Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Ska någon/några hundraser förbjudas?
Ja, flera raser borde förbjudas
38,19%
697 röster
Ja, någon enstaka ras borde förbjudas
11,78%
215 röster
Nej, inga raser borde förbjudas alls
50,03%
913 röster
2017-06-24, 12:53
  #3229
Avstängd
Det är inte bara kamphundar som ställer till med bry. Om vi ska vara konsekventa ska i så fall schäfern ryka då också och den är ju betydligt mer älskvärd. Skälen till schäferns aggressioner må vara annorlunda (nervighet) men konsekvenserna desamma.
Citera
2017-06-24, 21:31
  #3230
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag gillar hundar, men har ingen hund och inte heller var det någon närmare bekant som ägde hundarna. Jag har fått smällar av folk också mer eller mindre av olyckshändelse, men inte blir man folkrädd av det.

Därför lär man barn att inte gå fram och leka med främmande hundar. Risken att en hund rent spontant skall springa fram och bitas är minimal.

Blir man mindre död för att bilen inte är ett husdjur?
Det är bara till att gratulera till ditt psyke. Så du har blivit attackerad av en bitsugen rottweiler?
Jomenvisst har föräldrarna ett ansvar. Men vilket ansvar har en hundägare? Denna tråd har massor av hundägare. Inga vill inse detta eskalerande samhällsproblem!
Antigen har du fått ett bett av en Toypudel eller så har du ett unikt psyke. Vilket barn eller vuxen klarar av en hundattack med att borsta av blodet från benet?

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Då är det ju där man ska lägga krutet! Följs inte dagens regelverk så kommer inte nya restriktioner att göra det heller. Speciellt inte av de som trotsar djurförbud eller är dåliga hundägare, då det är där problemet ligger.

MSB anger dessutom att det ofta är hundägarna själva som blir drabbade eller barn i dennes familj. Att bli attackerad när man är ute och går på stan eller i naturen är ytterst ovanligt, så ditt förslag om munkorg till samtliga hundar kommer i praktiken inte hjälpa ett skit.

Problemet är om samhället hela tiden hade följt trygghetsnarkomanernas minsta vink så hade vi snart inte kunnat leva ett normalt liv. Olyckor kommer alltid att ske oavsett om det rör trafiken, hundbett eller ridsport. Det är betydligt fler barn som blir skadade i trafiken än av hundar. Bara cykelolyckor med barn motsvarar 10000 fall årligen. Varje olycka är en tragedi och det innebär inte att man inte ska bry sig om hundbett, men man kommer aldrig kunna skydda sig till 100%.
Det finns ingen lag som skrivs med åtanke om att den ej skall följas. Regler/lagar är till för att följas. Annars imploderar hela samhället. Om straffsatsen skulle öka för dessa hundägare, så skulle de flesta sköta sina djur bättre i relationen gentemot sina övriga medborgare.
Oj det finns gott om dåliga hundägare. Du slänger dig med "ytterst ovanligt" att bli biten i vissa miljöer. Var har du dessa fakta?
Vad har bilar med hundar att göra?
Vad har ridsport med hundar att göra?
Vad har cyklar med hundar att göra?
Att du blandar äpplen och päron visar på en nonchalans inför detta problem. En munkorg hindrar en hund från att bitas. Vad är detta problem?
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
du måste ju vara både redigt hundrädd o ha nån diagnos antar jag?

min hund är ALLTID lös, o den varken bits eller annat otyg, felet ligger otroligt sällan i HUNDEN, det ligger i ÄGARENS uppfostran, det vet alla som inte bott i storstaden utan djur hela sitt liv ju! :P
Att alltid ha sin jycke lös, är ej lagligt. Möjligen om du är SM-vinnare i lydnad. En hund lös på våren stör djurens fortplantning!
Vad har diagnos med detta problem att göra?? Om jag nu skulle vara hundrädd så vad har det med problemet att göra?
Ägaren är problemet? Men det är jycken som sätter hörntänderna i musklerna. Så vad är då problemet med att sätta munkorg på din jycke? Till och med staten skulle kunna subventionera en "redig" munkorg.
Citera
2017-06-24, 21:43
  #3231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Det är bara till att gratulera till ditt psyke. Så du har blivit attackerad av en bitsugen rottweiler?
Nej, det var bara en jack russel. För all del har jag blivit biten av större hundar också, men då inte på allvar utan bara som markering eller misstag under lek så det räknas inte, även om det känns. Däremot vet jag hundtränare som blivit bitna av större hundar som rottweiler, och de jobbar kvar. Men som sagt, det är sådant som normalt händer om man umgås med hundar, inte något främlingar råkar ut för.

Citat:
Jomenvisst har föräldrarna ett ansvar. Men vilket ansvar har en hundägare? Denna tråd har massor av hundägare. Inga vill inse detta eskalerande samhällsproblem!
Och vad är din källa för att det är något eskalerande samhällsproblem? Har du någonsin varit utomlands? På många håll låter man hundar gå lösa på ett helt annat sätt i Sverige.
Citera
2017-06-24, 22:01
  #3232
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Det är bara till att gratulera till ditt psyke. Så du har blivit attackerad av en bitsugen rottweiler?
Jomenvisst har föräldrarna ett ansvar. Men vilket ansvar har en hundägare? Denna tråd har massor av hundägare. Inga vill inse detta eskalerande samhällsproblem!
Antigen har du fått ett bett av en Toypudel eller så har du ett unikt psyke. Vilket barn eller vuxen klarar av en hundattack med att borsta av blodet från benet?

Det finns ingen lag som skrivs med åtanke om att den ej skall följas. Regler/lagar är till för att följas. Annars imploderar hela samhället. Om straffsatsen skulle öka för dessa hundägare, så skulle de flesta sköta sina djur bättre i relationen gentemot sina övriga medborgare.
Oj det finns gott om dåliga hundägare. Du slänger dig med "ytterst ovanligt" att bli biten i vissa miljöer. Var har du dessa fakta?
Vad har bilar med hundar att göra?
Vad har ridsport med hundar att göra?
Vad har cyklar med hundar att göra?
Att du blandar äpplen och päron visar på en nonchalans inför detta problem. En munkorg hindrar en hund från att bitas. Vad är detta problem?
Att alltid ha sin jycke lös, är ej lagligt. Möjligen om du är SM-vinnare i lydnad. En hund lös på våren stör djurens fortplantning!
Vad har diagnos med detta problem att göra?? Om jag nu skulle vara hundrädd så vad har det med problemet att göra?
Ägaren är problemet? Men det är jycken som sätter hörntänderna i musklerna. Så vad är då problemet med att sätta munkorg på din jycke? Till och med staten skulle kunna subventionera en "redig" munkorg.


har haft flera hundar, rottweiler med, en ytterst snäll ras!
beror helt på hur man uppfostrar hunden!
mina djur är oftast lösa, jag bor på landet, och jag har aldrig haft större bekymmer än att grannen kom o sa till att min höna rymt ner till hans gräsmatta, att folk är livrädda för hundar är inte hundarnas fel?!

du har aldrig haft egen hund va gissar jag?
min jycke springer då iaf aldrig iväg om han inte får, jag bor på liten ort och en del av ungarna på byn brukar tom springa in i hagen till hästen även utan att fråga och ingen har tagit skada av det?

den enda gången jycken varit borta från gården när jag tittat ut, var när en av småtjejerna, typ 6-7 år hade tagit med han till dammen och lekt med honom!
så, som jag sagt : det är ägaren felet sitter i oftast! en hund som bits är antingen sjuk, vilket är otroligt ovanligt, eller så har inte ägaren nån större begåvning när det gäller uppfostran!
en förortsunge exempelvis, som bara måste ha nån liten amstaff eller liknande pga coolheten att dessa kan hänga i en gren o bita av den, är oftast ganska olämplig....
att ens tro att det skulle vara en farlig hund bara för den är stor o har stora tänder, eller ser farlig ut(för den hundrädde) är bara en dum fördom.
ta en rottis som exempel, han vill inget hellre än att bli kliad, helst medan han får korv eller köttbullar typ, även om han SER farlig ut, vilket den troligen skulle vara om ingen lärt den att ge fan i att vara dominant o försöka sätta folk på plats!

för att svara på en av dina dumma frågor : jo jag har blivit ordentligt hundbiten, men av en schäffer, denna var en hund som inte kunde litas på alls och denna avlivades samma kväll.
den hunden kom även den från en yngre kille som bodde i lägenhet och antagligen varit helt fel redan från början som husse.

btw, vad fasen är en sk "mördarhund" ?!
-vore det inte bättre att limma fast en gummiplupp på getingarna med tanke på att dom sticker betydligt fler per år än hundarna bits?

#djurvännerärintehundrädda
__________________
Senast redigerad av Jessigirlie 2017-06-24 kl. 22:35.
Citera
2017-06-24, 22:13
  #3233
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sma...-agaren-atalas

Att inga Riksdagspartier vågar ta tag i dessa problem! Obligatorisk munkorg på alla jyckar. Då sparar vi lidande, sjukvårdsdagar, folkhälsoproblem, mm.
Vad är problemet?




att inga partier tar tag i problem är väl största frågan?
Citera
2017-06-24, 22:39
  #3234
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
text - det är sådant som normalt händer om man umgås med hundar, inte något främlingar råkar ut för. --





försök förklara det för en hundrädd person!
-samma, bara kolla rubriken "MÖRDARHUNDAR" !
__________________
Senast redigerad av Jessigirlie 2017-06-24 kl. 22:41.
Citera
2017-06-24, 22:44
  #3235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
försök förklara det för en hundrädd person!
Det är för all del svårt att förklara något för en person med fobier, men man kan i alla fall försöka.
Citera
2017-06-24, 23:02
  #3236
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är för all del svårt att förklara något för en person med fobier, men man kan i alla fall försöka.


absolut helt sant!
jag bryr mig inte hur många som förklarar att en spindel inte är farlig, är den större än ett rönnbär anser jag att det är ett monster och bekämpar den till segern, eller flyr för livet!

ang ts, antar jag detta enormt snabbt växande samhällsproblem, började i samma ögonblick som ts träffade en glad vovve som ville hälsa?
men ang topic:et, att säga att man borde sätta munkorg på alla hundar, är lika intilligent som att kräva obligatorisk kastrering pga några våldtar liksom.
eller att utrota noshörningarna för att nån av dom dödat en turist......
Citera
2017-06-24, 23:15
  #3237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Det finns ingen lag som skrivs med åtanke om att den ej skall följas. Regler/lagar är till för att följas. Annars imploderar hela samhället. Om straffsatsen skulle öka för dessa hundägare, så skulle de flesta sköta sina djur bättre i relationen gentemot sina övriga medborgare.
Oj det finns gott om dåliga hundägare. Du slänger dig med "ytterst ovanligt" att bli biten i vissa miljöer. Var har du dessa fakta?
Jag rekommenderar att du läser igenom msb:s faktablad som länkades tidigare i tråden. Det har du uppenbarligen inte gjort. I detta står bland annat att det ofta är hundägaren själv som blir biten samt att de flesta hundbett när det gäller barn sker i hemmet eller hos bekanta vars hund känner barnet väl. Det är du själv som, i praktiken påstår, att det finns en mördarhund bakom var och varannan buske som gör att samtliga hundar måste förses med munkorg. Någon sådan data har jag inte sett.

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Vad har bilar med hundar att göra?
Vad har ridsport med hundar att göra?
Vad har cyklar med hundar att göra?
Att du blandar äpplen och päron visar på en nonchalans inför detta problem.
Det ger lite perspektiv på det antalet vi pratar om och att olyckor sker hela tiden. Det går inte att skydda sig mot allt.

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
En munkorg hindrar en hund från att bitas. Vad är detta problem?
Problemet är att du inte visat någon data på att hundattacker är vanligt förekommande när man är ute och går på stan eller i naturen och att åtgärden du föreslår faktiskt inte är evidensbaserad.
Citera
2018-09-06, 10:51
  #3238
Medlem
Vad är egentligen de hållbara argumenten för att en lista med förbjudna raser inte bör införas?
Jag har frågat hur många som helst nu, och likt med migration och feminism blir det bara skrik och gnäll. Noll sakliga argument funna än så länge, som överväger fördelarna..
Citera
2018-09-15, 16:23
  #3239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Vad är egentligen de hållbara argumenten för att en lista med förbjudna raser inte bör införas?
Jag har frågat hur många som helst nu, och likt med migration och feminism blir det bara skrik och gnäll. Noll sakliga argument funna än så länge, som överväger fördelarna..

För det är lönlöst?

Idioter skulle bara gå vidare till nästa ras

Ska vi börja förbjuda nästa ras wannabe gangstas och white trash då omger sig med?

En laika eller tjt i fel händer kan bli riktigt otrevlig...
Citera
2018-09-16, 11:02
  #3240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
För det är lönlöst?

Idioter skulle bara gå vidare till nästa ras

Ska vi börja förbjuda nästa ras wannabe gangstas och white trash då omger sig med?

En laika eller tjt i fel händer kan bli riktigt otrevlig...

Då får man väl göra en bra avvägning från start och sen kanske förbjuda fler efter ett tag. Även om din argument är korrekta imo, så väger de knappast över..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback