsatt är då att det inte funits något annat sätt att ta sig ur situationen, t ex att fly.

Ytterligare ett skäl att i undantagsfall ursäkta övervåld är om handlingen har gjort den som utövar nödvärn mycket upprörd, t ex om en förälder ser sitt barn utsättas för övergrepp.


Regelerna om nödvärn finns i [brottsbalkens kap. 24] "


Hur mkt stämmer detta? finns det nå mer saker man får göra i nödvärn? Är nyfiken

Varför inte att posta här: https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=26?
Citera
2009-01-01, 23:29
  #5
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Varför inte att posta här: https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=26?




Övrigt --> Juridik
/Mod
Citera
2009-01-02, 03:33
  #6
Medlem
Greenlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revangehate
Hur gälls nödvärn om en person skulle vara tjuv som tränger sig in oss en för honom/henne (vi säger han ofta är det en han som regel gör ibrott & grejer)och nämner han ska ha tillbaka sin mobil, om det inte finns så börjar han plocka på sig saker i värde och går? Hur gälls det då? Alltså vad har den tjuv för rätt tillnödvärd om han uppfattar den kommer ett salg imot honom? och slår tillbaka, fast han befinner sig i ett intrång i en annan bostad?

Jag gillar inte vart det här är på väg. Det låter som planering av brott.

Går du in en annans bostad med syftet att sno folks saker så kommer det bli svårt att misshandla dom som bor där och hävda nödvärn om dom försöker ta tillbaka sina saker.
__________________
Senast redigerad av Greenlow 2009-01-02 kl. 03:37.
Citera
2009-01-02, 08:24
  #7
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlow
Jag gillar inte vart det här är på väg. Det låter som planering av brott.

Går du in en annans bostad med syftet att sno folks saker så kommer det bli svårt att misshandla dom som bor där och hävda nödvärn om dom försöker ta tillbaka sina saker.

Mycket svårt. Nej, rentav omöjligt - gå tillbaks till punkt ett - nödvärn kan inte mötas med nödvärn. Att ta prylarna från arslet som brutit sig in är ett nödvärn.

Finns f.ö ungefär en miljard trådar på ämnet i den här delen av FB.
Citera
2009-01-02, 11:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revangehate
Hur gälls nödvärn om en person skulle vara tjuv som tränger sig in oss en för honom/henne (vi säger han ofta är det en han som regel gör ibrott & grejer)och nämner han ska ha tillbaka sin mobil, om det inte finns så börjar han plocka på sig saker i värde och går? Hur gälls det då? Alltså vad har den tjuv för rätt tillnödvärd om han uppfattar den kommer ett salg imot honom? och slår tillbaka, fast han befinner sig i ett intrång i en annan bostad?

Nödvärn gäller enbart mot brottsligt angrepp. Att slå en inbrottstjuv för att antingen avlägsna denne från hemmet eller återta stulen egendom är inte brottsligt, alltså utsätts tjuven inte för ett brottsligt angrepp och ingen rätt till nödvärn föreligger. Använder tjuvkräket våld mot den som nödvärnar tjuven utgör detta rån enligt det så kallade motvärnsfallet.
Citera
2009-01-02, 12:03
  #9
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Nödvärn gäller enbart mot brottsligt angrepp. Att slå en inbrottstjuv för att antingen avlägsna denne från hemmet eller återta stulen egendom är inte brottsligt, alltså utsätts tjuven inte för ett brottsligt angrepp och ingen rätt till nödvärn föreligger. Använder tjuvkräket våld mot den som nödvärnar tjuven utgör detta rån enligt det så kallade motvärnsfallet.

Det så kallade motvärnsfallet i min värld har med skillnaden mellan stöld och rån att göra, inte direkt nödvärn.. Om jag snor en gammal dams väska ur händerna på henne utan att hon reagerar är det en stöld, om hon hinner suga tag i den och försöka slita tillbaks den och jag sliter hårdare, kanske omkull henne - då blir det istället ett rån.

Men oavsett, nödvärnet blir ju som sagt inte ett brottsligt angrepp, vilket i förenklade termer utan juridiskt mumbo jumbo betyder att nödvärn inte kan mötas med nödvärn
Citera
2009-01-02, 23:06
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlow
Jag gillar inte vart det här är på väg. Det låter som planering av brott.

Går du in en annans bostad med syftet att sno folks saker så kommer det bli svårt att misshandla dom som bor där och hävda nödvärn om dom försöker ta tillbaka sina saker.


Nej det är inte planering jag undrar bara om man skulle bli utsatt för brott i en liknade händelse, själv har jag en kompis som fick sin telefon stulen, så jag undrar hur han kommer göra. Om han bara ignorera.

Men det finns möjlighet till nödvärn då, för den som vill ta tillbaka sitt om det börjar flyga smällar mot honom?
Citera
2009-01-02, 23:21
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Mycket svårt. Nej, rentav omöjligt - gå tillbaks till punkt ett - nödvärn kan inte mötas med nödvärn. Att ta prylarna från arslet som brutit sig in är ett nödvärn.

Finns f.ö ungefär en miljard trådar på ämnet i den här delen av FB.

Själv blir jag se två olika menningar där, vi säger nu är det möjligt för den som är icke-tjuv, att gå in i tjuvens lägenhet, ta tillbaka, tjuven kommer hävda sin nödvärn för han bor där, Men nu om han befinner sig i hans lägenhet, har han rätt till nödvärn för sig själv då, alltså icke-tjuven, som bara vill ha tillbaka sin ägodom?

Alltså, i detta syfte tror jag att denna person kommer dit av annat syfte inte hämnd om jag säger så? Fast det bygger på hämnd fast han säger annorlunda om det skulle komma till rätt?, för min del vet jag att folk ljuger. När det gällde en misshandel på mig då stog misshandlarna och tittade på när jag misshandlade av såkallade okända. och de gick fria. I det fallet vill jag säga polisen suger hårt där dom behövs inte längre i känns om det ska vara så, själv ser jag lite snet på poliser efter denna händelse, händelsen utspelar min f.d kompis snor sprit av sina kompisar sedan får jag skulden, för jag nu sitter och vaktar hans kassar, han skulle göra en grej sa han och han sa han hade hittat kassarna., och stack i väg sedan kom de, sedan pekade han på mig, så hände det, intryckt knäskål blåöga & pungspark. Det är något jag kommer hämnas. Men frågan är bara när, desstå längre fram i tiden ´desstå mindre riskt detkan vara jag har jag iaf lärt mig. som jag får som uppfattning.

Fast nu undrar jag över min kompis hur det ser ut i hans sits, själv tycker man att han får använda sig själv av nödvärn om han nu blir slagen.
Det är ändå inte han som har gjort något fel i början.
Citera
2009-01-02, 23:29
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Nödvärn gäller enbart mot brottsligt angrepp. Att slå en inbrottstjuv för att antingen avlägsna denne från hemmet eller återta stulen egendom är inte brottsligt, alltså utsätts tjuven inte för ett brottsligt angrepp och ingen rätt till nödvärn föreligger. Använder tjuvkräket våld mot den som nödvärnar tjuven utgör detta rån enligt det så kallade motvärnsfallet.


Det där blev lite invecklat för mitt huvud, men jag uppfattar den som är icke-tjuv i början som blir tjuv, för att ta tillbaka av tjuven har rätt till nördvärn, fast tjuven i sin tur har rätt till nödvärn för det är sitt hem & inge annat?

Själv har jag inte hunnit läst lagboken ännu :P hehe
vekar som det finns en sak som heter motvärn?
hur gäls sådant då? Är glad för all info. om man själv skulle bli utsatt. för rån, eller bli misshandlad igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback