2020-01-20, 20:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axxor
Har förresten hört att man inte kan bli av med körkortet via fartkameror, stämmer detta?
Enligt uppgift från polisen kan körkortsindragning ske även med farttkamera.
Citera
2020-01-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Enligt uppgift från polisen kan körkortsindragning ske även med farttkamera.

Det stämmer men det verkar skilja sig åt exakt hur det fungerar.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=2298282

Om man vet att man gjort en riktigt fortkörning och körkortet är i fara så ska man nog försöka dra ut på det så mycket som möjligt.

Jag gissar på följande:

Skita i breven som kommer. Kommer det ett brev som säger att man har ett rekommenderat brev att hämta ut så skiter man i det också. Jag tror att de måste delge dig personligen då så skit i att öppna dörren osv om du inte vet vem det är.

Om/när de väl får tag på dig så nekar du bara. Då måste de ta det till domstol.

Förhoppningsvis prioriteras såna här ärenden väldigt lågt med tanke på hur mycket polisen har att göra så det hinner gå lång tid så att Länsstyrelsen väl får reda på det så är det orimligt att dra kortet.

Jag vet inte - artikeln är från 2008 - kanske är annorlunda nu men jag vet att polisen/staten förväntar sig att man ska rulla runt på rygg och erkänna. Nekar man blankt så blir det otroligt krångligt och tidsödande att döma dig och man riskerar inget hårdare straff.
Citera
2020-02-06, 19:40
Medlem
area50s avatar
Blev fotad häromdagen (satt & dagdrömde & missade kameran), körde en företagsbil där regnr inte är skriven på mig/min address.
Gjorde samma misstag för 1,5 år sedan.
Fråga: Då bilen inte är reggad på mig eller min adress - finns det större chans att slippa undan böter?
Är anmärkningen från förra gången preskriberad? Om inte - finns det risk att körkortet ryker eller är det endast vid 3:e fortkörningen?
Citera
2020-02-07, 10:05
Medlem
Citat:
Har förresten hört att man inte kan bli av med körkortet via fartkameror, stämmer detta?

Du kan bli av med körkortet.
Du kan även åka dit för olovlig körning, köra utan bilbälte, köra medan du håller i mobiltelefon o.s.v.
Så länge det syns tydligt på bilden så kan fartkameran rapportera fler brott än bara farten, men då gäller det såklart att den tar ett foto.

Citat:
Ursprungligen postat av area50
Blev fotad häromdagen (satt & dagdrömde & missade kameran), körde en företagsbil där regnr inte är skriven på mig/min address.
Fråga: Då bilen inte är reggad på mig eller min adress - finns det större chans att slippa undan böter?
Är anmärkningen från förra gången preskriberad? Om inte - finns det risk att körkortet ryker eller är det endast vid 3:e fortkörningen?

Boten kommer gå till företagsadressen.
Om man är ensamföretagare så kan de jämföra bilden med den bild de har av ägaren till företaget, och på så sätt få träff.
Annars kommer den gå till företagsadressen där de frågar ägaren av företaget vem det var som körde det aktuella fordonet. Vill ägaren inte säga, då blir det inte mer av saken.
Senast redigerad av Jasonlives 2020-02-07 kl. 10:12.
Citera
2020-02-07, 10:16
Medlem
Citat:

Som folk skrivit så kan man tappa lappen. Är bara att man inte kan tappa den direkt utan det beslutas i efterhand.

Har själv blivit fotad 4 siffrigt antal gånger. Täcker alltid ansiktet och har aldrig fått ett brev.
Är oftast på en 80km/h väg och lägsta hastigheten vad jag vet att jag blivit fotad på är 92km/h riktig fart.
Senast redigerad av Robzyd 2020-02-07 kl. 10:26.
Citera
2020-02-08, 16:00
Medlem
Isnatts avatar
Blixtrar kameran alltid när den fotar?
Citera
2020-02-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50

Du kan bli av med körkortet efter fler mindre fortkörningar men det räcker med en fortkörning om du kört tillräckligt för fort.

På 30väg(eller lägre) blir du av med körkortet om du kört mer än 20km/h för fort, alltså 51km/h eller mer.
För övriga hastighetsgränser går gränsen vid 30km/h för fort, dvs på 70väg blir du av med kortet om du klockas i 101km/h eller över.
Senast redigerad av Aramir2 2020-02-08 kl. 22:50.
Citera
2020-05-08, 20:16
Medlem
Hej.
Blev tagen av fartkamera på 70 sträckan, körde 105,
På bilden syns inte håret, högra öga och öra är gömd bakom bakspegel, övriga delar av ansiktet syns tydligt, räcker det för att identifiera mig eller ska jag neka att jag körde?
tack för svar
Senast redigerad av Drtengel 2020-05-08 kl. 20:19.
Citera
2020-05-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Hej.
Blev tagen av fartkamera på 70 sträckan, körde 105,
På bilden syns inte håret, högra öga och öra är gömd bakom bakspegel, övriga delar av ansiktet syns tydligt, räcker det för att identifiera mig eller ska jag neka att jag körde?
tack för svar

Omöjligt att svara på, tror du att en person som inte känner dig skulle känna igen dig om de jämförde bilden på ditt körkort med bilden från fartkameran? Om ja så kommer det gå till åtal om du nekar.
Tror du att en person som får jämföra bilden med hur du ser ut i person(alltså titta på kortet sedan på dig och jämföra). Om ja så innebär det att en domstol kommer fälla dig.

Så det är helt upp till dig, tycker du att det är svårt att se att det är du på bilden så har du chans att klara dig, kan vem som helst enkelt se att det är du så kommer du åka dit.
Citera
2020-05-17, 09:54
Medlem
Pappersvargens avatar
När jag kör hoj bryr jag mig inte om att sänka hastigheten för fartkamerorna då de ändå inte spelar någon roll. På väg till jobbet passerar jag kameror placerade på både 50-, 60- och 80-väg men inte en enda gång har det blixtrat till.

Är kamerorna inställda på att inte fota så små fordon som en motorcykel, då det ändå bara leder till meningslöst mer jobb, eller har det bara varit så att samtliga kameror varit inaktiverade?
Citera
2020-07-08, 22:32
Medlem
hurvardetnus avatar
Hur lång tid efter en fortkörning kan de skicka ut böter?
Citera
2020-09-18, 18:18
Medlem
Jannebigplays avatar
Fick ett brev hem från polisen då jag hade blivit fotograferad i en fartkamera. Bilden är väl halvlik min passbild även om kvalitén på bilden är ganska usel samt att jag hade glasögon på bilden som polisen tog vilket gör att bägge bilderna inte stämmer överens helt. Det jag undrar nu däremot är vilken taktik jag ska använda mig utav.

1. Neka och dra en rövarhistoria?
2. Bara slänga brevet och göra mig så svårnådd som möjligt och hoppas på att två år går och sedan läggs ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in