Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-08, 22:35
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Stön... - vad trist!

På mitt avstånd har jag svårt att se/testa om det verkligen är filsystemet som behöver repareras, eller den "överliggande" partitionstabellen som är "trasig".

Lusläsning av din TS ororar mig lite...:
> 7. Försöker installera os x på nytt
> 9. "The disk doesnt use the GUID Partition Table schema" bla bla bla


Ett par länkar som väl inte direkt är "Spot On", men kanske kan bidra med "info mellan raderna" och/eller nyttiga länkar:
http://superuser.com/questions/23478...k-utility?rq=1
https://discussions.apple.com/thread/6591934

Ominstallation avv hela rasket "över internet" är ju ganska smidigt och snabbt gjort, men:
  1. Du ska först vara övertygad om att hela datorn är elektroniskt hel hela tiden
  2. Du ska inte längre "sakna"/längta till info du hade på den tills igår, så att du verkligen kan ompartitionera/omformatera/ominstallera allt. (Tänk till även på lösenord, Adobe-ID och dylikt "trams".)

Jag själv skulle nog "sprungit" till KjellCo och köpt en 120G/240G SSD för under tusenlappen för att komma vidare (och då sparat original-500G i orört/nuvarande skick, för senare fil-/inforäddning och "återvinning").
Glöm isf inte att köpa en bra och tillräckligt liten stjärnmejsel också - Ifall du inte redan har en.
Och var försiktig med den interna SATA-kabeln! De är notoriskt ömtåliga på många macbook.

Har tänkt tanken med en ny disk, MacBook Pro with Retina Display 13 Late 2013. Denna har väll inte en vanlig SSD utan PCIe SSD, vilket gör att inte vad som helst fungerar.

Ger snart upp och testar på en formatering vilket jag räknar med löser problemet. Har ju lyckats rädda 133 GB samt fått en klon av partitionen så kommer ta sin tid att gå igenom det av värde där..

Din lista så vill jag svara ja på nummer 1 men nej på nummer 2, är inte livskritiskt men många timmars arbete som går förlorat. Ju mer tiden går desto mer inser jag att jag egentligen klarar mig utan mycket av det.

Edit;
Just det;
Citat:
På mitt avstånd har jag svårt att se/testa om det verkligen är filsystemet som behöver repareras, eller den "överliggande" partitionstabellen som är "trasig".
De listas ju riktigt i testdisk, så antar att partitionstabellen är OK.
__________________
Senast redigerad av uffe98 2016-05-08 kl. 23:01.
Citera
2016-05-08, 23:40
  #266
Medlem
Osäker på vad som hände, hade bestämt mig för att ge upp, av vana restartade jag med T istället för cmd+r. Döm av min förvåning, nu mountades recovery-partitionen på den andra macen! Så än har jag inte gett upp. Testdisk kör en ny scan, tar lång tid så låter den stå över natten.

Tack för all hjälp och alla bra svar så långt!
Citera
2016-05-22, 23:22
  #267
Medlem
Elementarts avatar
Min syster köpte nyligen en extern hårddisk till sin Macbook, jag läste någonting förut om att man borde formatera om den externa hårddisken innan man börjar använda den. Gäller det fortfarande?
Citera
2016-05-23, 11:35
  #268
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Min syster köpte nyligen en extern hårddisk till sin Macbook, jag läste någonting förut om att man borde formatera om den externa hårddisken innan man börjar använda den. Gäller det fortfarande?

Det beror på hur disken är formaterad nu.

Säkrast är nog att formatera om den, så att du är säker på att det blir som du vill.

Om hon endast skall använda den till sin Mac så skall hon välja "OSX Extended, Journalförd" som format, speciellt om hon skall använda den som TimeMachine-disk. Då fungerar disken endast i OSX dock.

Skall hon däremot kunna använda den både med sin Mac och med Windows-datorer så rekommenderar jag starkt "EXFat", som fungerar bäst i blandad miljö.

Skall hon använda den för att koppla in i en TV eller liknande för att titta på filmer så kan det hända att hon måste ha "NTFS" för att det skall fungera. Då måste hon också skaffa en NTFS-drivrutin till sin Mac för att kunna skriva till hårddisken.

Jag gissar att det är EXFat som är mest intressant.
Citera
2016-05-23, 13:58
  #269
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Det beror på hur disken är formaterad nu.

Säkrast är nog att formatera om den, så att du är säker på att det blir som du vill.

Om hon endast skall använda den till sin Mac så skall hon välja "OSX Extended, Journalförd" som format, speciellt om hon skall använda den som TimeMachine-disk. Då fungerar disken endast i OSX dock.

Skall hon däremot kunna använda den både med sin Mac och med Windows-datorer så rekommenderar jag starkt "EXFat", som fungerar bäst i blandad miljö.

Skall hon använda den för att koppla in i en TV eller liknande för att titta på filmer så kan det hända att hon måste ha "NTFS" för att det skall fungera. Då måste hon också skaffa en NTFS-drivrutin till sin Mac för att kunna skriva till hårddisken.

Jag gissar att det är EXFat som är mest intressant.

Jo EXFat är nog den bästa, just för att man kan använda den på flera plattformar. Tack för hjälpen
Citera
2016-05-23, 14:07
  #270
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atbr
hejsan
Jag har precis köpt en extern hdd vilken kom formaterad med FAT32. Jag ska om ett tag köpa en macbook och undrar då om det är kompatibelt att köra NTFS på mac? Vill ju gärna kunna ha mina dvd-images tillgängliga så då är ju 4gb-gränsen på FAT32 lite knepig. Har sökt på google och här på forumet men verkar inte hitta någon liknande fråga.

EXfat
Citera
2017-12-12, 15:13
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Osäker på vad som hände, hade bestämt mig för att ge upp, av vana restartade jag med T istället för cmd+r. Döm av min förvåning, nu mountades recovery-partitionen på den andra macen! Så än har jag inte gett upp. Testdisk kör en ny scan, tar lång tid så låter den stå över natten.

Tack för all hjälp och alla bra svar så långt!


Jag gav upp.

Om jag nu använt mac'en ett tag, kommit på att det är en fil jag vill ha, vill ha den så gärna så jag kan offra allt annat. Finns ju en chans att den inte är överskriven.
Bästa sättet att göra det på?

Alltså.
1. Disk som crashat (krypterad)
2. Reinstallerat OS X
3. Använt datorn ett tag
4. Vill försöka återställa så mycket som möjligt för att förhoppningvis hitta filen jag är ute efter.
Citera
2017-12-12, 19:39
  #272
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Jag gav upp.

Om jag nu använt mac'en ett tag, kommit på att det är en fil jag vill ha, vill ha den så gärna så jag kan offra allt annat. Finns ju en chans att den inte är överskriven.
Bästa sättet att göra det på?

Alltså.
1. Disk som crashat (krypterad)
2. Reinstallerat OS X
3. Använt datorn ett tag
4. Vill försöka återställa så mycket som möjligt för att förhoppningvis hitta filen jag är ute efter.

Lämna disken till någon firma som sysslar med dataräddning:

ibas.se

Skulle dock inte ha några stora förhoppningar om att få tilbaka en fil från en disk som är raderad och därefter använd med diverse överskrivningar som följd.
Citera
2018-11-21, 15:49
  #273
Medlem
trattfans avatar
Med nya uppdateringen av iOS så har de ju blivit som så att när man tar en printscreen så kommer en miniatyrbild upp där nere i hörnet och man kan klicka på den för att redigera bilden. Inte förrän den miniatyrbilden är borta så dyker printscreenen upp på skrivbordet.

Kan jag göra något åt detta? Är ganska regelbundet jag använder mig av CMD+Shift+4 och skär ut den bild jag vill skicka och sedan direkt skickar den. Nu måste jag vänta 2-3 sekunder innan den dyker upp och det är lite frustrerande. Speciellt eftersom när jag är snabb så glömmer jag av detta och skickar den senaste bilden jag beskurit.

Någon som förstår vad jag menar? Vill alltså bli av med den"Redigeringsrutan"-optionen man får. De gånger jag behöver redigera bilden så gör jag det själv i PS ändå.
Citera
2018-11-21, 17:15
  #274
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Med nya uppdateringen av iOS så har de ju blivit som så att när man tar en printscreen så kommer en miniatyrbild upp där nere i hörnet och man kan klicka på den för att redigera bilden. Inte förrän den miniatyrbilden är borta så dyker printscreenen upp på skrivbordet.

Kan jag göra något åt detta? Är ganska regelbundet jag använder mig av CMD+Shift+4 och skär ut den bild jag vill skicka och sedan direkt skickar den. Nu måste jag vänta 2-3 sekunder innan den dyker upp och det är lite frustrerande. Speciellt eftersom när jag är snabb så glömmer jag av detta och skickar den senaste bilden jag beskurit.

Någon som förstår vad jag menar? Vill alltså bli av med den"Redigeringsrutan"-optionen man får. De gånger jag behöver redigera bilden så gör jag det själv i PS ändå.

Antar att du menar senaste macOS och inte iOS, och det har ju inte med filsystemet att göra 😁, men:

Tryck Cmd-Shift-5, välj Alternativ i raden nere på skärmen och bocka ur ”Visa miniatyr överst.”
Citera
2019-10-08, 19:11
  #275
Medlem
BloodRedMoons avatar
Ny partition "Macintosh Data"

Uppdaterade till nya macOS Catalina igår och fick en ny partition som heter "Macintosh Data". Sen efter att jag gjort en ren installation via Recovery Mode så ser jag att jag har två partitioner med namnet "Macintosh Data".


Min undran är: Vad tusan är det här för nåt? Kan man ta bort partitionerna eller måste man ha dem kvar?
__________________
Senast redigerad av BloodRedMoon 2019-10-08 kl. 19:21.
Citera
2020-01-16, 22:25
  #276
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har flyttat över en mapp med ca. 72 Gb, från min dator in i iCloud. Mappen med filerna försvann alltså från min dator. Men varför har inte utrymme frigjorts efter detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback