Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-03-18, 21:00
  #37
Medlem
Min Vcore ligger på 1,275 och typ 50 grader i load och de är ju inte alls farligt... och då ligger datorn stabilt på 4,1 ghz. RAM volten ligger på 2,2 volt och är överklockat från 800mhz till lite över 950mhz, kan inte klocka ramen mer men kan ju klocka processorn, hur skall jag göra för att Ramen skall köras i mindre Mhz? Ändra multipen? eller det går väll inte eftersom jag redan har max 9...

Kan man inte ändra timings eller något eller måste jag köpa andra minnen som klarar 1066mhz?
__________________
Senast redigerad av bredmar 2009-03-18 kl. 21:14.
Citera
2009-03-18, 22:40
  #38
Medlem
Norlins avatar
Funderar på att klocka lite lätt för att lära mig hur det fungerar. Behöver dock lite hjälp så att jag inte förstör allt ihop, vilket inte är en omöjlighet för mig. Snarare tvärtom.

Burken:
M/B: Asus p5q-pro
Graffe: Asus Radeon 4850 512mb
Processor: Intel E8500 3.16 (hört att den är väldigt klockvänlig)
Processorkylare: Den som medföljer E8500.
Processortemp idle/load: 45/75
Minnen: Corsair xms2 800 2x2gb

Oroar mig mest för minnena då jag hört att dem inte ska vara så klockvänliga men eftersom jag bara vill lära mig hur man gör och inte ska uppnå något speciellt högt resultat så hoppas jag inta att dem ska ställa till med för mycket problem.

Så till frågan. Hur högt kan man få processorn utan större risker och/eller ny hårdvara som fläktar och minnen?
__________________
Senast redigerad av Norlin 2009-03-18 kl. 22:43.
Citera
2009-03-18, 22:53
  #39
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Funderar på att klocka lite lätt för att lära mig hur det fungerar. Behöver dock lite hjälp så att jag inte förstör allt ihop, vilket inte är en omöjlighet för mig. Snarare tvärtom.

Burken:
M/B: Asus p5q-pro
Graffe: Asus Radeon 4850 512mb
Processor: Intel E8500 3.16 (hört att den är väldigt klockvänlig)
Processorkylare: Den som medföljer E8500.
Processortemp idle/load: 45/75
Minnen: Corsair xms2 800 2x2gb

Oroar mig mest för minnena då jag hört att dem inte ska vara så klockvänliga men eftersom jag bara vill lära mig hur man gör och inte ska uppnå något speciellt högt resultat så hoppas jag inta att dem ska ställa till med för mycket problem.

Så till frågan. Hur högt kan man få processorn utan större risker och/eller ny hårdvara som fläktar och minnen?
Har exakt samma setup som du. Hade klockat min till 4.0 Ghz utan att röra minnerna. Klockade min i nov förra året. Dock visade sig nu att min Cpu(själva chipet) inte gjort för klockning. Har fått minst en bluescreen om dagen. Efter massa letande/goolande testade jag mig fram till att updatera bios. Sedan ställde jag allt i bios:et på auto. Har gått 3 dagar o inte fått något bluescreen. Ps vill påpeka att det kan vara bara mitt cpu-chipet behöver inte vara alls samma sak för dig
Citera
2009-03-18, 22:54
  #40
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Så till frågan. Hur högt kan man få processorn utan större risker och/eller ny hårdvara som fläktar och minnen?
Vet inte helt säkert om standardkylaren skiljer sig åt emellan 7/8-serien, men du har en processor som är rackarns snabb, så den pressar nog redan din kylare högt. Ladda ned Core Temp eller något annat bra program för att se temps.

Kolla så att temperaturer under stress ligger under 70C iallafall för CPU. Gör den det så har du nog lite utrymme att klocka. Ligg på 75C i belastning som högst! Över det kan det vara en risk. Värme är i princip det enda som kan förstöra din dator vid överklockning (underförstått här då att högre spänning ger högre temperaturer). Låt oss säga att dina temperaturer ligger bra till, eller att du lägger 3-500kr på ny kylning, så skulle jag gissa på att du kan pressa upp din processor nära 4GHz och dina minnen borde nog orka ~880MHz med samma latenser och en aning högre spänning.

Släng ett getöga på den lilla oklara guiden i denna tråd eller kolla upp www.sweclockers.com för bra guider i deras forum-
Citera
2009-03-19, 00:37
  #41
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredmar
Min Vcore ligger på 1,275 och typ 50 grader i load och de är ju inte alls farligt... och då ligger datorn stabilt på 4,1 ghz. RAM volten ligger på 2,2 volt och är överklockat från 800mhz till lite över 950mhz, kan inte klocka ramen mer men kan ju klocka processorn, hur skall jag göra för att Ramen skall köras i mindre Mhz? Ändra multipen? eller det går väll inte eftersom jag redan har max 9...

Kan man inte ändra timings eller något eller måste jag köpa andra minnen som klarar 1066mhz?
testa ändra timingen till 5-5-5-15


Nate black: spänningen dödar processorer visst, sök lite på google så hittar du nog dina svar..
Citera
2009-03-19, 13:50
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
testa ändra timingen till 5-5-5-15


Nate black: spänningen dödar processorer visst, sök lite på google så hittar du nog dina svar..

Tack för svaret på min fråga...

Det råder tydligen delade åsikter när det gäller överklockning av processorn, vissa säger att de bara är värmen som dödar, alltså när man har hög vcore så får man hög temp. Andra säger att både en hög Vcore och hög värme kan döda cpun. Vad jag själv har läst så kan en på tok för hög vcore skada cpun permanent även med riktigt bra kylning, men samtidigt så kan en cpu med hög värme döda den med.
Citera
2009-03-19, 17:50
  #43
Medlem
Norlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Vet inte helt säkert om standardkylaren skiljer sig åt emellan 7/8-serien, men du har en processor som är rackarns snabb, så den pressar nog redan din kylare högt. Ladda ned Core Temp eller något annat bra program för att se temps.

Släng ett getöga på den lilla oklara guiden i denna tråd eller kolla upp www.sweclockers.com för bra guider i deras forum-

Om du kollar igen ser du att jag skrivit tempen för load/idle
sweclockers är guld vad gäller guider om att pressa hårdvara och för nyköp etc. men frågade här eftersom man får snabbare svar.
Citera
2009-03-19, 20:44
  #44
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Nate black: spänningen dödar processorer visst, sök lite på google så hittar du nog dina svar..
Skulle nog ha skrivit "...i normala fall." Jag menade alltså att en Vcore på +10-20% inte förstör datorn, utan att det är den ökade värmen som medför problem om problem uppstår.

Men visst har du rätt, pilla Vcore är farligt.

EDIT*

Citat:
Ursprungligen postat av Norlin
Om du kollar igen ser du att jag skrivit tempen för load/idle
sweclockers är guld vad gäller guider om att pressa hårdvara och för nyköp etc. men frågade här eftersom man får snabbare svar.
Blind har man tydligen också blivit på äldre dagar...

Jag skulle iallafall inte klocka högre med 75C i load. Om du inte vill spendera pengar eller väntar på ny kylning så finns det annars massor av saker du kan göra för att förbättra kylningen som inte kostar en krona. Saker som att rensa damm, ställa in fläkthastigheter och fixa ett fint luftflöde genom att fixa kabelhärvan i datorn.
__________________
Senast redigerad av Nate Black 2009-03-19 kl. 20:47.
Citera
2009-04-20, 14:38
  #45
Medlem
Överklocka Intel Pentium 4?

Hej! Jag har läst och luskat lite, men matte är inte min grej även om det beskrivs ganska ingående här! Det är så att jag skulle vilja maxa min dator, den är rätt gammal men den hänger med på många spel än. Datorn är en Compaq Presario 8000 från 2002, vilken var en värsting på sin tid. Jag har testat att gå in i bios men det verkar som att det är "låst"? Hittar inget som har med ändring av värden att göra.. (Hur gör man då?)

Och jag har tagit en screenshot på "Överklockning" i programmet EVEREST Ultimate Edition. Jag tkr att man borde kunna lista ut vad max klockhastighet är på moderkort, minnen, grafikkort o processor genom att läsa det?(Kanske behövs mer info?) Som sagt var kan jag inte mycket om detta och särskilt inte siffror, men jag är inte helt inkompetent med datorer. Någon som kan får gärna tillägga sin åsikt och kanske ge nån ide på vad maxklockning är på min dator!? Och hur jag ska göra med bios osv..

"....Exempelvis på Gigabytes moderkort måste man i huvudmenyn trycka på CTRL+F1 för att få fram mer avancerade överklockningsalternativ."
Källa: http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=723298
=Då kan det finnas någon snabbknapp för att få fram avancerade menyer?!

http://img524.imageshack.us/img524/2678/overclock.jpg

Temp just nu (innan överklockning):
http://img294.imageshack.us/img294/4913/namnlsf.jpg

BIOS http://img510.imageshack.us/img510/5467/biosz.jpg

Mvh AnuBiz
__________________
Senast redigerad av AnuBiz_90 2009-04-20 kl. 15:14.
Citera
2009-04-20, 16:53
  #46
Medlem
duuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Jag har då fått tankar om att överklocka min processor.
Jag har en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core processor 6400+, 3.21GHz och kör operativsystemet XP pro x64

Hur gör man?, hur går det till?

Väldigt tacksam!

min undran är.. varför ska du överklocka? vad får du ut utav det? tänk till igentligen vad får du ut visst cpu går snabbare men med den cpun du har klarar den av alla prog och spel med ett bra grafikkort i dagsläget utan problem.. när man klockar tar saker och ting stryk som komponenter osv.. men det är ju upp till dig, men du klarar av allting i dagens läge med denna cpu..

Mvh
Citera
2009-04-20, 17:04
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnuBiz_90
Hej! Jag har läst och luskat lite, men matte är inte min grej även om det beskrivs ganska ingående här! Det är så att jag skulle vilja maxa min dator, den är rätt gammal men den hänger med på många spel än. Datorn är en Compaq Presario 8000 från 2002, vilken var en värsting på sin tid. Jag har testat att gå in i bios men det verkar som att det är "låst"? Hittar inget som har med ändring av värden att göra.. (Hur gör man då?)

Och jag har tagit en screenshot på "Överklockning" i programmet EVEREST Ultimate Edition. Jag tkr att man borde kunna lista ut vad max klockhastighet är på moderkort, minnen, grafikkort o processor genom att läsa det?(Kanske behövs mer info?) Som sagt var kan jag inte mycket om detta och särskilt inte siffror, men jag är inte helt inkompetent med datorer. Någon som kan får gärna tillägga sin åsikt och kanske ge nån ide på vad maxklockning är på min dator!? Och hur jag ska göra med bios osv..

"....Exempelvis på Gigabytes moderkort måste man i huvudmenyn trycka på CTRL+F1 för att få fram mer avancerade överklockningsalternativ."
Källa: http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=723298
=Då kan det finnas någon snabbknapp för att få fram avancerade menyer?!

http://img524.imageshack.us/img524/2678/overclock.jpg

Temp just nu (innan överklockning):
http://img294.imageshack.us/img294/4913/namnlsf.jpg

BIOS http://img510.imageshack.us/img510/5467/biosz.jpg

Mvh AnuBiz

går inte....
Citera
2009-04-20, 17:54
  #48
Medlem
Satan Då undrar jag;
Varför går det inte?
Har det med det som är markerat med fet stil att göra?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback