Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-24, 09:51
  #1
Medlem
Achtung!

Har sett reklam för detta företag på diverse sidor... http://www.smsguld.se.

Är det ett seriöst företag?
Någon som vet vad de batalar? Har lite guld hemma som jag "hittat" och funderar att skicka iväg.
Citera
2008-12-24, 10:52
  #2
Medlem
http://di.se/Artiklar/21_aring_koper...n;Huvudnyheter

"Guldpriset varierar dag för dag men normalt ska kunden få 60–85 procent av spotpriset på guld."

Om företaget är seriöst vet jag inte, men 60% av spot tycker jag låter väldigt lågt.
Citera
2008-12-24, 22:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallesale
Achtung!

Har sett reklam för detta företag på diverse sidor... http://www.smsguld.se.

Är det ett seriöst företag?
Någon som vet vad de batalar? Har lite guld hemma som jag "hittat" och funderar att skicka iväg.

"När vi får in guldet fotograferar vi och dokumenterar det. Därefter betalar vi ut pengarna. Samtidigt skickar vi dokumentationen till polisen som kontrollerar att guldet inte är anmält stulet."
Citera
2008-12-26, 19:08
  #4
Medlem
broadmans avatar
Jobbar du på pantbank eller?

För övrigt är det nästan omöjligt att komma över investeringsguld nu, alltså tackor. Efterfrågan är enorm.
Citera
2008-12-28, 11:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broadman
För övrigt är det nästan omöjligt att komma över investeringsguld nu, alltså tackor. Efterfrågan är enorm.

I dina fantasier ... det ar saklart bara att traska in pa ex. tavex och kopa. Tror du pa fullt allvar att det skulle rada nagon slags brist pa investeringsguld?
Citera
2008-12-30, 23:47
  #6
Medlem
smsguld

Jag hörde smsguld reklam på radio, beställde ett guld paket via sms och skickade in en massa guld. Två dagar efter jag beställt fick jag betalt. Ca 120 kr per gram. Smsguld betalde mycket högre dagspris än som vanliga guldbutiker kunde göra. Så vad jag vet är smsguld ett seriöst företag. Smsguld Svenskt, snabbt, tryggt o säkert.

LouisVuitton
Citera
2008-12-31, 03:24
  #7
Medlem
60-90% känns ju lite sådär. Jag vill fan veta exakt. 30% diff är ju inte lite stålar.

120:-/g bäst i Sverige?

Jag får låna 120:-/g på 18k så jag tror inte det.
Citera
2008-12-31, 10:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
60-90% känns ju lite sådär. Jag vill fan veta exakt. 30% diff är ju inte lite stålar.

120:-/g bäst i Sverige?

Jag får låna 120:-/g på 18k så jag tror inte det.


Var Lånar du för 120?
Citera
2008-12-31, 12:52
  #9
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallesale
Achtung!

Har sett reklam för detta företag på diverse sidor... http://www.smsguld.se.

Är det ett seriöst företag?
Någon som vet vad de batalar? Har lite guld hemma som jag "hittat" och funderar att skicka iväg.

Jag läste "gratisreklamen" de fick i Di, och läste också inläggen där och hur alla negativa inlägg anmäldes och togs bort. Man kan ju undra varför

Ställ dig själv frågan, ett nystartat företag officiellt drivet av en nybakad 21-årig företagare vill att du skall sända in ditt guld. Han talar inte om vad du får betalt per karat innan, bara en högst varierande procentsats.

Jag skulle inte ens skicka in ett skit till det här företaget.

Precis som flera personer skrev på Di finns det alternativ där du vet vad du får i innan, dessutom får du det kontant i handen.

Citat:
Ursprungligen postat av louisvuitton
Jag hörde smsguld reklam på radio, beställde ett guld paket via sms och skickade in en massa guld. Två dagar efter jag beställt fick jag betalt. Ca 120 kr per gram. Smsguld betalde mycket högre dagspris än som vanliga guldbutiker kunde göra. Så vad jag vet är smsguld ett seriöst företag. Smsguld Svenskt, snabbt, tryggt o säkert.

LouisVuitton

Verkligen trovärdigt.

Det är förbjudet i Flashbacks regler att koppla ihop ett konto med en namngiven person, ville man ändå göra det, vore en inte helt långsökt ledtråd vara att söka på någon person reggad på företaget sms-guld och din användare på Flashback.
__________________
Senast redigerad av Läs-/frågekonto 2008-12-31 kl. 13:03.
Citera
2008-12-31, 13:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läs-/frågekonto
Jag läste "gratisreklamen" de fick i Di, och läste också inläggen där och hur alla negativa inlägg anmäldes och togs bort. Man kan ju undra varför

Ställ dig själv frågan, ett nystartat företag officiellt drivet av en nybakad 21-årig företagare vill att du skall sända in ditt guld. Han talar inte om vad du får betalt per karat innan, bara en högst varierande procentsats.

Jag skulle inte ens skicka in ett skit till det här företaget.

Precis som flera personer skrev på Di finns det alternativ där du vet vad du får i innan, dessutom får du det kontant i handen.



Verkligen trovärdigt.

Det är förbjudet i Flashbacks regler att koppla ihop ett konto med en namngiven person, ville man ändå göra det, vore en inte helt långsökt ledtråd vara att söka på någon person reggad på företaget sms-guld och din användare på Flashback.


Trovärdigt eller inte jag ringde själv till smsguld och frågade vad de betalade och fick till svar att de betalade 120 kr gr för 18k. Det motsvarar 74 % av spotpriset vilket inte är dåligt för skrotguld. De flesta guldsmederna betalar i bästa fall 100-110 kr gr för 18k.
Citera
2008-12-31, 14:20
  #11
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louisvuitton
Trovärdigt eller inte jag ringde själv till smsguld och frågade vad de betalade och fick till svar att de betalade 120 kr gr för 18k. Det motsvarar 74 % av spotpriset vilket inte är dåligt för skrotguld. De flesta guldsmederna betalar i bästa fall 100-110 kr gr för 18k.

Varför skriver de då inte det på sin hemsida?

Skitsamma, för mig finns det mängder med betydligt bättre alternativ.
  1. Få betalt på platsen,
  2. Få guldet vägt under överinseende
  3. Behålla guldet själv som investering,
  4. Slippa hanteringen med att skicka in guldet på posten,
  5. Slippa risken med "vilket guld hade du skickat in sade du?"
  6. Slippa risken med, "näe, när vi vägde det var det bara 12 gram, inte 24" osv.
  7. Slippa risken med "företaget har dessvärre upphört"
  8. Slippa risken med, "näe tyvärr var det så förorenat att vi enbart betalar 60%"
  9. Helt enkelt, slippa osäkerheten"

Sen håller inte jag med om att man annars bara får 100 - 110 gram. Det finns flera pantbanker som betalar mer, en guldsmed inne i stan vet jag betalat upp till 135 kr grammet, på tradera går det också vanligen för dessa belopp eller betydligt högre.

Jag skulle inte anlita företaget, men som sagt, det är upp till var och en.
__________________
Senast redigerad av Läs-/frågekonto 2008-12-31 kl. 14:27.
Citera
2009-01-01, 07:56
  #12
Avstängd
Bella_Donnas avatar
Men...är det alltså meningen att man ska skicka in guld och sedan snällt vänta på att få betalt, utan att veta hur mycket man får?

Det skulle jag aldrig göra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback