2010-05-26, 11:13
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Uttrycket "pervading spirit" används någon gång i betydelsen "atmosphere".

Du får gärna slänga upp ett exempel. Jag hittar bara "pervading spirit" i ett religiöst sammanhang.
Citera
2010-05-26, 12:49
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Du får gärna slänga upp ett exempel. Jag hittar bara "pervading spirit" i ett religiöst sammanhang.
Då är vi ganska nära. Management handlar i mångt och mycket om dyrkande av Mammon. En förhärskande anda av uppoffring skall få folk att samarbeta för firmans kvartalsresultat, den andan skall genomsyra organisationen. Göteborgsandan visade sig vara pragmatisk när det gällde att fixa byggen och medelhavsresor åt kommunens inköpare. En kasse whiskyflaskor i ljuddämpande kartong kan göra underverk i Näringslivet, medan den »spirituella« samarbetsandan ger utslag på andedräkten på fredag kväll.

Allvarligare: Ordet "pervading" kan vara lömskt därför att det liknar "pervasive" och det är en aggressiv form av genomsyrande.

Exempel från gränslandet mellan atmosfär och anda. Exemplet med etos kommer arbetsmoralen nära.

genii loci = the distinctive atmosphere or pervading spirit of a place

ethos = the dominant pervading spirit or character of a place or institution
Citera
2010-05-28, 15:44
Bannlyst
Vad betyder "make a mens"? Att försonas?
Citera
2010-05-28, 15:51
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Vad betyder "make a mens"? Att försonas?
Det stavas make amends och betyder "gottgöra", make amends for something.
Citera
2010-05-28, 16:14
Medlem
JPlins avatar
Behöver hjälp med ett engelskt ord.

Vad betyder spot-drilling på svenska?
Citera
2010-05-28, 16:20
Medlem
Stvres avatar
alltid mycket enklare om du kan satta ordet i en mening, och då menar jag inte "I like spot-drilling!"
Citera
2010-05-28, 16:21
Medlem
JPlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
alltid mycket enklare om du kan satta ordet i en mening, och då menar jag inte "I like spot-drilling!"

uncovered front end with spot-drilling.

maskinkomponenter
Citera
2010-05-28, 16:25
Medlem
Pihraijas avatar
Andra träffen på google

What is the definition of spot drilling?

* The use of a shorter, sturdier drill to locate a hole for drilling. Spot drilling often uses a drill size slightly larger than the hole diameter to leave a chamfer after the hole is drilled.
* Learn more about spot drilling in the class "Canned Cycles 310" below.

Sidan: http://www.toolingu.com/definition-3...-drilling.html
Citera
2010-05-28, 16:27
Medlem
JPlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihraija
Andra träffen på google

What is the definition of spot drilling?

* The use of a shorter, sturdier drill to locate a hole for drilling. Spot drilling often uses a drill size slightly larger than the hole diameter to leave a chamfer after the hole is drilled.
* Learn more about spot drilling in the class "Canned Cycles 310" below.

Sidan: http://www.toolingu.com/definition-3...-drilling.html

Jag hittade också den infon. fast förstår fortfarande inte hur jag ska översätta det till svenska.
Citera
2010-05-28, 16:27
Medlem
starlightcams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPlin
Vad betyder spot-drilling på svenska?

En spot-drilling är en förborrning. Dvs en produkt som du köper kan vara preparerad med en grund eller genomgående förborrning, vanligtvis centrerad på din produkt. Kan vara i form av en fördjupning eller ett genomgående hål.
Citera
2010-05-28, 18:12
Medlem
Egon3s avatar
Bildsökning ger ytterligare varianter. En källa borrar bort punktsvetsar genom "spot-drilling" för att bygga om en bilkaross.

http://www.google.se/images?q="spot-drilling"

Vid genomgående "spot-drilling" är förstås första borrens diameter mindre än det slutlig hålet. NE har detaljer (förborrning = förberedande borrning):
förborrning, borrning med spiralborr där borrens ytterdiameter är något större än efterföljande större borrs inre kärndiameter.
Citera
2010-05-28, 18:14
Medlem
Vattenspanns avatar
https://www.flashback.org/p23374089
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in