Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-16, 19:24
  #1
Medlem
Skulds avatar
Det är dags för mig att köpa ny dator. Har en något begränsad budget och ytterst begränsade kunskaper i datorbygge. Tänker därför köpa en färdigbyggd.

Använder främst datorn till att spela spel och se film. Gillar att ha flera applikationer uppe samtidigt.

Netonnet har jag hört gott om. Funderade litegrann på den här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=143751

Vore tacksam att höra om någon har en åsikt om den? Verkar det som man får god valuta för pengarna? Om inte, kanske ni har något tips på något bättre? :)
2008-12-16, 19:44
  #2
Medlem
Bra dator till bra pris, go for it
2008-12-16, 19:46
  #3
Medlem
Siefmans avatar
ser väl helt ok ut lite klent grafikkort kanske. Att bygga dator är inte särskillt svårt det finns tusentals guider om hur man gör. Fyll i mallen för vad du ska ha din dator till så kan jag/vi hjälpa dig att fixa ihop ett paket.
2008-12-16, 19:56
  #4
Medlem
slicemenice1s avatar
jag hade nog valt att bygga ihop själv för då:
lär man sig om datorer
slipper pröjsa för kassa antivirus program samt OS
lättare att uppgradera datorn själv när det behövs

o andra sidan har jag gott om fritid och är snål
2008-12-16, 20:01
  #5
Medlem
Kyrioss avatar
Jag håller med slicemenice1 om att det finnas många fördelar med att bygga själv. Ifall du är allmänt klumpig och tappar saker och/eller har svårt för att följa instruktioner så kanske det är något som bör undvikas dock.
__________________
Senast redigerad av Kyrios 2008-12-16 kl. 20:04.
2008-12-16, 20:36
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Men det är knappt man sparar pengar idag att bygga själv.
Köp färdig och njut av garanti och support!
2008-12-16, 20:43
  #7
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men det är knappt man sparar pengar idag att bygga själv.
Köp färdig och njut av garanti och support!
Pengar är som sagt inte den enda fördelen. Men ja, det finns vissa fördelar med märkesdatorer, att kunna få support t.ex. Garanti har man oavsett man köper delar eller en hel dator. . .
2008-12-16, 20:55
  #8
Medlem
Skulds avatar
Stort tack för svaren. Känner mig tyvärr alltför osäker på mina färdigheter för att bygga ihop en själv, så tror nog kanske att det måste bli färdigbyggd.

För övrigt är det nog bra att få ett OS med. Jag kommer ju behöva ett.

Men om ni tänker er att jag måste skaffa färdigbyggt, tror ni då att den dator jag funderar på något sånär motsvarar mina behov och är prisvärd? :)
2008-12-17, 11:34
  #9
Medlem
Färdigbyggt så passar den dina behov. Du kommer kunna spela spel på den och titta på filmer. Du kanske kommer behöva uppgradera om ett par år eller så.

Ett problem med färdigbyggt är att du ofta får väldigt mycket extraprogram, alla dessa är inte bra och i många fall störande. Be om en oprativssystems CD när du köper datorn så du kan formatera och installera om den. Det är jättelätt att göra och då bestämmer du själv vilka program som ska köras på datorn.

Får du inte ut en sådan är det inte hela världen men det gör ditt liv lite lättare.
2008-12-17, 14:59
  #10
Medlem
Lånar tråden lite. Vad sägs om den här hp datorn, http://www.webhallen.com/prod.php?id=89822. Ska jag vänta till efter jul att köpa datorn, kanske runt mellandagsrean?
2008-12-17, 15:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Pengar är som sagt inte den enda fördelen. Men ja, det finns vissa fördelar med märkesdatorer, att kunna få support t.ex. Garanti har man oavsett man köper delar eller en hel dator. . .


Support från vem? Inte från Microsoft i alla fall.
2008-12-17, 15:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Support från vem? Inte från Microsoft i alla fall.
Köper du OSet kan du få support om det inte fungerar (I guess?), strular grafikkortet så kan du få support etc. Självklarheter. Försök inte vara lustig, klart det inte finns någon som tar ansvar för ditt hemmabygge och supportar ALLT.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback