Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 17:56
  #589
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Prata med din läkare om att höja dosen innan du sätter ut den permanent. Fina är ju att den är lätt att sätta ut också.

Tack för rådet. Kommer kolla med läkaren om doshöjningen. Var så nöjd med valdoxan tills nu, så kommer inte ge upp än
Citera
2017-08-08, 22:25
  #590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Tack för rådet. Kommer kolla med läkaren om doshöjningen. Var så nöjd med valdoxan tills nu, så kommer inte ge upp än

Be honom/henne ta leverprover också. De brukar glömma det.
Citera
2017-08-09, 07:47
  #591
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Be honom/henne ta leverprover också. De brukar glömma det.

Ja det glömde han, så jag fick påminna honom
Citera
2017-08-15, 22:49
  #592
Medlem
Jag har gått på Valdoxan nu i ca 6v, för mig funkar den mycket bra. Inga biverkningar, utan känner mig allmänt gladare och piggare. Orkar ta tag i saker jag skjutit upp länge.
Självklart så kommer jobbiga tankar upp då och då ändå. Känner mig inte lika avtrubbad som andra SSRI.
Citera
2017-08-17, 17:00
  #593
Medlem
Hjälper valdoxan något mot ångest/oro/socialfobi likt sertralin?
Citera
2017-08-17, 18:08
  #594
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosoxx
Jag har gått på Valdoxan nu i ca 6v, för mig funkar den mycket bra. Inga biverkningar, utan känner mig allmänt gladare och piggare. Orkar ta tag i saker jag skjutit upp länge.
Självklart så kommer jobbiga tankar upp då och då ändå. Känner mig inte lika avtrubbad som andra SSRI.

Gott att höra! = )

Bör dock nämna att Valdoxan (agomelatin) inte alls är en SSRI - den fungerar på ett helt annat sätt och är inte alls kemiskt besläktad med SSRI-erna - den är snarare mer släkt med kroppens egna sömnhormon, Melatonin.

Agomelatin
Melatonin

Du ser en viss likhet i namnet på substanserna, ja?

Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Hjälper valdoxan något mot ångest/oro/socialfobi likt sertralin?

Nej, tyvärr - nästan inget alls. Rekommenderar Paroxetin mot Social Fobi - mot generell ångest rekommenderar jag Duloxetin.

Bedöm vilken sorts ångest du har mest av, och välj sedan en av dessa två.
Citera
2017-08-18, 16:28
  #595
Medlem
[quote=Ninjor1987|61527518]Gott att höra! = )

Bör dock nämna att Valdoxan (agomelatin) inte alls är en SSRI - den fungerar på ett helt annat sätt och är inte alls kemiskt besläktad med SSRI-erna - den är snarare mer släkt med kroppens egna sömnhormon, Melatonin.

Agomelatin
Melatonin

Du ser en viss likhet i namnet på substanserna, ja?



Så rätt så
Äter idag 25 mg,är det någon skillnad med dubbel dos... ?
Citera
2017-08-20, 16:18
  #596
Medlem
Någon som äter Valdoxan under en längre tid och faktiskt är nöjd?
Hjälper den bra mot ångest?
Citera
2017-08-20, 16:23
  #597
Medlem
Hämtat ut Valdoxan nu, men tvekar lite inför att börja just nu. Har ändå fått sova okej på sista tiden och som utbränd är sömnen allt. Brukar alltid bli så stressad och rastlös av antidepp. Att ta inför sänggående känns därför lite riskabelt, hur kan Valdoxan utsöndra dopamin och samtidigt melatonin och vara sömngivande? Konstig verkningsprofil egentligen, och erhört kort halveringstid på 1-2 timmar?

Förväntar mig ingen ångestlindring men vore glad för lite bättre humör, lugn och att fastna mindre i tankar. Då är jag nöjd!
__________________
Senast redigerad av Roxyn 2017-08-20 kl. 16:26.
Citera
2017-08-20, 17:29
  #598
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Någon som äter Valdoxan under en längre tid och faktiskt är nöjd?
Hjälper den bra mot ångest?


Jag har haft problem med sommardepression de senaste åren. Därför ville jag testa Valdoxan och började ta det i juni. Har funkat väldigt bra mot det och hjälper mig att somna för det mesta. Precis som sömn är för alla så är det inte 100% bra varje natt. Har zopiklon v.b isåfall
Citera
2017-08-21, 18:32
  #599
Medlem
Började med Valdoxan igår men delade dosen till 12,5 mg. Väldigt orolig sömn, men somnade om på morgonen och sov bort hela dagen. Nu är jag så oerhört trött och matt i hela kroppen, måste vara medicinen? Känns som cement i lederna och deg i huvudet. Blev inte stressad i alla fall. Hoppas detta försvinner bara :O är tungt att bara stå upp. Får också svårt att andas (känns det som) och vad jag tror är panikattacker? Brukar inte ha sådana annars.
__________________
Senast redigerad av Roxyn 2017-08-21 kl. 19:18.
Citera
2017-08-21, 20:04
  #600
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Började med Valdoxan igår men delade dosen till 12,5 mg. Väldigt orolig sömn, men somnade om på morgonen och sov bort hela dagen. Nu är jag så oerhört trött och matt i hela kroppen, måste vara medicinen? Känns som cement i lederna och deg i huvudet. Blev inte stressad i alla fall. Hoppas detta försvinner bara :O är tungt att bara stå upp. Får också svårt att andas (känns det som) och vad jag tror är panikattacker? Brukar inte ha sådana annars.


Tror att du oroar dig förmycket för biverkningar och därför får du symptomförvärringar av din ångest.

Nej, ta hela tabletten och ge fan i att sitta och känna efter. Lättare sagt än gjort ibland men det är rådet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback