Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-03, 21:31
  #13
Avstängd
BeroendeAvPokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppedoppe
enligt min erfarenhet kan man gå ner i alla fast det kanske inte är så roligt att gå ner i luckor med bajs i eller små brunnar med galler på som man knappt kommer ner i. Här är min lista:

V-brunnar: Betyder ventiler. Detta är ventiler för tunnlar som ligger djupare. Tror att man ibland kammoflerat tunnelluckor med V-luckor för att man ska troa tt det är ventuiler fast det i själva verket är tunnlar!
A-luckor: betyder Arbets brunn, i dessa är det rör och inte så spännande
K-brunnar Betyder Kloak, dessa hittar du ofta också rör under fast ibland kloaker som man kan gå i om man vill få bruna jeans lol. Det kan vara stora tunnlar som leder under hela stockholm eller små tunnlar som bara leder till diken. Man släpper ofta ut kloak vatten i diken när det är långt till reningsverk. Till exempel har man gjort så i vatten vid årsta länge läste jag så alla fiskar dog haha
FV kan betyder Fjärrvärme och leder till stora fjärrvärme tunnlar som militären kör bilar i. Dom är larmade och om det går larm så kommer militärens vakt.

har fler men den listan kommer jag inte publisera här


K Betyder Kopplings brunn, och det är inget specielt med dem.
Citera
2007-11-04, 01:37
  #14
Avstängd
UEsthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppedoppe
enligt min erfarenhet kan man gå ner i alla fast det kanske inte är så roligt att gå ner i luckor med bajs i eller små brunnar med galler på som man knappt kommer ner i. Här är min lista:

V-brunnar: Betyder ventiler. Detta är ventiler för tunnlar som ligger djupare. Tror att man ibland kammoflerat tunnelluckor med V-luckor för att man ska troa tt det är ventuiler fast det i själva verket är tunnlar!
A-luckor: betyder Arbets brunn, i dessa är det rör och inte så spännande
K-brunnar Betyder Kloak, dessa hittar du ofta också rör under fast ibland kloaker som man kan gå i om man vill få bruna jeans lol. Det kan vara stora tunnlar som leder under hela stockholm eller små tunnlar som bara leder till diken. Man släpper ofta ut kloak vatten i diken när det är långt till reningsverk. Till exempel har man gjort så i vatten vid årsta länge läste jag så alla fiskar dog haha
FV kan betyder Fjärrvärme och leder till stora fjärrvärme tunnlar som militären kör bilar i. Dom är larmade och om det går larm så kommer militärens vakt.

har fler men den listan kommer jag inte publisera här

man skulle kunna säga att kbrunnar betyder kladdigt
Citera
2007-11-06, 07:24
  #15
Avstängd
Örnens avatar
Såg en slammsugarbil som höll på och sög nere i en brunn för ett par veckor sedan. Eller så sprutade dom ner saker. Kollade inte så noga. Verkar vara ett kul yrke allafall. -Vad jobbar du som? slamsugare/kloaksugare
Citera
2007-11-07, 23:13
  #16
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örnen
Såg en slammsugarbil som höll på och sög nere i en brunn för ett par veckor sedan. Eller så sprutade dom ner saker. Kollade inte så noga. Verkar vara ett kul yrke allafall. -Vad jobbar du som? slamsugare/kloaksugare


Klart de e kick ass yrke...aldrig sett torsk på tallin?


K-Brunn kan dock stå för kommunal (alltså att brunnen är kopplad till det Kommunala avloppsnätet) och "k" behöver alltså inte alls betyda kloak, koppling o allt va folk nu skriver.
Citera
2007-11-12, 11:10
  #17
Medlem
kajan666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefy
Oj, nästan rekord. En 4år gammal tråd vaknar till liv.[/url]

Dessutom väcks tråden till liv med ett inlägg helt bestående av felaktigheter, joppedoppe måste ju bara vara nåt slags troll..
Citera
2007-11-12, 12:26
  #18
Medlem
Rostmannens avatar
Med stor risk för upprepning, men lite mer pålitlig fakta är tvunget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brunnslock

Brunnslock, lock till brunn, är en tät typ av brunnsbetäckning. Locket ska förhindra att personer faller ner i brunnen och att oönskade föremål och vätskor tränger ner. Många av brunnslocken i Sverige tillverkas av Tierps järnbruk. Andra tillverkare är Alfa Rör och norska Ulefos. I Sverige finns för körbara brunnslock i gjutjärn ett system med ett antal bokstäver på ovansidan som avgör vad brunnen har för funktion:

A - Avlopp, se även A-brunn
K - Kopplingsbrunn, se även K-brunn
V - Vatten
FV - Fjärrvärme
FK - Fjärrkyla
PB - Perkolationsbrunn (låter vattnet filtrera ut i den omgivande marken)
BP - Brandpost
R - Rensbrunn
S - Servisventil till fastighet
GAS - Gasledning
EL - Elledning
TELE - Telefonledning
Δ - Polygonpunkt (geografisk mätpunkt)

Wikipedia - 225% mer pålitligare än XXX-crew. If you have to feed the troll, feed them with the truth.

se även Tierps järnbruk: http://www.tierpsjarnbruk.se/vad_betyder_a.htm
Citera
2007-11-12, 13:41
  #19
Avstängd
Stämmer inte.
Citera
2007-11-12, 13:52
  #20
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirage
Stämmer inte.

Stämmer nåt i den här tråden?
Så Tillverkaren Tierps järnbruk skriver lögner på sin hemsida?

Var så vänlig att berätta den sanna sanningen om brunnslock.
Citera
2007-11-12, 14:12
  #21
Avstängd
adisbladiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Stämmer nåt i den här tråden?
Så Tillverkaren Tierps järnbruk skriver lögner på sin hemsida?

Var så vänlig att berätta den sanna sanningen om brunnslock.

Kan bekräfta att det inte stämmer.
Citera
2007-11-12, 14:19
  #22
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Kan bekräfta att det inte stämmer.

Vad är det som inte stämmer??? Vad är den stora hemligheten?? Är alla paranoida av XXX fjantarna eller???
Citera
2007-11-12, 15:07
  #23
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Vad är det som inte stämmer??? Vad är den stora hemligheten?? Är alla paranoida av XXX fjantarna eller???

Har du varit och lyft brunnar själv?
Har du det så ser du att det i dom flesta fallen inte stämmer utan dom har tagit ett lock dom känner för istället för "rätt"
Citera
2007-11-12, 15:14
  #24
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Har du varit och lyft brunnar själv?
Har du det så ser du att det i dom flesta fallen inte stämmer utan dom har tagit ett lock dom känner för istället för "rätt"

Ja jag har lyft på lock. Men grundprincipen på bokstäverna går inte att komma undan var än locket nu ligger, Eller?????
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback