2003-08-17, 23:13
äldre konto (old)
Ej medlem
undrar hur olagligt det är att köra med en el scooter i trafiken? en så kallad depå moppe. någon som vet vad det står i lagen om sådant här?

http://www.cykelkedjan.se/elscooter.htm
Citera
2003-08-18, 12:28
Medlem
Stonecakes avatar
Den är olaglig!
Läste bara för några veckor sedan om dessa scootrar!
Kommer bara inte ihåg var! :?
Det jag kommer ihåg var att den skulle igentligen klassas som en Eu-moppe och att bromsen var alldeles för klen!Fick ej framföras på allmän väg enligt polisen.

Jag ska försöka hitta en länk!
Citera
2003-08-19, 20:55
Medlem
Dr.Dings avatar
Detta är klassningen för cyckel!
(och den för ju som alla vet framföras på allmän väg)

Utdrag ur vägverkets trafikdefinitioner. Lag 2001:559:

Cykel

1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. En eldriven rullstol som förs av den åkande och är konstruerad för en hastighet av högst 15 kilometer i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.
Citera
2003-08-20, 14:00
äldre konto (old)
Ej medlem
Helvete heller.. varför står det i te.x. Jula-katalogen att den är olaglig på allmän väg?

Jag äger själv en goped.. bensindriven, och ser polisen mig på den så kan de dra mitt vanliga B-körkort också! (säker källa)

Men jag undrar om polisen verkligen är så vronga.. nej.. de tar nog inte så hårt på det. Men ser de att man är olämplig på med sån och blir "arga" kan dom dra ditt kort.
Citera
2003-08-20, 17:28
Medlem
Dr.Dings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jip
Helvete heller.. varför står det i te.x. Jula-katalogen att den är olaglig på allmän väg?

Jag äger själv en goped.. bensindriven, och ser polisen mig på den så kan de dra mitt vanliga B-körkort också! (säker källa)

Men jag undrar om polisen verkligen är så vronga.. nej.. de tar nog inte så hårt på det. Men ser de att man är olämplig på med sån och blir "arga" kan dom dra ditt kort.

Vem har sagt att dom är lagliga?

Vad jag vet så finns det 2 elfordon som får köras på allmän väg i sverige.
(förutom permobiler och liknande då)

1, EleBike Style som finns att köpa på www.elebikecenter.com (räknas som cykel)

2, Pacelite HCF-737 elscooter som fått EEC godkännande och därmed får köras på allmän väg. http://www.campingforum.nu/pages/article_show.asp?articleguid=3411
Citera
2003-08-20, 19:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Detta är klassningen för cyckel!
(och den för ju som alla vet framföras på allmän väg)

Cyklar är lagliga :D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in