Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-30, 18:50
  #1237
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sionvise
Angående Fedor så mötte han alla dåtidens största utom Josh Barnett.
Det var mer pengar i Pride på den tiden så de flesta av UFCs Champs tog sig över till Japan och provade lyckan.
Med det sagt så vete fan om Fedors svit skulle hållt sig så länge om han kört i bur istället för ring?
Hans stil passade ringen mycket bättre.
Tror inte att det skulle gått lika bra mot tex Coleman i buren.
Särskilt inte med tanke på armbågar (vilket inte tilläts i Pride)och Ufcs dåvarande regelverk som tillät skallningar.

Men det ska ju inte vara en diskussion om regler så njaaaa då får fan Fedor vara goat ändå!

Skallningar var redan förbjudna i UFC när Fedor var i Pride. Värt att tänka på att Fedor samtidigt som han körde MMA och tävlade i Combat Sambo som tillåter, skallningar, armbågar och pungsparkar.

Ja, Barnett var den enda i Pride som han aldrig mötte, i UFC var det i stort sett bara Randy Couture.

Tim Sylvia var den mest dominanta tungviktaren i UFC under Fedors tid, Sylvia fick stryk av Fedor rätt så snabbt. Matchen före kom Sylvia också från en jämn titelmatch som han förlorade mot Nogueira.

Utöver Sylvia i UFC är det också Mir och Arlovski, båda två fick stryk av Fedor.

Jag tror inte buren hade varit någon större hinder men kan hålla med om att det skulle vara det största hindret. Däremot hade han nog kunnat anpassa sig. Judo och grek-romersk brottning har visat sig vara de effektivaste stilarna mot burväggen och Fedor har som bekant en bakgrund i Judo. Vi fick se både Sonnen och Mir bli slängde som dockor när de tryckte upp Fedor mot buren.
Citera
2022-12-30, 23:49
  #1238
Medlem
Var tvungen att googla det där med skallningar och du har rätt.
Dom var förbjudna när Pride drog igång.
Minnet svek mig,hade för mig att dom var godkända lite längre.
Citera
2022-12-31, 00:03
  #1239
Medlem
Matsu-sans avatar
Gsp
Citera
2023-01-03, 04:07
  #1240
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sionvise
GSP har allt lite fler förluster än så.Matt Hughes tog han i deras första möte.
Sen så borde Hendricks fått vinsten i deras match.

Royce Gracie vann ju 3 av 4 ufc turneringar och borde kanske nämnas?
Han vann ju även sin match i den turneringen han inte vann men kunde inte köra nästa pga skada.

Alla snackar om Royce jag vet inte riktigt känns som han körde mot mkt ''cans'' som inte kunde submissions riktigt då är det ju busenkelt att vinna right? Tar inte ifrån honom det han gjorde men jag tycker nästan man borde kolla på kompletta fighters mot varandra..

Någon som borde få mer respekt är ju Bas Rutten. Han var ett jävla odjur när han körde. Hade vart kul att se Wanderlei, Fedor, Cro Cop, Bas i en turnering och se resultatet.
Citera
2023-01-03, 11:13
  #1241
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Någon som borde få mer respekt är ju Bas Rutten. Han var ett jävla odjur när han körde. Hade vart kul att se Wanderlei, Fedor, Cro Cop, Bas i en turnering och se resultatet.

Bas är väl lite generationen före dom och tror han skulle åka på stryk. I stort sett alla matcher han körde var utan GnP också i Pancrase. Mot någon som Fedor hade det inte gått så bra.
Citera
2023-01-03, 23:20
  #1242
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Bas är väl lite generationen före dom och tror han skulle åka på stryk. I stort sett alla matcher han körde var utan GnP också i Pancrase. Mot någon som Fedor hade det inte gått så bra.


ja det kanske är sant iof men när man ser honom fightas så ser det så jävla cleant ut. Sjukt också att han rensade alla vakter på spy bar i sthlm på 90 talet haha
Citera
2023-01-07, 19:09
  #1243
Medlem
haresEars avatar
Fedor
Rickson
Citera
2023-02-06, 11:30
  #1244
Medlem
Heltokig jämförelse. Royce Gracie och den eran var för mkt konstigheter inkl. vissa närmast uppgjorda matcher iom hur motståndare valdes och att de tom själva ibland var inblandade i den biten. Sånt där leder i alla seriösa organisationer idag till avstängning.

Jmf med kontexten. GSP och många andra skulle totalt krossa Royce m.fl. ur den där sekten/klanen på den tiden. Inget konstigt med det. De var inte skolade i MMA utan en mer oslipad/outvecklad form (vale tudo) + jiujitsu då såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av sionvise
GSP har allt lite fler förluster än så.Matt Hughes tog han i deras första möte.
Sen så borde Hendricks fått vinsten i deras match.

Royce Gracie vann ju 3 av 4 ufc turneringar och borde kanske nämnas?
Han vann ju även sin match i den turneringen han inte vann men kunde inte köra nästa pga skada.
Citera
2023-02-06, 15:46
  #1245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RastaFari22
Heltokig jämförelse. Royce Gracie och den eran var för mkt konstigheter inkl. vissa närmast uppgjorda matcher iom hur motståndare valdes och att de tom själva ibland var inblandade i den biten. Sånt där leder i alla seriösa organisationer idag till avstängning.

Jmf med kontexten. GSP och många andra skulle totalt krossa Royce m.fl. ur den där sekten/klanen på den tiden. Inget konstigt med det. De var inte skolade i MMA utan en mer oslipad/outvecklad form (vale tudo) + jiujitsu då såklart.
När Royce gjorde riktig MMA debut eller vad vi nu skall kalla det på UFC 50 så mötte han Matt Hughes i vad som kan kallas för en dåtida superfight och fick rådäng med ungefär de UFC reglerna vi har idag 🙂

Man tyckte nästan synd om honom efter den förnedringen och det var (om jag inte missminner mig) det sista vi fick se av Royce Gracie i UFC och MMA sammanhang öht.
Citera
2023-02-08, 22:46
  #1246
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
När Royce gjorde riktig MMA debut eller vad vi nu skall kalla det på UFC 50 så mötte han Matt Hughes i vad som kan kallas för en dåtida superfight och fick rådäng med ungefär de UFC reglerna vi har idag 🙂

Man tyckte nästan synd om honom efter den förnedringen och det var (om jag inte missminner mig) det sista vi fick se av Royce Gracie i UFC och MMA sammanhang öht.
Varför inte bara kolla upp det innan du skriver? Han vann två matcher efter det mot Sakuraba och Ken Shamrock och sen la han ner. Matchen mot Hughes var på UFC 60, inte 50. 13år efter första UFC och mot en 13 år yngre motståndare och Matt Hughes var ju ingen nobody heller. Jag tycker GSP har en vettig åsikt om det där, han säger att Royce är GOAT just för vad han betytt för MMA och att han var bäst där och då men att tiderna förändras så att den bäste någonsin har antagligen inte fötts än. Många säger ju att Rickson var bättre exempelvis men det var Royce som var där i UFC1.

Jag tycker GSP är GOAT. Dvs. "GREASTEST of all time" möjligtvis kan Jon Jones vara "BOAT" alltså best of all time men det finns inget som är "great" med Jon Jones. Khabib är mest överskattad och Stipe är mest underskattad för övrigt.
Citera
2023-02-09, 10:12
  #1247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Varför inte bara kolla upp det innan du skriver? Han vann två matcher efter det mot Sakuraba och Ken Shamrock och sen la han ner. Matchen mot Hughes var på UFC 60, inte 50. 13år efter första UFC och mot en 13 år yngre motståndare och Matt Hughes var ju ingen nobody heller. Jag tycker GSP har en vettig åsikt om det där, han säger att Royce är GOAT just för vad han betytt för MMA och att han var bäst där och då men att tiderna förändras så att den bäste någonsin har antagligen inte fötts än. Många säger ju att Rickson var bättre exempelvis men det var Royce som var där i UFC1.

Jag tycker GSP är GOAT. Dvs. "GREASTEST of all time" möjligtvis kan Jon Jones vara "BOAT" alltså best of all time men det finns inget som är "great" med Jon Jones. Khabib är mest överskattad och Stipe är mest underskattad för övrigt.
My bad skulle ha kollat upp det bättre. Förövrigt så håller jag med om GSP som är min personliga favoritfighter genom alla tider.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback