Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-09, 11:31
  #193
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
En vingkrage ska alltid vara innanför/bakom flugan, vare sig det rör sig om smoking eller frack. De gånger kragen är "uppvikt" bör endast vara i de fall vederbörande bär kravatt eller dylikt.
Jag trodde också det, och javisst, det är snyggare. Problemet är att Hercule Poirot samt övriga i TV-serien bär kragarna utanför. Vem vågar säga mot Poirot? Det är nog lite knepigare än att vara kategorisk.
Citera
2018-01-09, 18:51
  #194
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jag trodde också det, och javisst, det är snyggare. Problemet är att Hercule Poirot samt övriga i TV-serien bär kragarna utanför. Vem vågar säga mot Poirot? Det är nog lite knepigare än att vara kategorisk.
Kollade snabbt några andra auktoriteter.
1
2
4
Aftondräkt, men snibbar
Mer aftondräkt, men snibbar
Citera
2018-11-02, 22:08
  #195
Medlem
Hej har köpt en sammetskavaj men behöver byxor till! Va e skillnad på smokingbyxor och vanliga kostymbyxor? Funkar vilket som ? Såg att. VIssa smokingbyxor hade en liten rand på sidan, vissa inte. Men i övrigt så var det inte så mkt skillnad.

Så kvittar de om de vanliga svarta byxor eller är de typ samma skit? Om de inte selar nån roll tycker ni man hade kunnat ha mörkblå kostymbyxor till en sammetsblå blazer?
Citera
2018-11-05, 13:13
  #196
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
En svart längre kappa skulle jag nog bära ovanpå en smoking. Klassiskt diskret om du förstår vad jag menar.

Jag måste säga att det var riktigt vågat med en smokingjacka i röd sammet. Varför inte köra på den svarta som är kutym undet vinterhalvåret?

Kappor är för damer och militärer! , Det TS behöver är en svart ullrock som slutar ungefär vid knäna.
Citera
2018-11-06, 13:41
  #197
Medlem
hallå, vad tycker ni? Kan man ha ett par vita byxor till ett en dinnerblazer i blå sammet? Eller är det svart som gäller? Och måste det vara just en smokingbyxa?
Citera
2019-01-06, 02:05
  #198
Medlem
LagomLats avatar
En klassisk svart Paletå i cashmere är mest rätt till frack. En paletå är en överrock, oftast knälång, som är konstruetad som en kabaj med avseende på slag och ärmar, inga raglanärmar altså, paletån kan ha bröstficka.

Min paletå som jag bär till Smoking och Frack är från Cornelliani, vet ej om den görs längre.

Komplettera med svart Borsalino, tunna svarta eller mörkgrå handskar och sidenscarf, vit eller svartvit.

LL
Citera
2019-01-06, 21:19
  #199
Medlem
Ringhals3s avatar
Svaret på TS fråga är SVART YLLEROCK, hur har tråden kunnat bli så lång?
Citera
2019-03-18, 11:31
  #200
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Va e skillnad på smokingbyxor och vanliga kostymbyxor?
Revärerna, dvs sidenränderna på sidan av byxorna; det är det som gör smokingen.
Citera
2019-03-18, 11:32
  #201
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
En klassisk svart Paletå i cashmere är mest rätt till frack
Glöm det! Mest rätt enligt Gellerfelt är cape. - fast ditt förslag är inte fel, bara inte mest rätt.
(kom ihåg att Seinfelt säger att man aldrig kan lita på en man i cape)
Citera
2019-03-18, 13:17
  #202
Medlem
LagomLats avatar
Gellerfelt var att lita på i vart fall!!

Jag tar till mig informationen.

LL
Citera
2019-03-28, 22:45
  #203
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Kollade snabbt några andra auktoriteter....]
Förvissor övertygande argument; jag kontrar med Jack Nicholson: https://www.looper.com/144070/the-en...aningful-image
Citera
2019-03-29, 00:57
  #204
Medlem
urverksapelsins avatar
Upptäckte just att Delbert Grady - butlern i The Shining - även han har snibbarna utanför.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback