Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Är det rätt eller fel att ta från de rika och ge till de fattiga?
Rätt!
27,87%
102 röster
Fel!
72,13%
264 röster
2008-12-25, 12:50
  #1
Medlem
volkovs avatar
Läste på Aftonbladets baksida idag att fem av fem tillfrågade tycker att det är rätt att ta från de rika och ge till de fattiga. Jag blev ursinnig och blev nyfiken på vad ni på flashback tycker. Är det rätt eller fel att ta från de rika och ge till de fattiga?
Citera
2008-12-25, 13:02
  #2
Medlem
Det är aldrig rätt att stjäla från en annan människa, oavsett om denne är fattig eller rik.
Citera
2008-12-25, 13:05
  #3
Medlem
kess avatar
Det berors på hur de ligger till, ifall en rik man har 10 kronor och han använder bara 5kr. Då tycker jag att de inte är fel att ta ungefär 1-2kr från han för att ge till någon fattig.

Men tar man allt han äger så blir de helt fel.
Citera
2008-12-25, 13:05
  #4
Medlem
Jrgens avatar
Stöld är stöld. Frågan man bör ställa sig är "Är stöld rätt eller fel?". Vem som det stjäls från är oväsentligt.
Citera
2008-12-25, 13:15
  #5
Medlem
Methones avatar
En "rik" person har kanske kämpat ihop sina pengar som vem som helst. Många års svettig utbildning och jobbiga tentor för att få sitt "drömjobb" lr vad det nu är.

Om man vinner på lotto tycker jag dock annorlunda... fast vet inte, de har i och för sig köpt lotten.
Citera
2008-12-25, 13:26
  #6
Medlem
Sufferstreams avatar
Om dom rika är bruna och dom fattiga är vita är det helt rätt, men om det är omvänt, absolut inte.
Citera
2008-12-25, 13:27
  #7
Avstängd
superkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
En "rik" person har kanske kämpat ihop sina pengar som vem som helst. Många års svettig utbildning och jobbiga tentor för att få sitt "drömjobb" lr vad det nu är.

Om man vinner på lotto tycker jag dock annorlunda... fast vet inte, de har i och för sig köpt lotten.

Precis. Det finns en orsak till att vissa människor är rikare än andra, och det är för de, eller tidigare generationer har slitit för det. Därför är det helt orimligt att försöka stjäla från de hårt arbetande alt. fd. hårt arbetande personerna och ta pengar ifrån dem.

/superkid
Citera
2008-12-25, 13:30
  #8
Medlem
GanjaFarfars avatar
Jag hade tyckt det var rätt om vi som ett svenskt folk skulle använt det som ett sätt att öka välfärden, precis som idag när de rika betalar mer skatt än de som inte tjänar lika bra för att finansiera bidrag etc. Men nu tycker jag bara det är fel fel fel fel, svenska människor sliter och jobbar i generationer för att bygga upp en smärre förmögenhet som sen bara ska skänkas bort till människor som är födda på andra sidan jorden
It does'nt make any sense
Citera
2008-12-25, 13:45
  #9
Medlem
csts avatar
Jag anser aldrig att det är rätt att ta ifrån det som någon annan tjänat ihop till. Det ligger ju någon form av arbete bakom alla pengar (ärligt intjänade) och således är det inte okej att ta dessa.
Citera
2008-12-25, 14:04
  #10
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag anser aldrig att det är rätt att ta ifrån det som någon annan tjänat ihop till. Det ligger ju någon form av arbete bakom alla pengar (ärligt intjänade) och således är det inte okej att ta dessa.

Det var precis så jag tänkte motivera min röst på alt. "Fel!".
Har man tjänat ihop sina pengar efter hårt arbete och mycket nerlagd tid är de verkligen förtjänade.

Men för den saken att ta från de rika och ge till de fattiga, det är stöld.

Vilka ägg är det som har röstat för alt. Ja? Tycker mig inte se annat än Nej-motivationer i tråden.
Citera
2008-12-25, 14:10
  #11
Medlem
526s avatar
De rikas tillgångar är produkten av de fattigas arbete.

Några få procent av befolkningen äger nästan allt.
Det är inte en "fri" marknad. Det är stöld.
Citera
2008-12-25, 14:11
  #12
Avstängd
superkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Det var precis så jag tänkte motivera min röst på alt. "Fel!".
Har man tjänat ihop sina pengar efter hårt arbete och mycket nerlagd tid är de verkligen förtjänade.

Men för den saken att ta från de rika och ge till de fattiga, det är stöld.

Vilka ägg är det som har röstat för alt. Ja? Tycker mig inte se annat än Nej-motivationer i tråden.

Även ifall jag inte håller med de som har röstat ja, förstår jag ändå hur de tänker och vad de följer för principer. Om de rika på något sätt missbrukar pengarna och använder de till att skapa lidande och utsätta andra människor för hemskheter, tycker jag personligen att man har all rätt att ta ifrån de rika deras pengar för att göra en god insats. Detta är givetvis mer moral men det är väl det vi diskuterar?

/superkid
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback