Citat:
Ursprungligen postat av
rodvin
Ett ord som som jag länge letat en engelsk översättning till är orden tönt och töntig. Det är ju ett oerhört användbart ord i svenskan och beskriver en hel del olika saker, men jag har aldrig lyckats hitta ett engelskt ord med samma innebörd. Har fått förslag som "dork" och "dweeb" och liknande, men de syftar ju mer på en person som är nördig eller socialt inkompetent, och det är ju inte riktigt det jag letar efter. Att kalla någon för en tönt har ju en mycket bredare innebörd.
T ex, en stöddig person eller någon som tror sig vara förmer än andra kan man ju mycket bekvämt beskriva som "en tönt" på svenska. Känns lite svårt att försöka definiera vad en tönt är egentligen, men jag tror att alla som har svenska som modersmål förstår vad man menar om man säger att något är töntigt eller att en person är en tönt, men hur beskriver man bäst samma sak på engelska?
Jag tycker inte din definition av tönt stämmer med de synonymer som finns.
Citat:
Synonymer till tönt
(vard.) dumbom, dumhuvud, klantskalle, klant, fjant, nörd, pajas, jöns, klåpare, loser, nolla, nada, knasboll, fåne, fån, tok, idiot, knäppgök, knäppskalle
In med dessa i Google translate:
Citat:
fool, blockhead, boob, boobs, jerk, nerd, clown, Jons, tricksters, losers, zero, nada, wacko, fool, fool, fool, fool, kook, weirdo
Någon som passade?
Du verkar mer åt snooty-hållet
http://www.thefreedictionary.com/snooty