Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 16:18
  #637
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Varför slutade du?

Är det någon som har gått över från SSRI till Valdoxan här? Hur blev det för er då?

Jag vet inte om jag någonsin vill äta SSRI igen men jag vet samtidigt inte om jag kan vara utan någon medicin. Har haft depressioner sedan jag var 5 år.

Har läst lite om Valdoxan och det verkar som att det är betydligt färre biverkningar med denna medicin än vad det är med SSRI.

För Valdoxan klassas väl inte som en SSRI?
Som med alla mediciner blir man avstängd tillslut. Den har dock färre biverkningar och skulle aldrig nånsin ta ssri igen.
Citera
2018-09-02, 09:37
  #638
Medlem
3:e kvällen på Valdoxan 25 mg och sömnen har gått från katastrof till exemplarisk, tar kl 21, lägger mej 23.30 somnar inom 15 min, vaknar 07.30.

Tar även cipralex 10 mg på morgonen som hjälper bra mot lättirritation.

Inga biverkningar alls. Hoppas verkligen att jag äntligen hittat en lösning på mina problem.



.
Citera
2018-09-02, 10:20
  #639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
3:e kvällen på Valdoxan 25 mg och sömnen har gått från katastrof till exemplarisk, tar kl 21, lägger mej 23.30 somnar inom 15 min, vaknar 07.30.

Tar även cipralex 10 mg på morgonen som hjälper bra mot lättirritation.

Inga biverkningar alls. Hoppas verkligen att jag äntligen hittat en lösning på mina problem.



.
Va skönt hoppas fortsätter så.
Citera
2018-10-06, 18:46
  #640
Medlem
Funderar på att föreslå för min läkare att byta till valdoxan för sömnen. Vad säger ni om det tro?

Har t.ex propavan som gör det den ska för det mesta MEN(!) tyvärr är ju nackdelen att man blir seg om dagen. Kan man undvika detta med valdoxan?
Citera
2018-10-07, 09:16
  #641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Funderar på att föreslå för min läkare att byta till valdoxan för sömnen. Vad säger ni om det tro?

Har t.ex propavan som gör det den ska för det mesta MEN(!) tyvärr är ju nackdelen att man blir seg om dagen. Kan man undvika detta med valdoxan?
Ja, ingen seghet eller andra biverkningar med Valdoxan
Citera
2018-10-07, 13:06
  #642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
3:e kvällen på Valdoxan 25 mg och sömnen har gått från katastrof till exemplarisk, tar kl 21, lägger mej 23.30 somnar inom 15 min, vaknar 07.30.

Tar även cipralex 10 mg på morgonen som hjälper bra mot lättirritation.

Inga biverkningar alls. Hoppas verkligen att jag äntligen hittat en lösning på mina problem.



.

En kortsiktig quick fix har du hittat. Psykofarmaka är ingen lösning på problem. Man blir dålig av en anledning liksom.
Agomelatin är en agonist man relativt snabbt får tolerans mot. Har märkt detta själv, på ett par månader var effekten borta. Att söva ner sig med stora doser melatonin är inte riktigt optimalt heller. 5ht2c antagonismen motverkar hangovereffekten lite.
Värt att nämna är också att valdoxan i många länder inte blivit godkänd pga att riskerna väger över nyttan. Den har en betydande levertoxicitet bl.a.
Citera
2018-10-07, 18:56
  #643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
En kortsiktig quick fix har du hittat. Psykofarmaka är ingen lösning på problem. Man blir dålig av en anledning liksom.
Agomelatin är en agonist man relativt snabbt får tolerans mot. Har märkt detta själv, på ett par månader var effekten borta. Att söva ner sig med stora doser melatonin är inte riktigt optimalt heller. 5ht2c antagonismen motverkar hangovereffekten lite.
Värt att nämna är också att valdoxan i många länder inte blivit godkänd pga att riskerna väger över nyttan. Den har en betydande levertoxicitet bl.a.
Håller delvis med, den fina effekten från första månaden har tyvärr avtagit. Hjälper fortfarande delvis för sömn men jag antar att effekten snart försvinner. Då får jag köra on / off X veckor. Levertoxiciten är välkänd men överdriven, visst är det farligt men det ör bara 1-2% som får för höga levervärden.
Citera
2018-10-08, 09:38
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Ja, ingen seghet eller andra biverkningar med Valdoxan
Lysande. Hur fungerar den att ta under längre tid? Avtar effekten eller kan den hålla sig ungefär jämn?
Citera
2018-10-08, 10:04
  #645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Lysande. Hur fungerar den att ta under längre tid? Avtar effekten eller kan den hålla sig ungefär jämn?
Se inlägg ovan
Citera
2018-11-04, 21:07
  #646
Medlem
En till som har börjat.

Efter sex år på en Mirtazapin / Voxra combo bytte jag mot Valdoxan för ett par veckor sen. Slutade med båda utan att trappa ned. Förvånad hur smärtfritt det har gått. (En så länge)

Vet inte om jag känner av Valdoxanet över huvud taget. Alltså, jag tror det funkar eftersom jag mår bra men jag känner mig helt som mig själv. Efter alla SSRI, SNRI skräp vore det otroligt.
Känner mig lugnare, jämnare och mer tålmodig. Inte lika trött längre. Tar hjälp av Popavan för att sova.
Inte glad men har kommit ur depression och tagit tag i massor grejer.

Men tror att mycket sitter i huvudet. Mår säkert bra nån månad, sen samma visa igen. Hehe
__________________
Senast redigerad av freddolin 2018-11-04 kl. 21:18.
Citera
2018-11-04, 22:15
  #647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddolin
En till som har börjat.

Efter sex år på en Mirtazapin / Voxra combo bytte jag mot Valdoxan för ett par veckor sen. Slutade med båda utan att trappa ned. Förvånad hur smärtfritt det har gått. (En så länge)

Vet inte om jag känner av Valdoxanet över huvud taget. Alltså, jag tror det funkar eftersom jag mår bra men jag känner mig helt som mig själv. Efter alla SSRI, SNRI skräp vore det otroligt.
Känner mig lugnare, jämnare och mer tålmodig. Inte lika trött längre. Tar hjälp av Popavan för att sova.
Inte glad men har kommit ur depression och tagit tag i massor grejer.

Men tror att mycket sitter i huvudet. Mår säkert bra nån månad, sen samma visa igen. Hehe

För mig funkade Valdoxan perfekt i fyra veckor, sov som en bäbis. Tyvärr slutade det funka helt o hållet. Ska nu prova uppehåll 4 veckor, sedan onoff vecka vecka. Har väl ingen jätteförhoppning att det kommer att funka, får nog acceptera dålig sömn som jag levt länge med. 10 mg escitalopram hjälper mot lättirritation. Mår ganska bra förutom att det tar 2-3 timmar att somna.
Citera
2018-11-04, 22:51
  #648
Medlem
Så blir det säkert. Tycker att alla dom här trådarna visar samma mönster. "Äntligen har jag hittat rätt!" byts mot "bara massa biverkningar, pallar inte"

Hur som helst är det lite spännande att sluta med två mediciner jag levt med i 6år. Kanske ska testa ett par månader helt utan medicin och se vad som händer. (10år sen)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback