Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-22, 21:07
  #1
Medlem
Flytande_argots avatar
Vet inte riktigt var jag skulle placera den här frågan men jag chansar på språk, kan väl flytta den om det finns nåt bättre ställe.

Hur kommer det sig att det bara är doktorstiteln som överlevt som just titel i vårt moderna samhälle? Vi säger ju inte Ingenjör Bengtsson eller Brandmästare Karlborg och liknande? Så varför är det fortfarande så vanligt att lägga till och markera just doktorsyrket på det här viset?
Citera
2008-12-22, 21:09
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Det är för att fjäska så att diagnos och behandling ska bli den bästa.
Om man inte dr:ar så blir man felmedicinerad och satt på nästan evig väntelista.
Citera
2008-12-22, 21:18
  #3
Medlem
Flytande_argots avatar
Aj fan! Jag säger använder nämligen aldrig doktorstiteln när jag är på läkarbesök. Däremot så brukar ju sekreteraren i receptionen vara noga med det.

- Tjena, jag skulle träffa Lasse Andersson klockan 10:30
- Doktor Andersson är upptagen med en patient, men sitt ner och vänta så ropas du upp.

Har svårt att tro att jag skulle undanhållas medicinsk behandling på grund av detta?

Men finns det fler yrken där vi fortfarande använder yrkestiteln på det här viset?
Citera
2008-12-22, 21:22
  #4
Medlem
Maizers avatar
Advokat används väl fortf?
Advokat Svensson väntar på dig på kontoret.
Citera
2008-12-22, 21:23
  #5
Medlem
Stilnocttomtens avatar
Om man bläddrar lite i valfri telefonkatalog så hittar man inte sällan fil.mag Stina Karlsson, med.lic Styrbjörn Swanhaals, tek.dr Urban Turban, jur.kand Sten-Birger Lagvrång med många fler. Titlar är nog generellt något som man är stolt över, men idag skuttar ju folk av olika skäl mellan fyrtioelva olika yrken under sin levnad. Att skomakaren blir vid sin läst livet ut är inte lika vanligt nu som då. Gå på en genomsnittlig kyrkogård och se alla tågmästare, hemmafruar, betongarbetare osv osv som ligger nedgrävda.

Vad ska det stå på våra gravar?
Diversearbetare, arbetsmarknadspolitiskt sysselsatt, förtidspensionerad samt slutligen stendöd?
Citera
2008-12-22, 21:25
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Åk till Tyskland, det måste vara titlarnas storrike.
Missar du en titel där är du rökt!
Citera
2008-12-22, 21:30
  #7
Medlem
ейныйs avatar
Det är kanske lite av yrkesjargong som lever kvar sen äldre tider på sjukhusen och klinikerna. Möjligen hjälper det att skapa förtroende för läkaren, att det inte är vilken Johansson som helst man träffar. Minst så viktigt när en uppsjö olika nervösa syndrom är de nya folksjukdomarna.

Annars kan det ju vara för att det i högre grad än i andra yrken är viktigt vilken doktor man går till. Du frågar sköterskan i receptionen efter doktor Duktig specifikt, eftersom du inte vill träffa doktor Uschlig.

Om det redan klart att det är en läkare man pratar om bör man väl utan vidare bara använda namnet utan titel, t.ex. Hakim på Citykliniken.

Jag kallar min husläkare vid förnamn, så jag vet inte riktigt.
Citera
2008-12-22, 21:33
  #8
Medlem
Stilnocttomtens avatar
De kompisar jag har som är läkare säger att man vänjer sig. Dock är det, i deras fall, vanligare att det är sjuksköterskorna och uskorna som använder "Doktor" och då i ett arbetsledande tilltal, som "chefen"; "Doktorn", i tid och otid, medan de flesta patienter använder förnamn, "du" eller "ni".

"Doktor" i tredjeperson är ju ganska självklart.
- Förklarade doktorn hur du kör upp de här pillrena i rektum?
- Ja, det förklarade doktorn mycket noga.

Min mormor, som är knappt 200 år förväntar sig att bli tilltalad direkt i tredjeperson:
- Vill mormor ha lite mer kaffe? Vill mormor ha en konjak till kaffet? Vill mormor ha en cigarett till konjaken? Vill mormor ha en stroke till cigaretten?
Citera
2008-12-22, 22:16
  #9
Medlem
AFIs avatar
Vem fan vill bli tilltalad sopgubben Larsson? Det är ju människor med högre utbildningar som gärna tar på sig tituleringar eftersom det är statusbetonat, långa utbildningar som inte vem som helst tar sig an antar jag...Socialgrupp 1 har rätt att titulera sig, andra sociala skikt som titulerar sig blir åtlöje (Städare jansson?)
Citera
2008-12-22, 22:52
  #10
Medlem
Stilnocttomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AFI
Vem fan vill bli tilltalad sopgubben Larsson? Det är ju människor med högre utbildningar som gärna tar på sig tituleringar eftersom det är statusbetonat, långa utbildningar som inte vem som helst tar sig an antar jag...Socialgrupp 1 har rätt att titulera sig, andra sociala skikt som titulerar sig blir åtlöje (Städare jansson?)
'

Lokalhygientekniker Jansson, om jag får be.

:P
Citera
2008-12-22, 23:08
  #11
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilnocttomten
'

Lokalhygientekniker Jansson, om jag får be.

:P

Helt fel.

Renhållningsarbetere Jansson om jag får be. Min syster kan du kalla lokalhygientekniker då hon skurar golv hela dagarna.
Citera
2008-12-22, 23:10
  #12
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AFI
Vem fan vill bli tilltalad sopgubben Larsson? Det är ju människor med högre utbildningar som gärna tar på sig tituleringar eftersom det är statusbetonat, långa utbildningar som inte vem som helst tar sig an antar jag...Socialgrupp 1 har rätt att titulera sig, andra sociala skikt som titulerar sig blir åtlöje (Städare jansson?)

Men om man tittar på andra yrkesgrupper med långa och statusfyllda utbildningar så är det ett rätt utrotat beteende att hålla på och strutta runt och titulera sig. Det är väl i stort sett bara läkare som gör det. Det är dessutom den enda yrkesgrupp där andra faktiskt hemfaller åt att använda deras titel i samtal och annan kommunikation.

Eller förekommer det här med militära gradbeteckningar kanske?

- Jag bjöd in kapten Andersson till mötet eftersom han hade erfarenhet av det hela.

Det låter nästan mer troligt än att någon skulle säga doktor i en sån mening? Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback