Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-24, 22:40
  #1
Medlem
Hejsan

Jag behöver er hjälp, jag har nyss installerat ubuntu 8.10 på min dator men det krånglar, den vill inte boota med ubuntu verkar det som.

Jag har följt guiden http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...ed-ubuntu.html och partionerat en existerande partionering enligt guiden.

Grejen är att när den startar är det svart en kort stund, sen visas meddelandet "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jag har försökt att gå in i bios och ändrat så att datorn ska boota från disken som jag partionerat (notera att den bara visar disken som helhet och inte alla partioner)

Hjälp! Vad göra?
Om jag hoppat över något vitalt steg så visst, lås tråden... bara jag får hjälp så att skiten startar!

Mvh K
Citera
2008-12-24, 23:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knerpster
Hejsan

Jag behöver er hjälp, jag har nyss installerat ubuntu 8.10 på min dator men det krånglar, den vill inte boota med ubuntu verkar det som.

Jag har följt guiden http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...ed-ubuntu.html och partionerat en existerande partionering enligt guiden.

Grejen är att när den startar är det svart en kort stund, sen visas meddelandet "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jag har försökt att gå in i bios och ändrat så att datorn ska boota från disken som jag partionerat (notera att den bara visar disken som helhet och inte alla partioner)

Hjälp! Vad göra?
Om jag hoppat över något vitalt steg så visst, lås tråden... bara jag får hjälp så att skiten startar!

Mvh K


Sätt i BIOS att den ska boota från den hårddisken som du har ubuntu partitionen på. Man ser aldrig sina partioner i BIOS. Sen kopplar du ut din DVD-rom å testar att boota.
Citera
2008-12-24, 23:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tatsu
Sätt i BIOS att den ska boota från den hårddisken som du har ubuntu partitionen på. Man ser aldrig sina partioner i BIOS. Sen kopplar du ut din DVD-rom å testar att boota.
Tack för det snabba svaret på julafton av alla dagar!

Jag följde guiden till punkt och pricka.
Jag har testat båda mina diskar som bootdisc (en av dom ÄR det)
Jag har kopplat ur strömmen till mina dvd enheter.
Jag får fortfarande samma meddelande.

"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jag tror att min dator är störd, Jag tror att min dators bios ÄR CP!
Jag tror att bios ställer om sig själv för varenda omstart, jag ställer in en disk som jag tror är den rätta men sen när det krånglar och jag går in och kollar igen så har den ändrat sig till "disabled" knepigt.

Vad göra?
Citera
2008-12-25, 00:23
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Aha, du har 2 hårddiskar, du måste installera GRUB på den som BIOS vill boota ifrån.

Du kan starta upp på live-cdn igen och köra en installation av bara GRUB, finns guider på nätet.
Citera
2008-12-25, 00:51
  #5
Medlem
Ok, såhär är det just nu!

Fixade så att ubuntu bootar som det ska (FUNGERAR KANON )

Förutom det faktum att jag nu inte kan hitta den disk som jag partitionerade, jag hittar min 200 (den jag inte partitionerade) och min 320 (också den jag inte partitionerade) men jag hittar inte den 170 ungefär som blev över när jag partitionerade min disk om ni förstår :P

Såhär:
Dom här diskarna ser jag: 320, 200, home

jag ser inte min andra 200...

Hjälp
Citera
2008-12-25, 00:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knerpster
Förutom det faktum att jag nu inte kan hitta den disk som jag partitionerade, jag hittar min 200 (den jag inte partitionerade) och min 320 (också den jag inte partitionerade) men jag hittar inte den 170 ungefär som blev över när jag partitionerade min disk om ni förstår :P

Såhär:
Dom här diskarna ser jag: 320, 200, home

jag ser inte min andra 200...

skriv sudo fdisk -l och mounta sedan din "200-partition" i typ /mnt/hdd2 eller vad du vill.
Citera
2008-12-25, 00:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoXaZer
skriv sudo fdisk -l och mounta sedan din "200-partition" i typ /mnt/hdd2 eller vad du vill.

Förlåt så hemskt mycket för min okunskap... men va?
skriv? vart? hur?

thx /k
Citera
2008-12-25, 13:24
  #8
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knerpster
Förlåt så hemskt mycket för min okunskap... men va?
skriv? vart? hur?

thx /k

han menade att du ska skriva det i terminalen.

men har du tappat bort nån partition så föreslår jag att du kör TestDisk istället, men kolla först att du ser dom i gparted (partitionsredigeraren

kör sudo apt-get install testdisk från terminalen och sen sudo testdisk
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2008-12-25 kl. 13:45. Anledning: lade till förklaring
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback