Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-23, 10:25
  #1
Medlem
BaalZeBubs avatar
Efter Ipred har vi väntat på Ipred2, som skulle ge tydliga regler för kommersiella pirater, vare de fildelare eller något annat.

Magnus Andersson, CUF, skriver dock i denna debattartikel
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3929597.ab
att Ipred2 nu har gjorts om, så att den inte längre bara handlar om kommersiell fildelning.

"I det direktiv som nu diskuteras i EU kräver man att maxstraffen minst ska vara fyra års fängelse och hundra tusen, i särskilda fall minst tre hundra tusen, euro. Tre miljoner kronor.

Det här direktivet är dåligt genomarbetat. Bland annat har syftet med direktivet förklarats långt efter förslaget i övrigt var färdigt. Dessutom har det ursprungliga syftet, att stoppa varumärkesintrång och kommersiell fildelning, breddats kommersiell fildelning är nu borttaget ur direktivet vilket skapar oändliga möjligheter att kräva ungdomar på enorma skadestånd och sedan få dem fängslade. "
Citera
2008-12-23, 10:33
  #2
Medlem
Apspektakels avatar
Alla som är förvånade räcker upp en hand...
Knappast oväntat.
Citera
2008-12-23, 10:50
  #3
Avstängd
Ännu ett skäll att rösta på piratpartiet.

Med så stora skadestånd lär en hel del korruption spela in, kan inte vara så svårt att ändra ip-adresser på så kallade skärmdumpar. Om man kan få in tre miljoner kronor i skadestånd så har man nog tid att göra ett bra jobb i Photoshop. Eller vara inte hacka någons dator och lägga in litet filmer på deras dator. Makabert med fyra år som maxstraff, många oskyldiga lär drabbas om detta träder i kraft.
Citera
2008-12-23, 10:54
  #4
Medlem
BaalZeBubs avatar
En lustig effekt av detta är att om man betalar skadestånd enligt Ipred, alltså civilrättsligt, så har man ju också visat att man begått ett brott. Alltså kan man därefter, genom Ipred2 och/eller den lagstiftning som redan finns, dömas för brottet och dessutom få betala böter. Ett brott kan enligt svensk lag inte förhandlas bort, så det räcker inte med att göra en överenskommelse med piratbyrån eller dylika gangsters.
Citera
2008-12-23, 13:23
  #5
Medlem
Jag blir en aning irriterad på detta

Om man nu efter IPRED2 fortfarande anser att detta är bra, så har man något allvarligt fel i skallen. Straffen för fildelning skjuter i höjden medan andra brott står helt stilla. När Moderaterna sa att dom ville ta krafttag mot brottslingar, så trodde jag man menade brotten som skadar direkt på människan, inte enbart jobba för storföretagen.

Den senaste tiden har jag hört hur alla högerpolitiker om och om säger att äganderätten är väldigt viktig för dom, man ska inte stjäla andras saker. Varför höjer man inte straffen för inbrott och ökar resurserna för att lösa dessa brott då? Här skapas det inte några kontroversiella lagar överhuvudtaget.

För vad råkar man helst ut för, ärligt talat, att någon skulle tanka något man skapat eller få inbrott i sitt hem?
Citera
2008-12-23, 14:00
  #6
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bon.Bowa
Om man nu efter IPRED2 fortfarande anser att detta är bra, så har man något allvarligt fel i skallen. Straffen för fildelning skjuter i höjden medan andra brott står helt stilla. När Moderaterna sa att dom ville ta krafttag mot brottslingar, så trodde jag man menade brotten som skadar direkt på människan, inte enbart jobba för storföretagen.

Den senaste tiden har jag hört hur alla högerpolitiker om och om säger att äganderätten är väldigt viktig för dom, man ska inte stjäla andras saker. Varför höjer man inte straffen för inbrott och ökar resurserna för att lösa dessa brott då? Här skapas det inte några kontroversiella lagar överhuvudtaget.

För vad råkar man helst ut för, ärligt talat, att någon skulle tanka något man skapat eller få inbrott i sitt hem?
Varför måste man jämföra två olika brott med varandra? Det blir liksom inte legalt att köra i 200 bara för att det har begåtts ett bankrån samma dygn.

Du efterlyser hårdtag mot brottslingar. Varsågod! IPRED till din ära.
Citera
2008-12-23, 14:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Varför måste man jämföra två olika brott med varandra? Det blir liksom inte legalt att köra i 200 bara för att det har begåtts ett bankrån samma dygn.

Du efterlyser hårdtag mot brottslingar. Varsågod! IPRED till din ära.


Förstår inte riktigt din jämnförelse där. Nej, klart det inte blir lagligt att köra i 200 för att det begås ett bankrån någonstans i Sverige, vad är det du vill ha sagt egentligen?

Det jag påpekade var hyckleriet i det hela. Hur man står där och säger att äganderätten är viktig för en, men samtidigt bryr man sig inte om brott som är riktade mot vanliga medborgare.

Jag kan inte minnas senast man tog krafttag mot den såkallade vardagsbrottsligheten. Det är väl den brottsligheten medborgare bryr sig mest om, och även den man tänker på när en politiker säger att nu ska det tas hårda tag mot brottslingar. Inte fan trodde jag man menande att man ska haffa fildelare och utdela miljonböter och flera års fängelse via IPRED2.
Citera
2008-12-23, 15:27
  #8
Medlem
Det är vi som kommer få uppleva '84!

Är det bara jag som väntar med spänning?
Citera
2008-12-23, 15:46
  #9
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bon.Bowa
Straffen för fildelning skjuter i höjden medan andra brott står helt stilla.
De vill även höja maxstraffet för mord till 18 års fängelse så att de inte höjer straffen för andra brott är inte riktigt sant. Fast jag håller med om att fyra års fängelse och 3 miljoner i böter för upphovsrättsbrott låter lite överdrivet.
Citera
2008-12-23, 18:22
  #10
Avstängd
mildosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettakort
Ännu ett skäll att rösta på piratpartiet.

Med så stora skadestånd lär en hel del korruption spela in, kan inte vara så svårt att ändra ip-adresser på så kallade skärmdumpar. Om man kan få in tre miljoner kronor i skadestånd så har man nog tid att göra ett bra jobb i Photoshop. Eller vara inte hacka någons dator och lägga in litet filmer på deras dator. Makabert med fyra år som maxstraff, många oskyldiga lär drabbas om detta träder i kraft.

Men alltså... varför diskuterar ingen STIMS lagliga variant på fildelning?

Jag själv räknade ut bara på skoj jämfört med spotify 99 så tar jag 500kr

Det skulle ge 3 miljarder om x antal personer betalade 500kr. 1 miljard åt musikbranchen

1000 musikartister skulle kunna dela på 100.000 var... 900 miljoner kr kvar att leka med

Jag tror inte Spotify har betalat musikbranchen 1 miljard va?

Ingen ipred - ingen film. Filmbranchen får de resterande 2 miljarderna. Får Svensk Film 2 miljarder i erstättning från staten?

Men det är klart... efter att sett propagandan om ipred på riksdagen där Eva Dahlgren och Alexander Bard säger att man inte kan leva på sina verk men för Spotify 99kr

Ja men då är det väl så då?

Och det viktigaste av allt med laglig fildelning och ersättningen med den

Hur många måste APB och IFPI stämma för att nå samma ersättning på 3 miljarder?
Citera
2008-12-23, 18:35
  #11
Avstängd
Är inte en stor del av kostnaden för DVD-skivor och CD-skivor tänkt att gå till artister, eller håvar staten in de pengarna? Vad jag förstått så får artister inga extra pengar från statskassan.
Citera
2008-12-23, 19:16
  #12
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bon.Bowa
Förstår inte riktigt din jämnförelse där. Nej, klart det inte blir lagligt att köra i 200 för att det begås ett bankrån någonstans i Sverige, vad är det du vill ha sagt egentligen?

Det jag påpekade var hyckleriet i det hela. Hur man står där och säger att äganderätten är viktig för en, men samtidigt bryr man sig inte om brott som är riktade mot vanliga medborgare.

Jag kan inte minnas senast man tog krafttag mot den såkallade vardagsbrottsligheten. Det är väl den brottsligheten medborgare bryr sig mest om, och även den man tänker på när en politiker säger att nu ska det tas hårda tag mot brottslingar. Inte fan trodde jag man menande att man ska haffa fildelare och utdela miljonböter och flera års fängelse via IPRED2.
Jo, men nu höjer dom straffet för ett slags brott, då är det fel på det också.

Hur fan ska du ha det? Ska straffen bara skärpas för dom brotten du anser är rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback