2024-08-10, 02:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Köpare är fan idioter. En kompis skulle sälja ett gäng gamla bildäck med fälg. Han ville bara slippa åka till återvinningen med dem. Fälgarna var inte snygga men fungerande. Han begärde typ 200 för alla fyra, och nån jävla pappskalle undrade om det fanns garanti kvar.
Men så kan man tycka att säljare är idioter också. Du vill sälja en båt för 800.000 men lägger upp helt värdelösa och alldeles för få bilder, för att du är för snål för att betala det lilla exyra som det kostar.

Efter en första kontakt via meddelanden så kan man skicka hur jävla många bilder som helst via meddelanden.

Folk är inte "idioter" bara för att dom väljer andra metoder än du tycker att dom ska göra. Man kanske har bilder "man inte vill sprida till alla" innan man fått kontakt med en seriös och intresserad köpare.

För att gå till trådens ämne, så tycker jag att dom flesta är bra på att svara fort och seriöst. Sedan finns det en funktion som visar hur fort säljare svarat tidigare.
Citera
2024-08-10, 05:57
Medlem
Därför att det finns dom som gillar att ringa runt till dom som säljer för att dryga sig.
Citera
2024-08-10, 07:28
Medlem
Jag säljer ganska mycket på Blocket, ofta mindre hobbyprylar som går att skicka. Köpare är kanske 6 av 10 gånger struliga trots att jag är väldigt rak och tydlig i kommunikationen, som om jag vore företagare. Många dumma frågor, velande, svarar lite när de känner för det, prutar utan anledning, kommer med bytesförslag som aldrig i helvetet vore aktuella. Och då ofta långt senare i förhandlingarna, när de redan ödslat din tid. Som att de njuter av att härska i sin roll som köpare. Krävs inte mycket fantasi för att inse att det är ännu värre med fordon där man måste bestämma tid med köpare som ska komma över.

Jag tar numer ALDRIG hem köpare längre om det inte är unga personer med bra förmåga att kommunicera. Det finns inte på kartan. Fan vad många lustiga människor som kommit hit klämt på prylar, snackat skit i timmar för att sedan inte ens köpa prylen utan någon riktig anledning. Och då är de typ alltid försenade. Skitkul att reservera sig mitt på dagen under helgen för att vänta på en köpare som kommer för sent och sen våldtar dig socialt.
Citera
2024-08-10, 23:50
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Jag säljer ganska mycket på Blocket, ofta mindre hobbyprylar som går att skicka. Köpare är kanske 6 av 10 gånger struliga trots att jag är väldigt rak och tydlig i kommunikationen, som om jag vore företagare. Många dumma frågor, velande, svarar lite när de känner för det, prutar utan anledning, kommer med bytesförslag som aldrig i helvetet vore aktuella. Och då ofta långt senare i förhandlingarna, när de redan ödslat din tid. Som att de njuter av att härska i sin roll som köpare. Krävs inte mycket fantasi för att inse att det är ännu värre med fordon där man måste bestämma tid med köpare som ska komma över.

Jag tar numer ALDRIG hem köpare längre om det inte är unga personer med bra förmåga att kommunicera. Det finns inte på kartan. Fan vad många lustiga människor som kommit hit klämt på prylar, snackat skit i timmar för att sedan inte ens köpa prylen utan någon riktig anledning. Och då är de typ alltid försenade. Skitkul att reservera sig mitt på dagen under helgen för att vänta på en köpare som kommer för sent och sen våldtar dig socialt.
Haha.

Jag skulle sälja en bärbar sprillans fräsch dator.

Åker hem till flanet och sitter i hans soffa och hans fru lagar mat. Barnen hoppar i soffan. Han fladdrar runt, dribblar och slänger upp datorn i luften och gör detta i ytterligare 20 minuter minst. Sedan ångrar han sig och säger att han inte är intresserad. Då bestämde jag mig för att jag aldrig mer "åka" till någon och visa skit bara för att sälja även om jag hade min häxinstinkt att det var någorlunda liten chans att köpet skulle gå igenom. Aldrig gjort det innan och inte sedan dess. Jag mår som ett ess.
Citera
2024-08-11, 15:04
Medlem
Vilka slags frågor syftar du på?

Blocket borde ha någon slags funktion där det kostade 2000 kr att ställa en fråga om en annons, ifall annonsen redan hade med all basal information.
Värsta sortens köpare som finns är alla dessa jävla nördar som har 5000 tusen frågor om alltifrån om motorns lager är tillverkade av kallrullat stainless steel carbon och om det finns utrymme för 9.2 Dolby surroundljud i kajutan osv. Jag har fått alla slags idiotiska frågor.

Tidigare brydde jag mig om att svara på köpares alla olika sorters skitfrågor innan jag insåg att jag skulle behöva heltidsanställa ett team för att hinna svara på all irrelevant skit. Nu svarar jag aldrig mer på det mesta basala man kan behöva veta, men oftast står det ju redan i annonsen.

De flesta vill ju bara sälja bort någonting som man inte har större användning av men man gör det ju inte till priset av att spendera halva sin fritid på att diskutera med massa idioter och nördar. I sådana fall ska man betala bättre.
Senast redigerad av HansVonFreudhaus 2024-08-11 kl. 15:07.
Citera
2024-08-11, 15:22
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
för att de drar till sig wt... och behöver hjälp och pengar till mat
Citera
2024-08-12, 11:02
Medlem
Har gett upp helt på sidor såsom Blocket, helt hopplöst. 80% av folk som kontaktar en snackar på bryten svenska, ska alltid komma o kolla, prutar typ 50% på priset osv osv. Hela proccessen blir bara så otroligt jobbig. Finns en anledning till att subreddits som pundarblocket existerar.. Som tidigare kommentator skrev, drar till sig Sveriges största WT. Intressant fenomen.
Citera
2024-08-12, 13:17
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ffrank95
Har gett upp helt på sidor såsom Blocket, helt hopplöst. 80% av folk som kontaktar en snackar på bryten svenska, ska alltid komma o kolla, prutar typ 50% på priset osv osv. Hela proccessen blir bara så otroligt jobbig. Finns en anledning till att subreddits som pundarblocket existerar.. Som tidigare kommentator skrev, drar till sig Sveriges största WT. Intressant fenomen.
Bryten svenska
Citera
2024-08-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
Bryten svenska
Ja det var lite ironiskt faktiskt. My bad
Citera
2024-08-12, 17:47
Hahahah sjukaste jag läst på länge, men oj så sant

Kan det vara så att människor i allmänhet blivit mycket mer konstiga nu för tiden?

Ensamheten, livet framför datorn. Jag vet inte, något känns väldigt konstigt.
Citera
2024-08-12, 18:10
Medlem
Jag säljer ganska mycket på Blocket. Blir väl i snitt en affär i veckan, så runt 50 affärer om året. Jag skulle uppskatta att runt 60% av alla svar jag får ser ut så här:

Hej
Kan du skicka fler bilder?
Citera
2024-08-12, 21:09
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Jag säljer ganska mycket på Blocket. Blir väl i snitt en affär i veckan, så runt 50 affärer om året. Jag skulle uppskatta att runt 60% av alla svar jag får ser ut så här:

Hej
Kan du skicka fler bilder?

Har du 2 bilder på båt annons kommer folk fråga efter fler bilder?

Men tycker det verkar som de flesta tycker köparna är luffare, men säljarna är i min erfarenhet lika WT.

Här är exempel på en bra blocket annons för båt, man märker att säljarn är seriös samt har en rimlig prisantydan.
https://www.blocket.se/annons/stockh...ler/1401161458
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in