Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-18, 20:52
  #1
Medlem
KruxaNs avatar
Jag har då fått tankar om att överklocka min processor.
Jag har en AMD Athlon 64 X2 Dual-Core processor 6400+, 3.21GHz och kör operativsystemet XP pro x64

Hur gör man?, hur går det till?

Väldigt tacksam!
Citera
2008-12-18, 20:55
  #2
Medlem
Nate Blacks avatar
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=723298

Eller vänta till helgen, ska nog ha skrivit klart en överklockningsguide tills dess.
Citera
2008-12-18, 21:08
  #3
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=723298

Eller vänta till helgen, ska nog ha skrivit klart en överklockningsguide tills dess.


Vore väldigt nice med en bra överklockingsguide för en nybörjare som jag
Citera
2008-12-18, 21:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=723298

Eller vänta till helgen, ska nog ha skrivit klart en överklockningsguide tills dess.


ska du skriva en till fb? vore grymt isåfall då jag inte är reggad på sweclockers och kan ställa frågor.. vore ypperligt med en sådan tråd här på fb.


till ts: länken du fick är en nybörjarguide....
Citera
2008-12-18, 22:11
  #5
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
ska du skriva en till fb? vore grymt isåfall då jag inte är reggad på sweclockers och kan ställa frågor.. vore ypperligt med en sådan tråd här på fb.
Jepp, har börjat knappra på en guide. Ledig från jobbet idag och igår = mycket tid över.

Folk som vill ha en överklockningsguide kan ju ge förslag i denna tråd om vad som ska finnas med i guiden. Nivån kommer väl vara för nybörjare/medel.
Citera
2008-12-18, 22:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Jepp, har börjat knappra på en guide. Ledig från jobbet idag och igår = mycket tid över.

Folk som vill ha en överklockningsguide kan ju ge förslag i denna tråd om vad som ska finnas med i guiden. Nivån kommer väl vara för nybörjare/medel.

gött!

det enda jag kan komma på såhär är att i tråden på sweclockers så står allting i stort sett förklarat men inte ett ord om hur och varför man ska resetta cmos. vore bra med en utläggning och förklaring till det.
Citera
2008-12-18, 23:01
  #7
Medlem
KruxaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=723298

Eller vänta till helgen, ska nog ha skrivit klart en överklockningsguide tills dess.

Skulle vara skit nice för oss nybörjare.

Guiden var för Intel system om jag läste rätt?, om du skriver en guide skulle det kunna vara för intel och amd då?
__________________
Senast redigerad av KruxaN 2008-12-18 kl. 23:41.
Citera
2008-12-18, 23:47
  #8
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Jepp, har börjat knappra på en guide. Ledig från jobbet idag och igår = mycket tid över.

Folk som vill ha en överklockningsguide kan ju ge förslag i denna tråd om vad som ska finnas med i guiden. Nivån kommer väl vara för nybörjare/medel.
Vad sägs som om vi/du gör en simple samt avancerad guide? Tror man kommer ha mer nytta av avancerade guider än en nybörjar-guide. Tänkte, där man kunde dra med saker så som CPU-PLL osv., sådant som de flesta har i sitt bios men som aldrig finns med i några guider !

Bara ett förslag, du kan höra av dig via PM (eller denna tråd för den delen) som vanligt om det skulle intressera dig.

Kruxan: Jag har personligen aldrig överklockat på ett AMD-system, så jag har ingen aning om hur det fungerar. Är upp till Nate om han kan samt vill inkludera det i sin guide !
Citera
2008-12-19, 00:17
  #9
Medlem
claymanns avatar
Bra initiativ att starta en guide!

Men förövrigt så har jag klockat 2 amd system, ett med ett enklare moderkort som inte var världsbäst och pilla med, men det var en 6000+, minns ej vad moderkortet hette dock.. Fick upp den till 3,4 ghz..

Sen hade jag en med ett lite vassare mobo, med en 6400+, den fick jag till 3,6ghz stabilt..

Skillnaden mellan amd och intel att klocka är väl ingen större skillnad.. Vet man hur man klockar intel kan man klocka amd om man pillar lite..

Dom största skillnaderna är att amd kräver en jävla stor spänning, så man får höja en hel del för att det ska fungera att klocka, rör man minsta lilla på frekvensen behöver man öka spänningen..

Sen är det också så att multipeln är något högre på amd än med intel i de flesta fall..

Förövrigt märkte jag att köra minnena i högre frekvens var betydligt svårare på ett amd system än med ett med intel.. Dvs att köra lägre multipel, andra timings och spänningsnivåer, men det var myckett svårare att nå höga frekvenser enligt mig, fick betydligt mycket högre med ett intel system och samma minnen..
Citera
2008-12-19, 00:48
  #10
Medlem
KruxaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Bra initiativ att starta en guide!

Men förövrigt så har jag klockat 2 amd system, ett med ett enklare moderkort som inte var världsbäst och pilla med, men det var en 6000+, minns ej vad moderkortet hette dock.. Fick upp den till 3,4 ghz..

Sen hade jag en med ett lite vassare mobo, med en 6400+, den fick jag till 3,6ghz stabilt..

Skillnaden mellan amd och intel att klocka är väl ingen större skillnad.. Vet man hur man klockar intel kan man klocka amd om man pillar lite..

Dom största skillnaderna är att amd kräver en jävla stor spänning, så man får höja en hel del för att det ska fungera att klocka, rör man minsta lilla på frekvensen behöver man öka spänningen..

Sen är det också så att multipeln är något högre på amd än med intel i de flesta fall..

Förövrigt märkte jag att köra minnena i högre frekvens var betydligt svårare på ett amd system än med ett med intel.. Dvs att köra lägre multipel, andra timings och spänningsnivåer, men det var myckett svårare att nå höga frekvenser enligt mig, fick betydligt mycket högre med ett intel system och samma minnen..

Kan du någon guide för överklocking på ett amd system?
Citera
2008-12-19, 00:53
  #11
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Jepp, har börjat knappra på en guide. Ledig från jobbet idag och igår = mycket tid över.

Folk som vill ha en överklockningsguide kan ju ge förslag i denna tråd om vad som ska finnas med i guiden. Nivån kommer väl vara för nybörjare/medel.
Ett utmärkt idea NATEBLACK. Man tackar o bugar. Har väntat länge på nån som skulle ta intiativiet(stavning). Har en E8500 o en aus p45-pro. Hade helst vill ha en som KASPESKY säger för nybörjar o en för anvancerat användare. Men hur so helst . TUSEN TACK I FÖRVÄG för det
Citera
2008-12-19, 11:58
  #12
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Kan du någon guide för överklocking på ett amd system?

Det jag mena med det jag skrev är att det inte behöver vara så stor skillnad.. kan du klocka intel kan du klocka amd.. läs guiden på sweclockers.. börja pilla lite med frekvensen och rör lite på vcore.. testa dig fram och läs på sweclockers så kommer du förstå ganska fort... det är rätt simpelt, om du ska nå hastigheter med vanlig luft och inget extremt.. Du behöver ju inte röra minnena och så om du ska klocka lite bara, det är lite mer komplicerat..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback