2010-03-21, 20:12
Medlem
"De stummas röst" är väl inte mycket sämre än originalet? "De tystas röst" har lite mer assonans som en extra bonus (kanske lite väl mycket, men det är en smaksak). Upprepningen i "voice" och "voiceless" ska du kanske inte räkna med att kunna återskapa snyggt.
Citera
2010-03-21, 20:33
Medlem
Satyricons avatar
Kanske ”De glömdas röst”? ”Stum” tycker jag inte passar i sammanhanget, det missar liksom poängen med varför de inte hörs. De är ju på intet vis tysta av naturen, utan saknar tribun på grund av sin socioekonomiska belägenhet. Ge dem en plattform och de skall höras.
Citera
2010-03-21, 21:25
Medlem
"De glömdas röst" har en fin klang, tror nog att det får bli rubriken på min artikel.
Håller med om att utrycket "stum" blir alltför missvisande, dock känns "glömda" mer relevant.
Tack för hjälpen folk!
Citera
2010-03-22, 17:22
Medlem
Hej! Behöver hjälp med att översätta denna dikten från engelska till svenska. Har svårt att inte få det att låta tradigt och litet klyschigt, t.ex. "En stående mås" och "Tittar på havet hela dagen".

Tack på förhand!

Neither Out Far Nor In Deep

by Robert Frost

The people along the sand
All turn and look one way.
They turn their back on the land.
They look at the sea all day.

As long as it takes to pass
A ship keeps raising its hull;
The wetter ground like glass
Reflects a standing gull.

The land may vary more;
But wherever the truth may be---
The water comes ashore,
And the people look at the sea.

They cannot look out far.
They cannot look in deep.
But when was that ever a bar
To any watch they keep?
Citera
2010-03-22, 17:36
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Poesi är det som går förlorat vid översättning, skrev Robert Frost en gång.
Skall man verkligen utsätta Robban för det, en dag när måsvinge liknats vid en rallarsving på en annan FB-tråd?
Citera
2010-03-24, 00:48
Medlem
Schnauzers avatar
Kan nån hjälpa mig att översätta "det var/är värt ett försök". I mitt huvud står det helt still.
Citera
2010-03-24, 01:08
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med denna texten?

She is_________ who can help us in this situation.

* The only one
* The only

Har kollat genom engelsk grammatik men hittar ingen bra regel till ovanstående text.
Citera
2010-03-24, 01:41
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Kan nån hjälpa mig att översätta "det var/är värt ett försök". I mitt huvud står det helt still.
It was/'s worth a try. En ordagrann men ändå idiomatisk översättning.
Citera
2010-03-24, 01:45
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Någon som kan hjälpa mig med denna texten?

She is_________ who can help us in this situation.

* The only one
* The only

Har kollat genom engelsk grammatik men hittar ingen bra regel till ovanstående text.
The only one. Alla nominaliseringar av typen "den X", där X är ett adjektiv, motsvaras av "the X one".
Citera
2010-03-24, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
The only one. Alla nominaliseringar av typen "den X", där X är ett adjektiv, motsvaras av "the X one".

Tack så mycket för hjälpen.
Citera
2010-03-24, 03:47
Medlem
EvilTouchs avatar
Skulle någon kunna hjälpa mig att översätta dessa regler för "shotgun" till svenska? Tänkte skriva ut och sätta i bilen, men jag tyckte det var lite för krångligt att översätta och Google Translate sög rätt hårt på det.

Tack på förhand!
Citera
2010-03-24, 09:24
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Inte alla, kommer jag på så här i efterhand. Vi har ju t.ex. konstruktioner som "the bold and the beautiful". Frågan är bara i vilka situationer det är acceptabelt att utelämna one(s)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in