Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-12-19, 18:32
  #13
Medlem
227473s avatar
Finns även specialla medel för att rengöra gitarrer, t.ex. Fender har ett sett med 3 olika medel (beroende på vilken nivå av rengöring som behövs)

Ingen aning om vad det innehåller och det går säkert att ersätta med "hursmorsknep" men har man spenderat X kronor på sin gitarr känns det bra att veta att man inte förstör den med nått skumt medel.
Citera
2010-07-12, 19:18
  #14
Medlem
The.Nameless.s avatar
Väcker tråden.
Ska köpa ny elgitarr, och tänkte sköta om den här bättre än föregående. Ska således köpa mig lite gitarrvårdsprodukter, vad rekommenderas? Är lite sugen på det här kitet, men jag är inte säker på om polishen där är bra? Annars kanske plocka ihop något eget, med fast fret för strängarna/halsen, och dunlops polish och lemon oil för greppbrädan och kroppen. Kanske bör tillägga att gitarren har mörk obehandlad greppbräda (resinator-wood) och väldigt blank lack.

Sen kan man väl, som TS skrev för två år sedan, dela med sig av sina knep för att hålla gitarren i gott skick.
Citera
2012-02-27, 23:47
  #15
Medlem
FeelingMushrooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Såååå... varför inte bara köra på olja som är gjord för att olja gitarrhalsar med? Kostar typ 50 spänn och är mer värt än en trasig gitarr.

Fanns kanske tankar om att man kunde rengöra gitarren med något som finns i hemmet?
oljor, rengöringsmedel etc...
Rätt svårt att få tag på dunlops lemon oil runt midnatt
Citera
2012-02-28, 00:03
  #16
Medlem
Carosels avatar
Jag brukar använda vatten och såpa och den "grova" sidan av en vanlig kökssvamp sen låta det torka och gnugga in lite vanlig möbelpolish på greppbrädan av min gitarr. Funkar finemang och blir jättefint och blankt
Citera
2013-01-16, 20:29
  #17
Medlem
Spruta citronoljan på ett gammalt sönderrivet lakan och gnugga tills smutsen avlägsnar sig.
Kombinera detta med att gnugga med en mirakeltrasa/microfiberduk så får man bort en hel del. Skulle aldrig våga skrapa med stålull/kreditkort/rakblad på en gitarrhals. Men vill man göra rent banden/fretsen (behövs det verkligen?) så bör man tejpa mellan banden med frystejp och sen slipa försiktigt... tror man ska ha på nåt lösningsmedel också i så fall men det här har jag aldrig vågat/orkat göra för det räcker med att olja in den
Citera
2016-09-14, 09:22
  #18
Medlem
salladsbarbrotherss avatar
Tog bort plektrumskyddet på min bajsgitarr. Vad ska jag använda för att få bort limmet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback