Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 05:04
  #217
Medlem
InflatableBoppos avatar
Jag läser igenom inläggen och försöker bilda mig en uppfattning. Jag har bara varit i Landskrona som barn min familj hälsade på bekanta jag kommer inte ihåg så mycket ifrån orterna vi besökte när vi var där. Jag är uppvuxen i Västernorrland och bor nu i Umeå Skåne är långtifrån mina trakter och en helt begränsad lokalkännedom. Jag är inte alltför dum söker mig inte till Malmö

28år är själv
En hyfsad lugn stad det får gärna röra på sig. Finnas ett utbud som det oftast finns i småstäder
Möjlighet att hitta hyresrätt alternativt bf
Mer homogent än mångkulturellt

Vad ska man ta hänsyn till? Från en norrländsk idiot hur är vintern nere i Skåne?

Kollar på dessa
Vellinge
Trelleborg
Ystad
Staffanstorp
Ängelholm
Landskrona
__________________
Senast redigerad av InflatableBoppo 2017-12-20 kl. 05:08.
Citera
2017-12-20, 05:12
  #218
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Jag läser igenom inläggen och försöker bilda mig en uppfattning. Jag har bara varit i Landskrona som barn min familj hälsade på bekanta jag kommer inte ihåg så mycket ifrån orterna vi besökte när vi var där. Jag är uppvuxen i Västernorrland och bor nu i Umeå Skåne är långtifrån mina trakter och en helt begränsad lokalkännedom. Jag är inte alltför dum söker mig inte till Malmö

28år är själv
En hyfsad lugn stad det får gärna röra på sig. Finnas ett utbud som det oftast finns i småstäder
Möjlighet att hitta hyresrätt alternativt bf
Mer homogent än mångkulturellt

Vad ska man ta hänsyn till

Kollar på dessa
Vellinge
Trelleborg
Ystad
Staffanstorp
Ängelholm
Landskrona

Vellinge/Trelleborg/Staffanstorp; Bönder bönder och mer bönder. Förbered dig på frågor som "Hur mycket mark har du?" och "Vad tcker du om John Deere"

Landskrona; Underbart fin stad, synd bara att den är fylld med Landskroniter och MENA. Deras stolthet är att en gång ha varit Sveriges huvudstad och deras kisskassa fotbollslag. Undvik områden såsom Koppargården och dess närhet.

Ängelholm; Tokiga hockeyfanatiker. Underbar stad på sommaren med mycket uteliv, mysig på vintrarna. Jättefina stränder och hyfsat homogent då det är rätt dyrt att bo där. Vill du verkligen slå på stort så leta dig ut till Vejby Strand och liknande områden. Har en uppskattad matfestival under sommaren med käk från hela världen.

Mitt tips är att kolla in Ängelholm.
Citera
2017-12-20, 12:05
  #219
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Jag läser igenom inläggen och försöker bilda mig en uppfattning. Jag har bara varit i Landskrona som barn min familj hälsade på bekanta jag kommer inte ihåg så mycket ifrån orterna vi besökte när vi var där. Jag är uppvuxen i Västernorrland och bor nu i Umeå Skåne är långtifrån mina trakter och en helt begränsad lokalkännedom. Jag är inte alltför dum söker mig inte till Malmö

28år är själv
En hyfsad lugn stad det får gärna röra på sig. Finnas ett utbud som det oftast finns i småstäder
Möjlighet att hitta hyresrätt alternativt bf
Mer homogent än mångkulturellt

Vad ska man ta hänsyn till? Från en norrländsk idiot hur är vintern nere i Skåne?

Kollar på dessa
Vellinge
Trelleborg
Ystad
Staffanstorp
Ängelholm
Landskrona
Det är en stor skillnad på vintrarna relativt Sundsvall/Övik eller var du nu växt upp i västernorrland. Gillar du snö så kommer du inte att gilla det, gillar du milda vintrar och längre somrar så kommer du att älska det. Hur har du kommit fram till just den där listan på orter?
Citera
2017-12-20, 19:59
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Vellinge/Trelleborg/Staffanstorp; Bönder bönder och mer bönder. Förbered dig på frågor som "Hur mycket mark har du?" och "Vad tcker du om John Deere"

Elegant hårddragning! Kommunerna har olika kommundelar med delvis olika karaktär. Det går till exempel utmärkt att sitta och medelklassängsla sig i förslagsvis Hjärup. Men om det är på den hårdragna linjen man ska går så är det väl här man vill placera en norrlänning. Söderslätt är det riktiga Skåne! Självtillräcklighet, byalag, gästgiverier, fryntlighet. Inte bara Sveriges utan en av VÄRLDENS bästa åkermarker. Härifrån är det långt till Kramfors, i alla bemärkelser.

Citat:
Landskrona; Underbart fin stad, synd bara att den är fylld med Landskroniter och MENA. Deras stolthet är att en gång ha varit Sveriges huvudstad och deras kisskassa fotbollslag. Undvik områden såsom Koppargården och dess närhet.

Håller med. Landskrona är rent fysiskt en av Sveriges mest imponerande städer. Att den är underskattad beror nog till stor del på demografin, som väl inte har inbjudit till besök direkt. Dock håller ju nuvarande kommunledning på med att försöka locka invånare utifrån genom att bland annat bygga nya attraktiva bostäder på olika håll i kommunen.

Citat:
Ängelholm; Tokiga hockeyfanatiker. Underbar stad på sommaren med mycket uteliv, mysig på vintrarna. Jättefina stränder och hyfsat homogent då det är rätt dyrt att bo där. Vill du verkligen slå på stort så leta dig ut till Vejby Strand och liknande områden. Har en uppskattad matfestival under sommaren med käk från hela världen.

Mitt tips är att kolla in Ängelholm.

Håller återigen med. Har länge tyckt att Ängelholm är en en nära nog ultimat stad i sin storlek. Utmärkta kommunikationer dessutom. Och omgivningarna med Bjärehalvön, Kullahalvön och Hallandsåsen är 10/10. Dock är det lite för kuperat i omgivningarna för att jag ska vilja placera norrlänningen här. Jag tycker att han ska bo på Söderslätt.
Citera
2017-12-21, 07:43
  #221
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Gött, de vill ändå inte ha dig.

Det kan jag förstå då jag varken är en våldtäktsman och har ett arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Det är en stor skillnad på vintrarna relativt Sundsvall/Övik eller var du nu växt upp i västernorrland. Gillar du snö så kommer du inte att gilla det, gillar du milda vintrar och längre somrar så kommer du att älska det. Hur har du kommit fram till just den där listan på orter?

Det är en anledning till att jag söker mig söder över mildare vintrar, längre sommar, närmare Europa, fina orter inom Skåne som ligger en snabb bilresa ifrån varandra. Kollade lite på google vilka orter och städer som lyfts fram som ligger nära kusten (Staffanstorp undantaget). Nästan alla städer är fina under sommaren och hösten bäst vore att boka en resa nu under vinterhalvåret istället för våren/sommaren. Det är Övik.

Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Vellinge/Trelleborg/Staffanstorp; Bönder bönder och mer bönder. Förbered dig på frågor som "Hur mycket mark har du?" och "Vad tcker du om John Deere"

Landskrona; Underbart fin stad, synd bara att den är fylld med Landskroniter och MENA. Deras stolthet är att en gång ha varit Sveriges huvudstad och deras kisskassa fotbollslag. Undvik områden såsom Koppargården och dess närhet.

Ängelholm; Tokiga hockeyfanatiker. Underbar stad på sommaren med mycket uteliv, mysig på vintrarna. Jättefina stränder och hyfsat homogent då det är rätt dyrt att bo där. Vill du verkligen slå på stort så leta dig ut till Vejby Strand och liknande områden. Har en uppskattad matfestival under sommaren med käk från hela världen.

Mitt tips är att kolla in Ängelholm.

Tack en matnyttig genomgång ska kolla närmare på Ängelholm. Priser på bostäder ser inte alltför farligt ut i jämförelse med studentstäder.
__________________
Senast redigerad av InflatableBoppo 2017-12-21 kl. 08:13.
Citera
2018-01-14, 01:14
  #222
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Det bästa med Skåne måste vara att man kan aldrig flytta till något värre i alla fall.
Citera
2018-01-14, 01:17
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Jag läser igenom inläggen och försöker bilda mig en uppfattning. Jag har bara varit i Landskrona som barn min familj hälsade på bekanta jag kommer inte ihåg så mycket ifrån orterna vi besökte när vi var där. Jag är uppvuxen i Västernorrland och bor nu i Umeå Skåne är långtifrån mina trakter och en helt begränsad lokalkännedom. Jag är inte alltför dum söker mig inte till Malmö

28år är själv
En hyfsad lugn stad det får gärna röra på sig. Finnas ett utbud som det oftast finns i småstäder
Möjlighet att hitta hyresrätt alternativt bf
Mer homogent än mångkulturellt

Vad ska man ta hänsyn till? Från en norrländsk idiot hur är vintern nere i Skåne?

Kollar på dessa
Vellinge
Trelleborg
Ystad
Staffanstorp
Ängelholm
Landskrona

De kanske inte omnämns som no-go zoner men jag hade aldrig satt min fot i Skåne. aldrig.
Citera
2018-01-18, 17:46
  #224
Medlem
Håller med ovanstående om att Ängelholm är en nära komplett stad, och 5-milsradien innehåller precis allt vad gäller större städer men framfört allt naturpärlor och pittoreska små byar och sevärdheter, har velat flytta till området länge nu. Någon som vet en bra och prisvärd fastighetsägare i området?
Citera
2018-01-19, 21:54
  #225
Medlem
Kloges avatar
Bästa platsen i Skåne måste vara att bo granne med mig
Citera
2018-01-21, 22:04
  #226
Medlem
utan.att.stannas avatar
Mölle, Falsterbo, Lomma. En billig bubblare Anderslöv. En mer riktig stad, Lund.
Citera
2018-03-20, 12:56
  #227
Moderator
RostigHinks avatar
Kul tråd att läsa då jag själv sedan ett halvår är nyinflyttad utböling. I mitt fall Åstorp i ett av de gamla villaområdena. Jag studerade många platser som kunde uppfylla mina krav, nära till station med persontrafik, ej överprissatta bostadsrätter och basservice för en gubbe som jag. EN ICA kvantum, vårdcentral, fik, frisör och ett av de minsta systembolag jag sett. Allt inom gångavstånd.

För sällanköp ligger Väla i Helsingborg och Ängelholm ungefär lika långt bort, 15km. Där finns allt, speciellt i Väla. I Klippan finns närmaste bankkontor, 10km. I Hyllinge 5km söderut finns en ICA Maxi, Citygross och ett mindre köpcentrum.

Järnväg var som sagt kravet. Genom Åstorp går Skånebanan mellan Ramlösa och Krischansta. Egentligen gick den en gång via Kattarp till Höganäs och Mölle. Håller på att upprustas för 160km/h som är pågatågens maxhastighet. Här kommer jag dels till Knutpunkten i Helsingborg på 23 minuter eller Hässleholm på 40 minuter för vidare färd norrut. Jag vurmar för järnväg och är glad över att gamla banor rustas upp i Skåne. Senast var väl Kontinentalbanan ner till Trelleborg som numera tar pågatåg. Österlenbanan ska rustas upp. Ystadbanan är väl i stort klar. Rååbanan finns, den mellan Ramlösa och Eslöv. Söderåsbanan mellan Åstorp och Teckomatorp som bara tar gods idag rustas och ska släppa på persontrafik 2021. Då kommer Billesholm, Kågeröd och Svalöv på järnvägskartan. Det är tal om att släppa på persontåg även på Lommabanan mellan Malmö och Kävlinge. I mina drömmar släpper man på persontrafik även mellan Teckomatorp och Kävlinge samt mellan Åstorp och Ängelholm så Söderåsbanan blir komplett mellan Ängelholm och Malmö utan byten.

Vidare finns det planer i sin linda att rusta upp och återuppbygga Simrisbanan mellan Malmö och Tomelilla via Staffanstorp, Dalby, Veberöd och Sjöbo. Själv skulle jag vilja se elektrifiering av Krischansta-Åhus samt återuppbyggnad av Åhus via Brösarp till Tomelilla eller Gärsnäs.

Det har funnits spår mellan Eslöv och Krischansta via Hörby, mellan Höör och Hörby, mellan Eslöv och Tommelilla norr om Sjöbo, mellan Trelleborg och Rydsgård via Klagstorp m.m.

Vidare till Skånes fördel är den snabba fiberutbyggnaden så man kan ha sin arbetsplats åtminstone delvis hemma. Med en del bakåtsträvare ska sägas, hittade en trevlig BRF villa någonstans nära Ystad som vid förfrågan sa att de inte hade några som helst planer på att ansluta sig till fiber trots att det fanns i samhället. Godnatt. Mäklaren lät rätt besviken när jag sa att det inte var aktuellt längre. Här i Åstorp har jag fiber.

TLR; Man kan bo nästan var som helst till låga boendekostnader om man håller sig till samhällena utefter järnvägarna. Visst kan man bo vid havet men det kostar på.
Citera
2018-03-20, 20:44
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Jag läser igenom inläggen och försöker bilda mig en uppfattning. Jag har bara varit i Landskrona som barn min familj hälsade på bekanta jag kommer inte ihåg så mycket ifrån orterna vi besökte när vi var där. Jag är uppvuxen i Västernorrland och bor nu i Umeå Skåne är långtifrån mina trakter och en helt begränsad lokalkännedom. Jag är inte alltför dum söker mig inte till Malmö

28år är själv
En hyfsad lugn stad det får gärna röra på sig. Finnas ett utbud som det oftast finns i småstäder
Möjlighet att hitta hyresrätt alternativt bf
Mer homogent än mångkulturellt

Vad ska man ta hänsyn till? Från en norrländsk idiot hur är vintern nere i Skåne?

Kollar på dessa
Vellinge
Trelleborg
Ystad
Staffanstorp
Ängelholm
Landskrona

Jag spenderade mycket tid i Ängelholm som barn och har fantastiska minnen därifrån. Om du har tänkt att leva där ett tag och så småningom stadga dig så kan jag verkligen rekommendera det. Både lugnt och mysigt där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback