Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-24, 23:22
  #1
Medlem
KoettFaerss avatar
Såg nyligen filmen The cube http://www.imdb.com/title/tt0123755/
Som handlade om hur en grupp människor blir inlåsta i en kub bestående av et flertal kuber, varav ett antal har gömda fällor i sig. Storyn är rätt svår att beskriva, men wikipedia förklarar rätt bra vad filmen handlar om http://en.wikipedia.org/wiki/Cube_(film)
Det som gjorde filmen skrämmande var att man aldrig fick veta motivet till att sätta folk i denna kub. Såg också 2:an och 3:an för att få en bättre förståelse och då kom det fram att detta projekt styrdes av staten av någon religiös anledning.

Ni som sett filmen kanske hänger med? I vilket fall kom den skrämmande tanken upp; tänk om något liknande skulle finnas? Vi vet ju inte något om de hemliga projekt som håller på i just detta ögonblick.
Är någorlunda julefull så jag hoppas ni förstår resonemanget? Tydligen är detta ett ämne som florerar lite varstans över internet. Vad tror ni, har staten små projekt där de låser in människor i dessa ändamål?
Citera
2008-12-24, 23:31
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Nej, det har de inte.
Citera
2008-12-24, 23:51
  #3
Medlem
Red/Greys avatar
Jag har varit förälskad i den filmen sedan den kom! Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är jag gillar, för den mest välproducerade filmen i världshistorien är den inte...

Angående verklighetsfaktorn i filmen tror jag väl att den är ganska låg. För vad skulle vara syftet liksom?

Citera
2008-12-25, 00:01
  #4
Avstängd
Man hade ju gladiatorer under romartiden. Tror inte att man lagt ned så mycket pengar på att bygga en gigantisk kub. Om man gillar att se folk dö eller döda varandra så kan man väl arrangera ett mindre gladiator-spel. Två eller fler personer kämpar med livet som insats, vinnaren får överleva. Sådant har förekommit i tusentals år och gör det säkert fortfarande.
Citera
2008-12-25, 00:19
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Vi alla har en uppgift, tom killen som var utvecklingsstörd, utan hans mattegeni hade inte de klarat sig.
Citera
2008-12-25, 00:38
  #6
Medlem
Konspirationen som ska diskuteras är alltså hurvida det finns hemliga projekt som låser in folk i science fiction kuber?
Citera
2008-12-25, 01:25
  #7
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Såg nyligen filmen The cube http://www.imdb.com/title/tt0123755/
Som handlade om hur en grupp människor blir inlåsta i en kub bestående av et flertal kuber, varav ett antal har gömda fällor i sig. Storyn är rätt svår att beskriva, men wikipedia förklarar rätt bra vad filmen handlar om http://en.wikipedia.org/wiki/Cube_(film)
Det som gjorde filmen skrämmande var att man aldrig fick veta motivet till att sätta folk i denna kub. Såg också 2:an och 3:an för att få en bättre förståelse och då kom det fram att detta projekt styrdes av staten av någon religiös anledning.

Ni som sett filmen kanske hänger med? I vilket fall kom den skrämmande tanken upp; tänk om något liknande skulle finnas? Vi vet ju inte något om de hemliga projekt som håller på i just detta ögonblick.
Är någorlunda julefull så jag hoppas ni förstår resonemanget? Tydligen är detta ett ämne som florerar lite varstans över internet. Vad tror ni, har staten små projekt där de låser in människor i dessa ändamål?


Väldigt låg verklighetsfaktor (om man kollar till hur kuben är uppbyggd.)
Annars så vore väl kuberna intressant från ett beteende perspektiv, dock från en konspirations synpunkt, så borde det finnas lättare sätt att göra beteende forskning. Sätt som inte kräver rum som rör sig (utan att folket i rummen känner rörelsen osv).
Citera
2008-12-25, 01:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Konspirationen som ska diskuteras är alltså hurvida det finns hemliga projekt som låser in folk i science fiction kuber?

Jepp, och jag finner den vara kanske en av de mest osannolika konspirationsteorier jag hört. Eller vänta, var är konspirationen förresten?

Håller med om att filmen mycket bra, och det beror nog på att den är så besynnerlig - och just detta sista gör att den vore mycket otrolig i verkligheten, jag menar är världen verkligen så besynnerlig?

Om så vore så skulle världen och människorna vara så märkliga att det åtminstone för mig vore en hisnande uppfattning vilken hade varit totalt motsatta mina intuitioner alldeles. Men just därför är den också lite rolig att fundera över, liksom det är med den tolfte planeten och liknande
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback