2009-02-17, 00:40
Medlem
feldgraus avatar
Det finns en tråd om svenska storklubbar, där kan kukmätardiskussionen fortsätta. Det som diskuteras just nu har mycket lite med årets säsong att göra. /MOD

/feldgrau
Citera
2009-02-17, 00:41
Medlem
ejjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKarlson
Er största merit är en förlust..säger det mesta.
Vi kom delad 3:a i Europacupen -86 och delad 3:a i CL -92.

Edit: Sen så kan ni komma med er jävla andraplats bäst ni vill. Vi har spelat CL mer gånger än alla andra svenska lag tillsammans. Magnus Erlingmark har gjort mer mål i CL än alla andra lag i Sverige tillsammans.
I mitten på 90-talet så var vi bland dom bästa lagen i Europa (nej ingen jävla hybris), bara en millimeter från att ta oss till semi -94.
Samma år så krossade vi lag som Barca, Man U och vann gruppen före samma storheter.
Jämfört med det här axplocket av meriter så känns er andraplats -79..tja..sådär..

Fast faktum kvarstår: Det finns en cup som avgör vilket lag som är bäst i världen, i den har Malmö kommit längre än er. Så snälla, pip igen nu.

EDIT: (ber om ursäkt Feldgrau, såg inte din post.. )

OT: Hur tror ni det går för storklubbarna i årets allsvenska då? Är det rent av bättre att vara en "småklubb" än en storklubb i dagens läge? Sett till att vinna allsvenskan dvs.
Senast redigerad av ejjan 2009-02-17 kl. 00:43.
Citera
2009-02-17, 00:42
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Men snälla någon, diskussionen var just bästa allsvenska laget. Det lag som har bäst meriter i landet (flest SM-guld) och utom landet (2 UEFA-cupsegrar) måste anses vara det bästa laget i landet. Du kan lista nonsensmeriter (störst seger, flest segrar i rad, flest säsonger i A i rad et cetera) i all oändlighet; det lag som har flest guld och flest titlar utomlands är bäst. Så enkelt är det.
Förstår inte riktigt dina val av meriter, t.ex. ett bragdguld måste väl ändå räknas in? Dessutom, som du ser, så har mff fler seriesegrar då det var slutspel i slutet av säsongen och varför räknar du inte in cupguld som malmö har 9 fler, dessutom dubblar? Sen borde väl flest vunna matcher räknas in i vilket lag som är bäst också? :/ Sen som sagt räknar jag inte upp massa nonsens utan jag räknar upp de de mff har rekord i, om ifk hade spelat flest säsonger i AS hade den varit på deras sida. Fortfarande så kan du inte jämföra uefacupen och CL, många CL lag hade vunnit uefa cupen, Zenit Saint Petersburg vann t.ex. uefa cupen 2008, räknas det som en bättre merit än Chelsea som förlorade CL finalen?

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Okej såhär, 1982 UEFA-cup seger, 1986 förlust i semifinalen av cupvinnarcupen dåtidens(champions league) och 1988 seger i UEFA-cupen igen.
Cupvinnarcupen var inte dåtidens CL utan Europacupen var dåtidens CL så jag vet inte riktigt vilken cup du menar där. Och igen, förstår inte hur ni kan se en uefa-cup vinst som en större merit än en final i CL.

edit: sorry feldgrau, höll på och skriva mitt inlägg innan du postat ditt så lägger ner det här nu.
Senast redigerad av Casaba 2009-02-17 kl. 00:53.
Citera
2009-02-17, 01:38
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejjan
Säg inte att det inte spelar någon roll, för det är bara lögn. Eller menar du verkligen att du hellre sitter hemma och försöker skaka ut silly season-rykten ur allt och alla, än att se ditt lag möta tex Inter i CL?
Nu missförstod du nog, jag menade mer att jag dyker upp ändå.
Citera
2009-02-17, 09:38
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Att jämföra med hur hela vår inhemska liga såg ut när endast ett utav lagen var ute och härjade i Europa får man ju inte mycket vettigt ut utav.

Personligen tycker jag mycket utav hypen om att vi har en så jävla dålig allsvenska kommer från bortskämda medier som bara vill få visa upp sig vid stora evenemang.
Ta Fc Gothia-skandalen där flertalet uppmärksamhetskåta krönikörer ondgjorde sig över oss supportrar och att 'vi var bakåtsträvande' när det blev vilda protester mot idiotförslaget. Vi förstörde en bra chans att skapa ett riktigt topplag sades det och när stormen till slut började bedarra verkade flertalet journalister så besvikna att de började skriva saker som att mindre klubblag som våra 'ändå aldrig kommer att kunna överleva tillslut'. Tydligen var de tvugna att försöka sparka på dom som redan låg ner som en sista hämd för att vi tagit ifrån dem chansen att få runka av sig själva när FC Bögboll ifrån Götet möter förnämt ifrån utlandet. Som om det var ett realistiskt alternativ...
Sedan dess känns det som dom sitter och glor ut över Europa med en tom blick och skriver arga krönikor om Allsvenskans uselhet eftersom den uppenbarligen inte håller samma standard som vår stackars journalistkår, och självklart är det alltid nån lelle som läser skiten och får för sig att det är sant.
Faktum är att allsvenskan må vara medioker många gånger, men samtidigt spelade Kalmar brallorna av Feyernoord på bortaplan, Helsingborg förnedrade Heerenveen och om dommaren inte tabbat sig för IFK skulle de högst troligtvis plockat vinst mot Basel. Lag som kommer från hyfsade om inte imponerande ligor. Så jag förstår inte riktigt detta jättevrål om släppt 51%-spärr, skatter o.s.v., det viktigaste just nu för att göra allsvenskan aktraktivare är att bejaka supporterkulturen, eftersom det nog är en av allsvenskans största dragplåster.

För min del spelar det ingen roll, jag går på min sketna GAIS - GIF Sundsvall ändå. Inte för att jag förväntar mig fotbollspoesi. Men inte heller för nån form av välgörenhet.

Det bästa som skrivits i tråden hittills(förutom mina poster eh eh).

Folket som går i AB-krönikörenas koppel=
Citera
2009-02-17, 09:50
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Sen att du ens jämför eller anser att 2 uefa cup guld är bättre en en finalplats i CL är bara konstigt, tänk dig bara de enorma skillnaden i motstånd.

Orkar inte ge mig in i tramsdiskussionen men detta påstående kräver ett svar, på den tiden detta handlade om var det ingen enorm skillnad mellan uefacupen och CL som det är idag
Citera
2009-02-17, 13:09
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt dina val av meriter, t.ex. ett bragdguld måste väl ändå räknas in? Dessutom, som du ser, så har mff fler seriesegrar då det var slutspel i slutet av säsongen och varför räknar du inte in cupguld som malmö har 9 fler, dessutom dubblar? Sen borde väl flest vunna matcher räknas in i vilket lag som är bäst också? :/ Sen som sagt räknar jag inte upp massa nonsens utan jag räknar upp de de mff har rekord i, om ifk hade spelat flest säsonger i AS hade den varit på deras sida. Fortfarande så kan du inte jämföra uefacupen och CL, många CL lag hade vunnit uefa cupen, Zenit Saint Petersburg vann t.ex. uefa cupen 2008, räknas det som en bättre merit än Chelsea som förlorade CL finalen?

Cupvinnarcupen var inte dåtidens CL utan Europacupen var dåtidens CL så jag vet inte riktigt vilken cup du menar där. Och igen, förstår inte hur ni kan se en uefa-cup vinst som en större merit än en final i CL.

edit: sorry feldgrau, höll på och skriva mitt inlägg innan du postat ditt så lägger ner det här nu.

Vunna Matcher: IFK- 850 st. MFF - 830 St
Säsonger i allsvenskan: IFK - 76. MFF -73 (AIK:80)

IFK har för övrigt 18 SM-guld, inte 17. De gick till Semi i europacupen, inte cupvinnarcupen.
Det är roligt att du i vissa fall räknar antal vinster som störst, i andra fall är en 2:a plats större än två vinster.
Jag kommer inte kommentera detta mer sen men 2 Uefa-cup vinster + 1 3e plats i EC under 5 års tid, det är för mig lika stort som en 2a plats i EC.
Att sen jämföra dagens Uefa-cup med hur den såg ut 82/87 tyder på en fantastisk historiebrist.

Annars då, hur känner ni efter de första träningsmatcherna? I IFK har Bärkroth imponerat.
Citera
2009-02-17, 14:04
Medlem
erikbes avatar
http://svt.se/svttext/web/pages/303.html
Citat:
Allsvenskt Fotbollskväll tillbaka

Magasinet Fotbollskväll med allsvensk
fotboll är tillbaka i SVT i två år
framöver. Detta efter en överens-
kommelse mellan Sveriges Television
och TV4-gruppen.

-Ett allsvenskt Fotbollskväll hör
hemma i SVT. Det var här det startade
1993 och vi ska åter göra det till en
medelpunkt i bevakning av svensk
fotboll, säger Albert Svanberg, chef
på SVT Sport.

Premiären är måndagen den 6 april och
programmet kommer därefter att sändas
på måndagar under de två säsonger
avtalet gäller.
Citera
2009-02-17, 14:08
Medlem
Casabas avatar
Jag orkar inte heller leta upp all fakta om hur matcher spelades i olika cuper under 80-talet etc. eller jämföra vunna matcher mm. Tänker heller inte ta upp debatten igen i denna tråd med respekt till mod. Det är fullt möjligt att du har rätt. Jag kände bara att jag var tvungen att dra upp en diskution när någon sa att ifk utan tvekan hade fler meriter utan att t.ex. ta med mffs 9 fler svenska cup-guld. Sen är det även upp till var och en att ranka vad man tycker räknas högst av 2 uefa cup guld/1 CL silver och det går nog aldrig göra en rättvis bedömning där. Det har förekommit fakta fel på båda sidorna och jag lämnar det vid att ifk och mff är sveriges mest meriterade klubbar.

Med tanke på Malmös träningsmatcher känns det lite upp och ner, förlust mot fck med i princip mffs b-lag, klar vinst mot landskrona och en match mot elfsborg där vi kunde gjort 3 mål i första halvlek för att sedan haverera i andra pga vissa byten. Hos spelarna så känns Ricardo riktigt jäkla het och kommer förhoppningsvis slå stort. Ofere ser man har klättrat nivåer och ser lovande ut. Blir intressant att se vem som vinner striden om ytterplatsen mellan Touma och Molins, båda lovande. Platsen med störst behov av förstärkning skulle jag säga vara mittback, Dixon har varit bra och är värdig en bra kollega.
Citera
2009-02-17, 14:13
Medlem
Kuggarns avatar
Är det så här man förbereder sig för den allsvenska säsongen?

ÖSK laddar med afrikansk dans: http://s410.photobucket.com/albums/pp185/johnbaloo/?action=view&current=afrikadance.flv

Som vanligt är det den skönt dyslektiske herr Alvbåge som bjuder på insideinfo...

Man för väl hoppas på att det ser smidigare ut på plan.
Citera
2009-02-17, 14:27
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Jag kände bara att jag var tvungen att dra upp en diskution när någon sa att ifk utan tvekan hade fler meriter utan att t.ex. ta med mffs 9 fler svenska cup-guld.

Utan att ge mig in alltför mycket i pajkastningen, men pratar du om Svenska Cupen? Att vara stolt över att vinna den känns lite... gnaget.
Citera
2009-02-17, 14:45
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
http://svt.se/svttext/web/pages/303.html
Goda nyheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto