Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 18:18
  #745
Medlem
nihilverums avatar
Flyttar tråden för sammanfogning med samlingstråd.

Ekonomi: övrigt --> Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum

/Moderator
Citera
2018-03-05, 10:24
  #746
Medlem
Nu så har jag fått ett email där det står att
betalningen tog för lång tid och måste
göras med telefon, så nu har jag gjort det
och annonsen är inne.

Tack för tipset om att öppna kortet.
__________________
Senast redigerad av Mustellaminuta 2018-03-05 kl. 10:26.
Citera
2018-03-23, 14:04
  #747
Medlem
Samowiedzas avatar
Vad är poängen med att bestämma tid och låta bli att dyka upp? Är det fylleköp som ångras dagen efter? Biltjuvar som samlar adresser?
Citera
2021-04-18, 15:18
  #748
Medlem
Äger en cykel jag fick av farsan för ett par år sedan. Bara står och samlar damm nu så tänkte sälja den på Blocket.
Min fråga är gällande kvitto. Har inget kvitto och farsan har inte sparat något heller.
Kan jag sälja den utan kvitto eller är Blocket stränga gällande detta?
Vill folk ens besvära sig köpa något utan kvitto?
Vet inget om cyklar eller annonsförsäljning.
Har de ramnummer jag kan kolla och sedan kolla om cykeln någonsin anmälts stulen eller så för att styrka till köpare?
Någon hemsida man använder eller ringer man någonstans?
Citera
2021-05-05, 17:02
  #749
Medlem
Skulle lägga ut en annons.
Den blir inte godkänd.

Hade ingen kamera tillgänglig så snodde en bild från netonnet, alltså en annonsbild på varan.

Nu ska jag tydligen behöva skicka in bild på id tillsammans med varan. Haha alltås vad i hela helvete.
jag skrev fuck you och sen la jag ut varan på facebook istället.

Förut hade jag aldrig problem med blocket men senaste året har jag haft problem flera gånger med att de ska verifiera och skit.
Citera
2021-05-05, 17:27
  #750
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Skulle lägga ut en annons.
Den blir inte godkänd.

Hade ingen kamera tillgänglig så snodde en bild från netonnet, alltså en annonsbild på varan.

Nu ska jag tydligen behöva skicka in bild på id tillsammans med varan. Haha alltås vad i hela helvete.
jag skrev fuck you och sen la jag ut varan på facebook istället.

Förut hade jag aldrig problem med blocket men senaste året har jag haft problem flera gånger med att de ska verifiera och skit.
Antar att det är på förekommen anledning, alltså att för många kör med bluffar, som spiller över på Blocket.

Hade ingen kamera tillgänglig? Hade du ingen mobil heller?
Citera
2021-05-05, 17:34
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Antar att det är på förekommen anledning, alltså att för många kör med bluffar, som spiller över på Blocket.

Hade ingen kamera tillgänglig? Hade du ingen mobil heller?
nej. betalade med kort
Citera
2021-05-29, 01:47
  #752
Medlem
bombaccis avatar
Det är både kul att sälja på blocket men även frustrerande eftersom folk inte tycks läsa annonsen, plus alltid vill pruta och folk ska mest snacka, "tänka" och ibland komma med konstiga erbjudanden.

Det kan kännas frustrerande när man får samma fråga igen som man redan svarat på fem gånger tidigare och som tydligt står i annonstexten.

Sedan folk som skickar 10 meddelande utan att komma till avslut. Sen finns det folk som ställer rätt dumma frågor och när jag börjar fundera på om de ens skulle klara av det de vill köpa så säger de att de är experter

Något som var lite lustigt är att när jag tydligt ville sälja så bad en mig komma och föreläsa om grejen för några, jag skulle få betalt för en timma ( sen skulle det ta mig att åka två-tre timmar dit bara mmmmm). Jag var inte så intresserad av det.

Ett annat frustrerande är att det finns folk som tycker att JAG ska maila dem eller ringa dem. Nej det är du som har kontaktat mig och påstår dig vilja köpa, då får du skriva till mig, och varför skriva till en annan adress när vi har blocket redan?

Det roliga är när man får ett "ja, jag kommer på onsdag o köper det".

Funderar på att importera lite grejer o prova att sälja på blocket, men det lär fresta på mitt tålamod.

är folk så snåla eller fattiga så de har inte råd att köpa grejer för 5-2000 kr ? de som bara vill snacka, misstänker jag inte har några pengar.

Det är fult när man kommit överrens om ett pris och ska träffas och någon försöker köra med "jag har bara X på mig"

kommer inte acceptera sånt. framförallt inte sånt jag redan säljer för underpris.
Citera
2021-05-29, 06:17
  #753
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ett annat frustrerande är att det finns folk som tycker att JAG ska maila dem eller ringa dem. Nej det är du som har kontaktat mig och påstår dig vilja köpa, då får du skriva till mig, och varför skriva till en annan adress när vi har blocket redan?

Kom att tänka på för ett antal år sedan när jag sålde en bil på Blocket, jag var - likt du - extremt tydlig med vad som såldes och villkoren för affären. Då insåg jag att det var en j-a tur att jag inte lämnade ut telefonnummer i annonsen, eftersom jag då förmodligen begått seppuku pga alla idioter som sökte kontakt. På det viset kunde jag sortera ut vilka jag själv ville ringa och prata med. Bilen jag sålde var min "andrabil" och jag tror jag skulle ha 9500:- för den prutat och klart. En av de första som kontaktade mig var en arab som ville byta sin Mercedes som rullat 25 varv runt jorden mot min bil och sen vill han ha 35.000:- i handen förutom själva bytet. Jag skrev tydligt att jag inte var intresserad av någon som helst sorts byte. Även om jag hade varit det så var hans hottade taxi-Mercedes med golvet fullt av solrosfrön ungefär det sista på jorden jag skulle byta med. Den var dessutom lackad i någon slags grön nyans som mest såg ut som en blandning mellan galla och mögel.

Dåre nummer två bodde i Norrköping och ville bestämt att jag skulle köra ner dit (då på den tiden bodde jag i Stockholm) så han fick provköra den... Han var dessutom rätt aggressiv i sitt sätt och mitt svar att det kunde han glömma föll inte i god jord kan man säga. Funderade på att polisanmäla hans hot (han skulle "knylla" alla kvinnor i min släkt), men jag hade inte tid just då så jag hoppade över det.

Så Blocket är bra på många sätt, men det kan också ge gråa hår i förtid. Säljer man bilar eller armbandsur på Blocket så kan man räkna med ett särskilt klientel som dyker upp, det får man vara beredd på. Jag har alltid valt att inte visa regnummer på bilen och inte heller mobilnummer i annonsen och det har nog gjort att jag har förståndet i behåll. Någorlunda åtminstone. Knappt enligt vissa.
__________________
Senast redigerad av Oddball 2021-05-29 kl. 06:20. Anledning: Korrigerade stavningen/böjningen på ett ord.
Citera
2021-05-29, 11:54
  #754
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kom att tänka på för ett antal år sedan när jag sålde en bil på Blocket, jag var - likt du - extremt tydlig med vad som såldes och villkoren för affären. Då insåg jag att det var en j-a tur att jag inte lämnade ut telefonnummer i annonsen, eftersom jag då förmodligen begått seppuku pga alla idioter som sökte kontakt. På det viset kunde jag sortera ut vilka jag själv ville ringa och prata med. Bilen jag sålde var min "andrabil" och jag tror jag skulle ha 9500:- för den prutat och klart. En av de första som kontaktade mig var en arab som ville byta sin Mercedes som rullat 25 varv runt jorden mot min bil och sen vill han ha 35.000:- i handen förutom själva bytet. Jag skrev tydligt att jag inte var intresserad av någon som helst sorts byte. Även om jag hade varit det så var hans hottade taxi-Mercedes med golvet fullt av solrosfrön ungefär det sista på jorden jag skulle byta med. Den var dessutom lackad i någon slags grön nyans som mest såg ut som en blandning mellan galla och mögel.

Dåre nummer två bodde i Norrköping och ville bestämt att jag skulle köra ner dit (då på den tiden bodde jag i Stockholm) så han fick provköra den... Han var dessutom rätt aggressiv i sitt sätt och mitt svar att det kunde han glömma föll inte i god jord kan man säga. Funderade på att polisanmäla hans hot (han skulle "knylla" alla kvinnor i min släkt), men jag hade inte tid just då så jag hoppade över det.

Så Blocket är bra på många sätt, men det kan också ge gråa hår i förtid. Säljer man bilar eller armbandsur på Blocket så kan man räkna med ett särskilt klientel som dyker upp, det får man vara beredd på. Jag har alltid valt att inte visa regnummer på bilen och inte heller mobilnummer i annonsen och det har nog gjort att jag har förståndet i behåll. Någorlunda åtminstone. Knappt enligt vissa.

Intressant att läsa om andras erfarenheter. Jo jag valde att inte visa mitt mobilnummer för de andra för jag ville just slippa svara på telefonsamtal som bara vill snacka.

Mina grejer är väl inte riktigt lika populära som era bilar men jag har fått en del meddelanden och det är lätt att känna sig frustrerad när folk ställer frågor som de redan borde veta svaret på eller erbjuder sånt jag inte är ett dugg intresserad av. Det är som att gå in i en klädesbutik och erbjuda att baka en tårta åt dem istället.

Har lite tankar på att importera billiga men snygga saker och provsälja på blocket men eftersom jag kommer lägga på ca 100 kr/vara så kommer jag inte kunna ge rabatt på grejer. På ett sätt kanske det är bättre att köra postorder eftersom de då inte kan köra med "jag har bara 200 kr på mig..."

Verkar som om man behöver ha stort tålamod och inte vara för hetsig. Jag vill bli av med vissa grejer snart men det är som sagt så många som ska fråga si och så och sen när jag svarat så får jag ett "ok". Ibland låter det som om att de ska komma och hämta grejerna om en timma men sen hör jag inget från dem. Nästan så jag ser fram emot att sälja grejerna och om de andra hör av sig för 13 gången så blir det , sorry sålt varan nu.
Citera
2021-06-18, 10:33
  #755
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Skulle lägga ut en annons.
Den blir inte godkänd.

Hade ingen kamera tillgänglig så snodde en bild från netonnet, alltså en annonsbild på varan.

Nu ska jag tydligen behöva skicka in bild på id tillsammans med varan. Haha alltås vad i hela helvete.
jag skrev fuck you och sen la jag ut varan på facebook istället.

Förut hade jag aldrig problem med blocket men senaste året har jag haft problem flera gånger med att de ska verifiera och skit.
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Antar att det är på förekommen anledning, alltså att för många kör med bluffar, som spiller över på Blocket.

Hade ingen kamera tillgänglig? Hade du ingen mobil heller?
Det är väl så.

Jag har hittat en stol jag skulle vilja köpa, men då måste jag registrera ett Shibsted-konto och ange adress, telefon, mail, ip och gud vet vad, för att kunna se säljarens telefonnummer och/eller mail.

Jag vet inte om det känns så lockande att lämna ut den sortens information till Schibsted. Den delas dessutom vidare antar jag.

Är jag överdrivet försiktig? Går det att ange "falska uppgifter" och regga en protonmail?
Citera
2021-06-18, 12:10
  #756
Medlem
Sen kan jag säga att det kostar 150kr att lägga ut en mopedannons. Helt jävla otroligt dyrt.
Hoppas faktiskt blocket går ner för alltid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback